اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مصباحی مقدم در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

رشد 40 درصدی نقدینگی تا پایان سال 91 / سکوک اسلامی جایگزینی برای اوراق مشارکت

خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: رشد نقدینگی باید متناسب با تولید باشد و در بهترین شرایط تولید رشد 6.4 درصدی داشته اما پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال رشد نقدینگی 40 درصد باشد.

رشد 40 درصدی نقدینگی تا پایان سال 91 / سکوک اسلامی جایگزینی برای اوراق مشارکت

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم در حاشیه دومین همایش فرصت‌ها و چالش‌های کسب‌وکار در تجارت انرژی الکتریکی (برق) که در هتل پردیسان مشهد توسط گروه مهام شرق برگزار ‌شد در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: اقتصاد در کشورهای پیشرفته وابسته به بورس و در ایران وابسته به بانک‌ها است اما اگر تلفیقی از بانک و بورس ایجاد شود قطعاً به موفقیت دست پیدا می‌کنیم. 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: بورس توانسته در مجموع روند مثبتی را طی کند بنابراین باید از ظرفیت‌های آن در اقتصاد کشور استفاده شود. 

مصباحی‌مقدم در ارتباط با رشد نقدینگی در کشور خاطر نشان کرد: نقدینگی بدون انضباط مالی از سوی دولت در کشور ایجاد می‌شود و در حال حاضر تدبیر جدی برای هدایت نقدینگی وجود ندارد و اگر این نقدینگی به درستی جمع‌آوری نشود مردم آن را نگه می‌دارند و این سبب شکاف عمیقی در جامعه می‌شود. 

وی یادآور شد: رشد نقدینگی باید متناسب با تولید باشد و در بهترین شرایط تولید رشد 6.4 درصدی داشته اما پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال رشد نقدینگی 40 درصد باشد در صورتی‌که باید 12 درصدی باشد. 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: رشد نقدینگی سبب از بین رفتن سرمایه‌ها می‌شود؛ و اگر در ارز مدیریت درستی اتفاق می‌افتاد وجوه سرگردان نمی‌شد و رشد نقدینگی به این شکل افزایش نمی‌یافت. 

مصباحی‌مقدم یادآور شد: دولت نباید با سرکوب قیمت برق یارانه بدست آورد و سپس یارانه‌ها را بازتوزیع کند. 

وی تصریح کرد: در حال حاضر اوراق مشارکت در کشور به شکل قرضه است تا مشارکتی؛ و با تورم 27 درصدی اوراق مشارکت برای صاحبان آن سودی ندارد. 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: راه‌های تامین مالی جدیدی در دنیا مطرح می‌شود که در کشورهای اسلامی تحت عنوان سکوک مطرح شده و در این راستا یکی از راه‌ها نقد کردن بدهی‌ها است و در این راستا اوراقی منتشر می‌شود تا دیون به نرخ ارز به متقاضیان فروخته شود. 

مصباحی‌مقدم با اشاره به سکوک استثنا گفت: سکوک استثنا به معنای تبدیل پروژه به اوراق است و اوراق استثنا در ساخت و صنعت کاربرد دارد. 

وی اذعان کرد: سکوک سلف موازی برای برق و نفت مطرح می‌شود که متناسب با رشد تورم سود پیدا می‌کند که شرعی است و با دنبال کردن آن شرایط بهتر می‌شود. 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به بدهی‌های دولت به پیمانکاران اظهار کرد: بدهی‌های دولت را می‌توان شاخص‌بندی کرد و حق پیمانکاران است تا همان‌طور که مطالبات بانک‌ها با تاخیر روبه‌رو می‌شود و وجه التزام دریافت می‌کنند این طرح در حمایت از تولید گذاشته تا دولت نیز وجه التزام به پیمانکاران پرداخت کند. 

انتهای پیام/70022/ج40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول