اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

وزیر علوم در نشست رؤسای دانشگاه‎‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری اعلام کرد

دلایل ترور دانشمندان ایرانی/ تدوین آیین‌نامه بورس کارمندان دستگاه‌های اجرایی

خبرگزاری فارس: وزیر علوم گفت: اگر وزارت علوم مورد تحریم، توهین و اهانت قرار می‌گیرند و دانشمندان ما ترور می‌شوند به دلیل دو تحول ایجاد فرهنگ اسلامی در دانشگاه‌ها و انجام پژوهش‌ها برای رفع نیازهای کشور است.

دلایل ترور دانشمندان ایرانی/ تدوین آیین‌نامه بورس کارمندان دستگاه‌های اجرایی

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، کامران دانشجو وزیر علوم در نشست رؤسای دانشگاه‌ها، ‌پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری گفت: اگر مجموعه وزارت علوم، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور مورد تحریم، توهین و اهانت قرار می‌گیرند و دانشمندان ما ترور می‌شوند به دلیل دو تحول ایجاد فرهنگ اسلامی در دانشگاه‌ها و انجام پژوهش‌ها برای رفع نیازهای کشور است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب معنوی و فرهنگی است، گفت: دانشگاه اثرگذارترین نهاد فرهنگی به شمار می‌رود و اگر دانشگاه‌ها دارای فرهنگ اسلامی ایرانی باشند، جامعه نیز به فرهنگ اسلامی ایرانی دست می‌یابد.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: اما اگر در درون دانشگاه‌ها فرهنگ غربی رایج باشد، در جامعه نیز فرهنگ غربی ایجاد می‌شود.

دانشجو، دانشگاه‌ها را اصلی‌ترین نهاد علمی در کشور عنوان کرد و گفت: اگر جهت‌گیری دانش در دانشگاه‌ها بر اساس رفع ضروریات کشور باشد، در جامعه نیز این امر محقق می‌شود اما اگر علم دانشگاه‌ها بر اساس جهت‌گیری غربی باشد این علم تنها برای رفع نیازهای کشورهای غربی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: غرب به عنوان سمبل تفکر مادی قصد دارد با ایجاد دانشگاه‌‌ها به سبک غربی دو هدف ترویج فرهنگ خود و طراحی فرآیند آموزش بر اساس رفع نیازهای خود را دنبال کند.

وزیر علوم اضافه کرد: در دانشگاه‌هایی که بر اساس فرهنگ غربی ایجاد شده است، تنها منافع غرب تامین می‌شود و در آنها رفع نیاز کشور ملاک نیست و بر این اساس وابستگی فرهنگی و علمی ایجاد می‌شود.

دانشجو خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه ایجاد دانشگاه‌های غربی در کشورهای مختلف به نفع کشورهای غربی است، بر این اساس هیچ کس از راه‌اندازی این نوع دانشگاه‌ها اعتراض نمی‌کند.

* بومی‌سازی فلسفه آموزش عالی در کشور

وزیر علوم با اشاره بر لزوم بومی سازی فلسفه آموزش عالی در کشور، گفت: در صورتی که این امر محقق شود، آموزش عالی کشور متحول خواهد شد.

دانشجو تصریح کرد: زمانی که در درون دانشگاه‌ها تحول فرهنگی و علمی ایجاد شود، می‌توان گفت، آموزش عالی بومی شده است.

وی خاطرنشان کرد: تحول فرهنگی در دانشگاه‌ها به معنای رایج شدن فرهنگ اسلامی ایرانی است.

وزیر علوم با اشاره به این سؤال که تحول علمی به چه معنایی است، گفت: تحول علمی یعنی ما بتوانیم در درون دانشگاه‌ها دانش و تحقیقات را بر اساس رفع مشکلات کشور جهت‌دهی کنیم و ارزش‌های ارتقاء را به گونه‌ای تدوین کنیم که در این راستا قدم باشد.

وی اضافه کرد: غرب با جهت‌گیری دانش کشور برای رفع نیازهای بومی مقابله می‌کند و اگر مجموعه وزارت علوم، دانشگاه‌ها مورد تحریم قرار می‌گیرند، به این دلیل است که آموزش عالی کشور برنامه دارد علم و دانش را برای رفع نیازها و مشکلات کشور ترویج کند.

دانشجو اضافه کرد: افرادی که دانشگاه‌های ایران را تحریم می‌کنند، خود را از یک منبع علمی محروم می‌کنند و من با شجاعت می‌گویم ما می‌توانیم روی پای خودمان بایستیم و تاریخ انقلاب و ملت ایران نیز این موضوع را ثابت کرده‌اند.

* ضرورت هدفمند کردن مقالات و پایان‌نامه‌های علمی

دانشجو با اشاره به اینکه رتبه ایران در سال 2013 در پایگاه علمی ISI شانزدهم است، گفت: در این پایگاه 809 مقاله ارائه دادیم که بر این اساس در بین 141 کشور تولیدکننده علم جهان دارای رتبه 16 هستیم.

وی افزود: در پایگاه اسکوپوس نیز 2930 مقاله ارائه دادیم و به رتبه 15 دنیا رسیدیم یعنی در حال حاضر 2.127 درصد تولید علم دنیا متعلق به کشور ما است.

دانشجو با اشاره به ضرورت هدفمند کردن مقالات و پایان‌نامه‌های علمی در دانشگاه‌ها، اظهار داشت: هدفمند کردن مقالات پژوهشی جزء‌ کارهای اصلی دانشگاه‌ها است و باید مقالات و پایان‌نامه‌ها در راستای مصوبات شورای عتف صورت گیرد.

وزیر علوم در رابطه با بحث کمبود بودجه پژوهشی در دانشگاه‌ها گفت: برای تامین اعتبارات مالی دانشگاه‌ها باید با حوزه کاربرد ارتباط داشته باشند.

وی ادامه داد: در زمان تحریم و شیطنت‌های دشمنان از نظر منابع مشکل داریم ولی باید برای این مشکلات راهکار پیدا کنیم.

وزیر علوم گفت: اینکه زانوی غم بغل بگیریم و با یکدیگر اختلاف داشته باشیم، چیزی حل نمی‌شود.

وی افزود: دربحث بودجه‌های عمرانی از خیرین درخواست کردیم که کمک کنند زیرا ظرفیت ملت ایران ظرفیت بی‌پایانی است و در بحث بودجه‌های پژوهشی نیز باید با صنایع ارتباط بیشتری داشته باشیم.

دانشجو تصریح کرد: ما نباید ذهن مردم را با پرداختن به کمبود بودجه‌ها درگیر کنیم، زیرا ما باید باری را از روی دوش مردم برداریم نه اینکه باری بر روی دوش آنها باشیم.

* تاکید بر جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ها

وزیر علوم گفت: در جذب اعضای هیئت علمی باید با تلاش بیشتری کار را دنبال کنیم، در حال حاضر برخی دانشگاه‌ها فعال عمل کردند ولی برخی دانشگاه‌ها ایده‌آل نبودند، در حالی که سیاست ما در وزارت علوم فعال شدن جذب اعضای هیئت علمی است.

دانشجو گفت: در حال حاضر دانشگاه پیام نور 1367 عضو هیئت علمی، دانشگاه تهران 250 نفر، دانشگاه امیرکبیر 77 نفر ، دانشگاه صنعتی اصفهان 35 نفر، دانشگاه تربیت مدرس 23 نفر، دانشگاه امام خمینی 28 نفر، دانشگاه شیراز 176 نفر و دانشگاه شهید مدنی 76 عضو هیئت علمی را جذب کردند.

وی گفت:‌ بر این اساس تاکنون 14 هزار عضو هیئت علمی را استخدام کردیم ولی برای اینکه مطابق با برنامه پنجم توسعه باشیم، باید 10 هزار عضو هیئت علمی دیگر نیز استخدام کنیم.

* ضرورت حضور فعال دانشگاه‌ها در شبکه علمی

وزیر علوم گفت: دانشگاه‌های کشور باید در شبکه علمی فعال‌تر باشند تا تمام دانشگاه‌ها بتوانند از امکانات یکدیگر استفاده کنند.

* تشریح پذیرش داوطلبان در دوره دکترا

دانشجو با اشاره به نحوه پذیرش داوطلبان در دوره دکترا گفت: در دوره دکترا 4 روش برای پذیرش داوطلبان داریم، در یک روش بر مبنای آئین‌نامه استعدادهای درخشان افرادی را به دانشگاه‌ها معرفی می‌کنیم و در روش دوم بر اساس آئین‌نامه بورس، داوطلبان به برخی دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند که در این مرحله به دنبال تدوین آئین‌نامه جدید دستگاه‌های اجرایی هستیم تا دستگاه‌ها نیز برای کارمندان خود با پرداخت هزینه‌ها بتوانند بورسیه بگیرند تا آنها نیز به دوره دکتری معرفی شوند.

وزیر علوم ادامه داد: در روش سوم بر اساس آئین‌نامه‌های پردیس‌های خودگردان عمل می‌کنیم که پردیس‌ها باید هزینه خود را خودشان تامین کنند و بر مبنای ابلاغیه‌های معاونت آموزشی وزارت علوم و برگزاری آزمون با هماهنگی سازمان سنجش و بر اساس ظرفیت‌های معاونت آموزشی داوطلبان پذیرش می‌شوند.

وی عنوان کرد: در روش چهارم نیز تحت آئین‌نامه نیمه متمرکز آزمونی برگزار می‌شود به طوری که چند برابر ظرفیت افراد معرفی شده و برای مصاحبه دانشگاه‌‌ها اعزام می‌شوند.

دانشجو افزود: امسال نیز مصاحبه دانشگاه‌ها با آزمون نسبت یک به یک دارند که این شرایط به عدالت آموزشی نزدیک‌تر است.

وی گفت: ما قائل به این نیستیم که افرادی که می‌توانند شهریه بدهند در خارج از کشور تحصیل کنند، بلکه خودمان شرایط تحصیل را برای آنها فراهم می‌کنیم.

دانشجو در ادامه رؤسای دانشگاه‌های کشور را به تعامل با تشکل‌های دانشجویی و ارتباط با خانواده‌های دانشجویان و همچنین تعامل با نمایندگان مجلس دعوت کرد.

وی عنوان کرد: امروز کاوشگر پیشگام با موفقیت به فضا پرتاب شد و سالم به زمین نشست که این مسئله یکی از موفقیت‌های پژوهشی دانشمندان کشور ما است.

دانشجو گفت: اجازه ندهید جدول دشمن توسط دانشگاه پر شود، از مشکلات صنفی دانشگاه‌ها دشمن سوء استفاده می‌کند، هم دانشجویان تحملشان را بالا ببرند و هم رؤسا دانشجویان را تحمل کنند.

وزیر علوم افزود: باید از فتنه 88 درس عبرت بگیریم، باید بصیرتمان افزایش پیدا کند، آدم وقتی چرایی‌های تاریخ را دنبال کند بصیرت پیدا می‌کند وگرنه تاریخ فتنه می‌شود، برخی دنبال این هستند که فتنه 88 را داستان نشان دهند یعنی چرایی نداشته است یعنی می‌خواهند فتنه را تطهیر کنند، این کارها تفریح است، باید عوامل و چرایی فتنه را بشناسیم تا بصیرت افزایش پیدا کند.

دانشجو گفت: آیا سال 88 فتنه‌ای بوجود آمد یا خیر؟ اگر معتقدند فتنه‌ای نبود باید جواب بدهند که مردم برای چه در 9 دی به صحنه آمدند اگر هم یک غفلت بود این غفلت تا کی باید ادامه داشته باشد؟ تا الآن هم ادامه دارد که موضع خود را نسبت به فتنه شفاف بیان نمی‌کنند؟

وی افزود: اگر این فتنه براندازی نبود و اهدافی هم نداشت به چه قیمتی تمام شد؟ آیا از آن می‌شود گذشت؟ حداقل از اینکه مشخص شد برای منافع این ملت نبوده چرا مرز بندی‌های خود را مشخص نکردند؟

دانشجو ادامه داد: یک عده‌ای در انتخابات 88 موضوع صیانت از آراء را فریاد می‌زدند الان هم که مقام معظم رهبری هشدار می‌دهند بازهم عده‌ای پیرو این موضوع که رسانه‌های غربی دنبال می‌کنند، هستند.

وی مطرح کرد: دانشگاه سکوی تبلیغاتی نیست، هیچ‌کس نمی‌تواند چنین استفاده‌ای از دانشگاه کند در واقع شأن دانشگاه در این نیست، تلاش دانشگاهیان باید در راستای مشارکت حداکثری باشد آن هم طبق مقررات.

دانشجو گفت: ما نمی‌گذاریم که دشمن جدول خود را در دانشگاه پُر کند، ما معتقدیم افرادی که در دانشگاه صحبت می‌کنند باید علمی و منطقی صحبت کنند، ‌دانشگاه جای شعار نیست، البته مقررات دانشگاه هم باید رعایت شود و مقررات هم در اصل شور و هیجان منطقی و علمی را در دانشگاه ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول