اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

تاجیکستان در جست‌وجوی سرمایه‌گذار برای ساخت نیروگاه‌های برق‌آبی

خبرگزاری فارس: با عقب‌نشینی چین به دلیل فشار «تاشکند»، «دوشنبه» برای ساخت 3 نیروگاه بر رودخانه «زرافشان» در جست‌وجوی سرمایه‌گذار دیگری است.

تاجیکستان در جست‌وجوی سرمایه‌گذار برای ساخت نیروگاه‌های برق‌آبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، دفتر مطبوعاتی وزارت انرژی و صنایع تاجیکستان اعلام کرد که بخش انرژی این کشور به دنبال سرمایه‌گذارانی است که بر روی رودخانه «زرافشان» (در استان سغد) 3 نیروگاه احداث کنند.

وزارت انرژی و صنایع تاجیکستان خاطرنشان کرد که در صورت ساخت این 3 نیروگاه، سالانه 10 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید خواهد شد و می‌تواند علاوه بر مصرف داخلی در قسمت شمالی این کشور نیز صادر شود.

این گزارش حاکی از آن است که برنامه‌ریزی برای ساخت این طرح‌ها در اواخر دهه 80 قرن 20  مطرح شده بود.

با توجه به اینکه برای ساخت هر نیروگاه علاوه بر تجهیزات فنی نیاز به ساختن سد است، اجرای هر کدام از طرح‌ها نیاز به 150 تا 200 میلیون دلار سرمایه نیاز دارد.

این درحالی است که در سال 2007 یک شرکت چینی پذیرفته بود برای ساخت این نیروگاه‌ها 260 میلیون دلار هزینه کند و کارهای اکتشافی و زمین‌شناسی را انجام دهد، اما به گفته مقامات تاجیکستان به دلیل فشار ازبکستان از ادامه کار دست کشید.

در همان سال، برخی از رسانه‌های ازبک با انتشار مقالاتی بیان کردند که در صورت ساخت این نیروگاه‌ها، سیستم آبیاری ازبکستان مختل خواهد شد.

رودخانه زرافشان از کوهستان ناحیه «مسچاه» شروع و پس از عبور از ناحیه «عینی» و «پنجه‌کنت» تاجیکستان وارد ازبکستان می‌شود.

کارشناسان بیان می‌کنند که در گذشته این رودخانه به آمودریا می‌ریخت اما به دلیل افزایش اراضی کشت پنبه به ویژه در ازبکستان این رودخانه در روستای «شافرکام» ازبکستان (زادگاه عینی) به یک رود کوچک تبدیل شده و دیگر توان رسیدن به آمودریا را ندارد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول