اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سد سیاه‌بیشه تلاش امروز و سرافرازی فردا

خبرگزاری فارس: سد سیاه‌بیشه کندوان در مازندران به نماد تلاش و سرافرازی تبدیل شده است.

سد سیاه‌بیشه تلاش امروز و سرافرازی فردا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، مسئولان شرکت آب نیرو که عملیات اجرایی نیروگاه ذخیره تلمبه آبی کشور را در برنامه کاری خویش دارد در مرحله پایانی احداث نیروگاه از رسانه‌های گروهی مرکز استان مازندران درخواست کردند تا از روند اجرایی و مراحل پایانی اجرای سد گزارشی تهیه کنند.

فاصله محل احداث سد از مرکز استان مازندران حدود 250 کیلومتر است و این سد با هدف ایجاد در شبکه برق کشور در حال احداث است و بر اساس وعده مسئولان، اجرای طرح فاز اول تا پایان سال 91 به اتمام می‌رسد.

فاصله محل اسکان اداری سد تا محل احداث نیروگاه حدود دو کیلومتر است.

حضور کارگران در بین راه و فعالیت در بخش‌های مختلف نشان از تعجیل کارفرمایان برای اتمام این پروژه می‌داد.

همکاری مسئولان سد برای اطلاع‌رسانی و  حضور مسئولان اجرایی، کار در کنار خبرنگاران و اشتیاق برای اطلاع‌رسانی در خور تحسین بود.

مسئولان اجرایی طرح سد سیاه بیشه تلاش داشتند که دستاورد آن‌ها که حقیقتاً قابل تحسین است و افتخار بزرگ برای کشور محسوب می‌شود به خوبی اطلاع‌رسانی شود.

پس از طی مسیر به قسمت بالایی سد رسیدم که سید رضا حسینی کارشناس مسئول طرح درباره مشخصات طرح عنوان کرد: نیاز بود که دو سد برای ایجاد نیروگاه ذخیره‌ای آبی احداث شود.

وی درباره مشخصات فنی طرح اظهار داشت: برای حرکت توربین نیروگاه نیاز به احداث دو سد بود.

حسینی درباره مشخصات سد بالای نیروگاه سیاه بیشه خاطرنشان کرد: نوع سد سنگریزه‌ای با روکش بتنی است و ارتفاع سد از پی، 82,5 متر است و طول تاج سد 436 متر و عرض تاج سد نیز 12 متر است.

این مسئول در ادامه در تشریح مشخصات سد پایین خاطرنشان کرد: ارتفاع سد از پی 102 متر است و طول تاج سد 332 متر و عرض تاج نیز 12 متر است.

وی میزان حوزه آب‌ریز سد بالایی را 19 کیلومتر مربع عنوان کرد و گفت: حوزه آبریز سد پایینی 93,8 دهم کیلومتر است.

حسینی در ادامه درباره دیگر مشخصات با اعلام این‌که مساحت دریاچه سد اول 182 هزار متر مربع است، خاطرنشان کرد: در سد پایینی، مساحت دریاچه 24 هزار متر مربع است.

پس از دریافت توضیحات تکمیلی درباره سد به اتفاق مسئولان اجرایی طرح برای بازدید از ساخت و ساز نیروگاه باید وارد تونل می‌شدیم.

نیروگاه سد سیاه بیشه از نوع زیرزمینی و در حد فاصل سدهای بالا و پایین و در فاصله سه کیلومتری پایین دست سد بالا قرار گرفت.

عبور از تونل اگر چه برای همکاران تجربه اولی نبود ولی حضور در تونل که فعالیت عمرانی انجام می‌شد با ترس و کنجکاوی همراه بود و فشرده شدن هوا نیز بر هیجان این بازدید نیز اضافه کرد.

هرچه به سمت تونل و مغار‌های نیروگاه جلوتر می‌رفتیم فشار هوا سنگین‌تر می‌شد که به گفته مسئولان اجرای نیروگاه در زمان بهره‌برداری مخازنی تعبیه شد که هوا را وارد نیروگاه می‌کنند.

دود داخل تونل نیز بر فشردگی هوا نیز اضافه کرد و این باعت شد که همکاران احساس تلخی در گلو داشته باشند.

پس از عبور از تونل، به محل نصب توربین‌ها و ادوات آن‌ها رسیدیم که به قول مسئولان سد سیاه بیشه مغار نیروگاه نامیده شد.

کارشناس مسئول طرح سد سیاه بیشه اشتیاق جدی برای توجیه طرح داشت و همه تلاشش این بود که به همه سئوالات و دغدغه‌های خبرنگاران پاسخ دهد.

سید رضا حسینی درباره مغار‌ها اظهار داشت: سه مغار در این نیروگاه تعبیه شده است.

این مسئول طول هر آبراهه را دو هزار و 200 متر عنوان کرد و گفت: ظرفیت آبگذری هر آبراهه 130 متر مکعب برثانیه است.

حسینی نوع پوشش دیوارهای نیروگاه را بتنی اعلام کرد و گفت: طول دیواره‌های بتنی یک‌هزار و 945 متر به قطر 5,7 متر است.

وی با بیان این‌که در بخشی از دیوارهای سد نیز فلز به کار رفته است، خاطرنشان کرد: 255 متر از پوشش سد فلزی است که قطر پوشش فلزی سد پنج متر است.

همزمان با توضیحات کارشناس سدسازی نیروگاه سیاه‌بیشه، جرثیقل انتقال وسیله از بالای سر همکاران در حال تردد بود که هیجان خاصی همراه با ترس را در بین همکاران ایجاد کرد.

معاون اجرایی سد و نیروگاه سیاه‌بیشه که در داخل تونل حضور یافت درباره مشخصات نیروگاه گفت: تجهیزات اصلی این نیروگاه از نوع پمپ و توربین فرانسیس عمودی است و ارتفاع خالص حداکثر و حداقل پمپ توربین‌ها به ترتیب 511,3 و 460,6 متر است.

مهدی غلامی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس که آیا حین اجرای کار تلفات نیروی انسانی نیز داشتید، گفت: پروژه به این بزرگی و ابعاد اگر گفته شود که فاقد تلفات نیروی انسانی باشد غیر ممکن است.

وی ادامه داد: 20 نفر از همکاران ما حین اجرای پروژه جانشان را از دست دادند.

غلامی خاطرنشان کرد: تلفات همکاران در پروژه ناشی از قصور عملیات اجرایی نبود و عمده تلفات به دلیل رانندگی و عدم حفاظت فردی رخ داد.

معاون اجرایی سد سیاه‌بیشه در ادامه اظهار داشت: برای جلوگیری از خطرات زیرزمینی نیز امکانات مناسبی را پیش‌بینی کردیم تا میزان خسارت‌ در مواقع خطر را کاهش دهیم.

این مسئول به تلاش‌ همکارانش در زمان حفر کوه اشاره کرد و گفت: به دلیل قرار گرفتن در زیرزمین، نیاز به مطالعات زمین‌شناسی خاصی بود و در هر 10 متر از پروژه باید زمین‌شناسی مناسب آن پروژه اعمال شود.

غلامی ادامه داد: برای جلوگیری از ریزش کوه تحکیم‌های اولیه و ثانویه نیاز بود.

وی در ادامه به حضور چند پیمانکار خارجی در زمان اجرای طرح اشاره کرد و گفت: به خاطر شرایط سخت کار و ریزش‌هایی که در حین کار رخ داد پیمانکاران خارجی از ادامه اجرای کار انصراف دادند.

معاون اجرایی سد سیاه بیشه در ادامه به دیگر تلاش‌های همکاران در محل احداث نیروگاه اشاره کرد و گفت: 37 متر کف‌برداری کوه نیز انجام شد و در چهار طبقه زیرزمینی نیز ادوات تولید برق نصب شد.

محل نصب توربین اصلی حدود چهار طبقه پایین‌تر از محل ورودی تونل قرار داشت. نفس کم مشکل شده بود و برخی از همکاران از ادامه بازدید انصراف دادند و ترجیح داند که از تونل خارج شوند.

به اتفاق چهار نفر از همکاران که به قسمت‌های زیرین محل نصب توربین رفتیم در موقع برگشت شروع به شمردن پله‌ها کردم که تعداد پله‌ها به عدد 100 رسیده بود و در هر طبقه نیروهای متخصص در حال نصب تجهیزات بودند.

معاون اجرایی طرح درباره نیروهای انسانی به کارگرفته شده در این طرح عظیم برق آبی کشور به خبرنگاران گفت: در زمان اوج کار حدود سه هزار و 700 نفر در این پروژه مشغول فعالیت عمرانی بودند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود یک‌هزار نفر از نیروی انسانی در محل احداث نیروگاه سیاه‌بیشه مشغول فعالیت هستند.

غلامی یادآور شد: پس از تکمیل طرح تعداد نیروهایی که قرار است در این نیروگاه اقدام به تولید برق کنند به 120 نفر می‌رسد.

وی ادامه داد: نیروهایی‌ که قرار است در نیروگاه مشغول فعالیت شوند از طریق آزمون جذب و در حال آموزش هستند.

این مسئول زمان بهره‌برداری کامل طرح را تا پایان سال 92 اعلام کرد و گفت: فاز اول طرح تا پایان سال‌جاری با حضور مسئولان اجرایی به اتمام می‌رسد.

گفتنی است که به خاطر مشکلات تنفسی همکاران، هماهنگ‌کنندگان اصراری بر حضور بیشتر خبرنگاران در محل تونل نداشتند ولی ظاهراً تنفس کردن برای کسانی که هر روز در این محل مشغول فعالیت هستند، عادی شده بود.

از برخی کارکنان درباره دریافت حق‌الزحمه و سختی کار پرسیده شد که به ما گفتند: بیشتر فعالیت‌های این پروژه در اختیار پیمانکاران قرار می‌گیرد که مسئولان اجرایی به طور مستقیم با کارگران و کارکنان در ارتباط نیستند.

بازدید از اجرای طرح به اتمام رسید ولی داغ کسانی که حین اجرای پروژه جانشان را از دست دادند و نیز کسانی که ممکن است به خاطر حضور در تونل دچار بیماری تنفسی شوند نیز پا برجا می‌ماند.

هنوز دلتنگی‌های پدرانی که به خاطر تأمین معیشت خانواده مجبور هستند از استان‌های مختلف در اجرای این پروژه حضور داشته باشند پابرجا است و فرزندان آن‌ها دلخوش این هستند که سال نو را در کنار پدرانشان که در سد سیاه‌بیشه مشغول فعالیت هستند، جشن خواهند گرفت.

انتهای پیام/86004/م40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول