اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

«سرب» در دندان و ناخن زنجانی‌ها نفوذ کرده است

خبرگزاری فارس: زنگنه گفت: با توجه به نمونه برداری‌های انجام شده نفوذ سرب در دندان و ناخن افراد ساکن در کارخانه «سرب» و «روی» زنجان تایید شده است.

«سرب» در دندان و ناخن زنجانی‌ها نفوذ کرده است

به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس، سایت موج رسا نوشت: انتقال کارخانه سرب و روی زنجان با وجود قول های مساعد مسئولان هنوز عملیاتی نشده است.

اگرچه در این زمینه مسئولان محیط زیست استان زنجان و برخی کارشناسان صاحب نظر بر ضرورت انتقال کارخانه سرب و روی تاکید کرده اند اما بعد از گذشت چند سال هنوز انتقال و جابه جایی این کارخانه در هاله ای از ابهام است.

شرکت سرب و روی زنجان بدون اخذ مجوزهای لازم از محیط زیست در محل حاضر مستقر است همواره صحنه بحث های کارشناسی و حتی غیرکارشناسی بوده است.

بر اساس مستندات موجود در سال های پایانی دهه 80 با رایزنی های متعدد و پیگیری های مکرر و تبیین و تشریح اثرات زیانبار فعالیت شرکت در تهدید بهداشت عمومی، انتقال کامل مجموعه کارخانجات سرب و روی در جلسه مورخ 7/11/87 کمیته بررسی انتقال کارخانه، انتقال این کارخانه از محل فعلی به محل متناسب با ضوابط و معیارهای استقرار صنایع در حضور استاندار به تصویب حاضرین می رسد.

اداره کل محیط زیست استان زنجان نیز اخطارهای لازم برای بر عدم استقرار این کارخانه در محل فعلی داده است اما با وجود همه اخطارها، عدم مدیریت بهینه در نگهداری فیلترهای منصوبه و دفع غیراصولی پسماندها، به ایجاد آلودگی در منطقه کمک کرده است.

گفتنی است، شورای برنامه ریزی استان زنجان در تاریخ چهاردهم مردادماه  سال 88 با تصویب مصوبه ای شرکت ملی سرب و روی ایران را موظف کرد تا با استفاده از خدمات مشاور ذیصلاح طرح جامعی برای محل فعلی کارخانه سرب و روی زنجان ارائه دهد.

با قوت گرفتن تغییر محل کارخانه سرب و روی زنجان از محل فعلی در 15 کیلومتری جاده زنجان - تهران تمهیداتی برای تامین هزینه این جابجایی از سوی نهادهای ذیربط اتخاذ شد.

گفتنی است، جابجایی شرکت سرب و روی از دغدغه ها و خواسته های مردم است و مدیران این شرکت هرچه سریعتر باید اقدامات لازم برای جابجایی را انجام دهند.

لازمه جابجایی این واحد صنعتی خرید ماشین آلات برای راه اندازی این تکنولوژی و تامین اعتبار مورد نیاز است.

اختصاص 100 هکتار زمین در محل چپ چپ برای این شرکت و با وجود فراهم شدن همه زیرساختها دپوی پسماندها از مشکلات این محل است.

بی شک صنعت جزء لاینفک روند توسعه ای یک منطقه محسوب می شود و ایجاد اشتغال همواره مورد تاکید است ولی آنچه در این میان وجود دارد و موجب شده است برخی شایعات در خصوص انتقال کارخانه سرب و روی ایجاد شود تعلل برخی مسئولان و سکوت متولیان بهداشت و سلامت استان است.

 

* احتمال آلودن شده آب شرب زنجان

عبدالحسین پری زنگنه در نشست آلودگی آب های زیرزمینی اطراف شرکت سرب و روی و آب شرب زنجان واقعیت علمی با بزرگنمایی از امکان آلوده شدن آب شرب زنجان تا ده سال آینده خبر داد و اظهار کرد: شواهد متعددی وجود دارد که آب های سطحی، خاک و هوای زنجان آلوده به سرب است.

وی با بیان اینکه مکان یابی این صنعت در استان زنجان غیر منطقی است، افزود: در صورت عدم توجه به جابه جای این کارخانه مشکلاتی در آینده پیش می آید.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر چه فعالیت این کارخانه هنوز سفره های آب های زیر زمینی را آلوده نکرده است اما تا 10 سال آینده احتمال آلوده شدن آب زنجان وجود دارد.

وی یادآور شد: آلودگی موجود در آب اطراف کارخانه سرب و روی ناشی از وجود این کارخانه نبوده و این آلودگی منشا طبیعی دارد.

زنگنه با اشاره به نمونه برداری از آب های زیر زمینی زنجان در بناب، اطراف شهر زنجان، شهرک تخصصی روی زنجان و رودخانه ابهر رود خبر داد و افزود: آلودگی آب مشاهده نشده است.

وی بر ضرورت تهیه اطلس پزشکی و آلودگی آب های سطحی، زیر زمینی و خاک در استان تاکید کرد و افزود: تهیه چنین اطلسی موجب حل مشکلات این کارخانه می شود.

این ستاد دانشگاه با بیان اینکه جابه جایی کارخانه سرب و روی مشکلی را حل نمی کند، خاطرنشان کرد: در صورت عدم احیای این منطقه آلودگی های بیشتری به جامعه وارد می شود.

وی با اشاره به تاثیرات نامطلوب سرب و روی بر سلامت شهروندان زنجانی خاطرنشان کرد:  سرب در ناخن و دندان افراد شهر زنجان و روستای نزدیک اطراف کارخانه سرب و روی زنجان به مقدار زیادی وجود دارد.

زنگنه ادامه داد: انتظار داریم با توجه به اهمیت موضوع بررسی پسماندهای متعدد کارخانه سرب و روی، شهرک سرب و روی و معدن روی انگوران و استحصال این مواد معدنی با حساسیت پیگیری شود. 

پری زنگنه  افزود: فلز سرب بیش از آنچه که تصور می‌شود خطرناک است و مطالعاتی که در دنیا انجام شده است، نشان می‌دهد که وجود سرب در جامعه ارتباط تنگاتنگی با کند ذهنی نسل آینده دارد و یک سری مطالعات جهانی نیز نشان داده است که وجود سرب و ناهنجاری‌های اجتماعی تاثیر متقابلی بر یکدیگر دارند. 

وی ادامه داد: بر طبق شواهد موجود جهت آب‌های زیر زمینی و باد غالب از آن سمت است و تمام آلودگی ها مستقیم به سمت زنجان حرکت می‌کند و این کارخانه باید جابه‌جا شود زیرا به زودی تمام مشکلات احتمالی اتفاق خواهد افتاد.

 

*رفع مشکلات کارخانه سرب و روی زنجان

استاندار زنجان نیز بر ضرورت رفع مشکلات موجود کارخانه سرب و روی زنجان تاکید کرد و افزود: باید از وجود صنعت سرب و روی در استان به عنوان فرصت مناسبی برای توسعه استان استفاده کرد.

وی با بیان اینکه 80 درصد سرب و 70 درصد روی کشور در استان زنجان تولید می شود، یادآور شد: باید با رعایت نکات زیست محیطی از این فرصت استفاده کرد.

رئوفی ‌نژاد به وابستگی همه واحدهای سرب و روی کشور به معدن انگوران اشاره کرد و گفت: این وابستگی و عدم همکاری برخی مسئولان مشکلات موجود در این بخش را افزایش داده است.

وی با تاکید بر لزوم انتقال کارخانه سرب و روی به محل جدید خود گفت: باید از تکنولوژی نوین در کارخانجات سرب و روی استان زنجان استفاده شود.

استاندار زنجان افزود: وضعیت صنایع سرب و روی استان باید اصلاح شود تا شرایط به حالت نرمال بازگردد.

وی ادامه داد: بیشترین درآمد صادراتی استان از محل فروش محصولات سرب و روی است و در این شرایط نمی ‌توان به دنبال این موضوع بود که به خاطر آلودگی صنایع مرتبط با این صنعت، کارخانه‌ها را تعطیل کنیم.

رئوفی نژاد ادامه داد: از سه سال گذشته به دنبال این هستیم که کارخانه سرب و روی به محل دیگری منتقل شود و اقدامات گسترده ‌ای در این رابطه انجام شده است که انتظار داریم مساعدت‌های لازم نیز فراهم شود تا این کارخانه به زمین 100 هکتاری واقع در جوار محل چپ‌چپ منتقل شود.

استاندار زنجان ادامه داد: در شرایطی که محصولات باغی واقع در جوار کارخانه سرب و روی آلودگی داشته است باید اذعان کرد که خاک منطقه تا حدودی درگیر با مشکل شده است اما آب منطقه با آزمایشات انجام شده هیچ‌ گونه آلودگی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه وضعیت در حال کنترل است ، افزود: اجازه نمی ‌دهیم که مشکل بیش از این توسعه یابد.

 

* یافته های محدود در خصوص سرب و روی نباید موجب ایجاد نگرانی در مردم شود

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان گفت: یافته های محدود در خصوص کارخانه سرب و روی زنجان نباید به ایجاد نگرانی در اذهان عمومی منجر شود.

محمد رضا یافتیان در نشست آلودگی آب های زیرزمینی اطراف شرکت سرب و روی و آب شرب زنجان واقعیت علمی با بزرگنمایی اظهار کرد: بررسی نشریه ها و مطبوعات استان در خصوص اثرات کارخانه سرب و روی در استان، ارزشمند اما در حین حال محدود بود.

وی با بیان اینکه پرداخت به چنین موضوعاتی نباید موجب تشویش اذهان عمومی شود، افزود: بررسی های لازم در این خصوص از سوی دانشگاه زنجان انجام شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان ظرفیت نیروی انسانی برای رفع دغدغه های آلودگی در استان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: باید از ظرفیت های دانشگاهی برای حل مشکلات استفاده کرد.

وی بر ضرورت ارائه راهکار های لازم برای حل مشکلات سرب و روی زنجان تاکید کرد و افزود: نتایج تحقیقات دانشگاه زنجان به مسئولان استانی ارسال شده است.

یافتیان با اشاره به ظرفیت های معدنی استان زنجان یادآور شد: باید به موضوع آلودگی سرب و روی توجه بیشتری شود.

 

* جابه‌جایی سرب و روی از درخواست های عاجزانه زنجانی ها از مسئولان است

با وجود مشکلاتی که برای مردم زنجان به دلیل احداث کارخانه سرب و روی به وجود آمده است و آلودگی این صنعت تا دندان و ناخن افراد نیز نفوذ کرده و موجب آلودگی خاک و برخی منابع در این استان شده است، موج رسا امیدوار است مسئولان به فکر چاره ای قطعی برای رفع مشکلات سرب و روی باشند.

خواسته مردم زنجان جابه جایی این صنعت و کنترل آلودگی های آن است که همواره مردم را دچار مشکل کرده و با وجود همه توصیه های کارشناسان و برگزاری جلسات، سمینارها و گزارش رسانه های مختلف حل این موضوع که تنها همت مسئولان را می طلبد، ابتر مانده است.

 

بازگشت به صفحه نخست سرویس فضای مجازی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول