اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

جایزه کتاب سال و تقدیری شایسته از شعر آیینی/3

سیار: نمک شعر برقعی عنایت اهل‌بیت است/او مردم را با ادبیات امروز آشتی می‌دهد

خبرگزاری فارس: شعر برقعی نمکی دارد که جز با عنایت اهل بیت به شعرش به وجود نیامده است و شعرهای او دلنشینی خاصی را برای قاطبه مردم دارد. نتیجه‌ چنین شعری این شده است که ما شاهد شعری شاخص و به یاد ماندنی از برقعی هستیم.

سیار: نمک شعر برقعی عنایت اهل‌بیت است/او مردم را با ادبیات امروز آشتی می‌دهد

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس، شعر سید حمیدرضا برقعی شعر تحسین شده‌ای است که خاص و عام به آن معترف هستند و جایزه کتاب سال امسال به کتاب «قبله مایل به تو»، مهر تأییدی بود بر ارزش اشعار این شاعر جوان.

 

محمدمهدی سیار برگزیده سال گذشته جایزه کتاب سال به مناسبت برگزیده شدن حمیدرضا برقعی، به اظهار نظر درباره شعر این شاعر پرداخته است که این یادداشت شفاهی در ادامه می‌آید:

 

**شعر برقعی در مسیر آشتی دادن مردم با ادبیات امروز است

شعر حمیدرضا برقعی به نظرم جایگاهی خاص در شعر آیینی روزگار ما پیدا کرده است و به نوعی شعر او و چند نفر از دوستان آیینی‌سرای کشورمان، حلقه واسطی به حساب می‌آید، بین شعر رسمی و شعر انجمنی یعنی شعری که در سطح ادبیات حرفه‌ای مطرح است و بین شعر هیئتی که کاربردی آیینی‌تر و مردمی‌تر دارد.

متأسفانه در سال‌های گذشته بین این دو فضا، یعنی فضای مردمی شعر در عرصه شعر آیینی و فضای رسمی ادبیات فاصله افتاده بود که این فاصله توسط دوستانی مثل سید حمیدرضا برقعی در حال پر شدن است. این شاعران با استعداد خدادادی در سرودن شعر و عنایت اهل بیت علیهم السلام به آنها، کمک بسیار زیادی به کم کردن این فاصله کرده‌اند و در نتیجه، شعر این دوستان قدم مثبت و موثری را برای پر کردن این فاصله در شعر امروز ما برداشته است.

به نظرم شعر ایده‌آل آیینی شعری است که هم کاربرد هیئتی داشته باشد یعنی مخاطب عام را جذب کند و هم مخاطب خاص ادبیات را به لحاظ ادبی قانع کند. این ایده آل ما است و کمال شعر آیینی هم در این نقطه خواهد بود.  در این سال‌ها برقعی و دیگر دوستان، گامی برای رسیده به آن حد ایده‌آل برداشته‌اند و این شکاف و فاصله را کم کرده‌اند.

از سوی دیگر به نظرم این مسیر به نوعی راه آشتی دادن دوباره مردم با کل فضای ادبیات است. به هر حال عرض ارادت به خاندان اهل بیت علیهم السلام خیمه‌ای‌ است که همه کارهای فرهنگی ما زیر این خیمه معنی پیدا می‌کند و خارج از این خیمه در جامعه ما هیچ کار فرهنگی و هنری و ادبی معنی ندارد و معتقدم به زودی در این مسیر گام‌های بعدی را هم ایشان و هم شاعران دیگر برخواهند داشت.

 

**شعر نمکین برقعی به واسطه عنایت اهل بیت است

البته در این مسیر، برای رسیدن به هدف که همان کمال شعری ما در عرصه شعر آیینی است، مقداری باید ابعاد دیگری در شعر، غیر از ابعاد عاطفی، تقویت شود و شاعری که در حوزه شعر آیینی، شعر می‌سراید، در این فضا به مؤلفه‌های دیگری مثل حماسه و نگاه اجتماعی به زندگی اهل بیت توجه کند که این نگاه شامل مؤلفه‌های زندگی حماسی در قیام عاشورا، نگاه ریزبینانه به مسائل روز و نگاه به عمق اندیشه معصومان و اهل بیت (ع) می‌شود.

اگر این نگاه عمیق، همراه با نگاهی خاص به میراث اهل بیت و میراث اندیشه‌ای در شعر آیینی خودمان شود، به ما در رسیدن به نقطه ایده‌آل در شعر کمک می‌کند و معتقد هستم سیدحمیدرضا برقعی در این مسیر حرکت می‌کند و شعرهایی که اخیراً از او درباره حوادث بین‌المللی جهان اسلام دیدیم، در کنار شعرهای آیینی وی، این امید را در ما به وجود می‌آورد که این جریان شعری انشاء‌الله به جامعیت و کمال مطلوب خودش دست خواهد یافت.

از سوی دیگر در شعر برقعی نمکی است که جز با عنایت اهل بیت به شعرش به وجود نیامده است و شعرهای او دلنشینی خاصی را برای قاطبه مردم دارد و در هیئت‌ها با استقبال فراوانی روبرو می‌شود. نتیجه‌ چنین شعری این شده که ما شاهد شعر شاخص و به یاد ماندنی از برقعی هستیم و این عنایتی است که به این شاعر شده و اگر قدر این گوهر را بداند، در آینده بیشتر از موفقیت‌هایش خواهیم شنید.

 

*دعا می‌کردم برقعی به جایزه کتاب سال برسد

در مجموع من از راه رسانه شما به حمیدرضا برقعی تبریک رسمی می‌گویم و تبریک شخصی و حضوری خودم را هم حتماً به او ابلاغ خواهم کرد. من هم شعر و هم شخصیت حمیدرضا برقعی را بسیار دوست دارم و چون می‌دانستم جزء کاندیدهای جایزه کتاب سال امسال است، خیلی دعا کردم که به این جایزه برسد. البته دوست داشتم جایزه اصلی به او برسد که این اتفاق نیفتاد ولی به هر حال جایزه تقدیری هم جایزه کمی نیست و من به برقعی تبریک می‌گویم.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول