اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

جایزه کتاب سال و تقدیری شایسته از شعر آیینی/8

حضور جوانان در شعر امروز جدی‌تر شده است

خبرگزاری فارس: بیگی حبیب‌آبادی گفت: استقبال از کتاب برقعی تا آنجا پیش رفته است که حتی بسیاری از کاروان‌هایی که به کربلا مشرف می‌شوند، در سفر به عتبات عالیات این کتاب را همراه خود می‌برند.

حضور جوانان در شعر امروز جدی‌تر شده است

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس، دومین کتاب سید حمید رضا برقعی شایسته تقدیر کتاب سال امسال جمهوری اسلامی شده است و توجه به ویژگی‌های ادبی این کتاب و ویژگی‌های شاعرانه شاعرش مهم است.

پرویز بیگی‌حبیب‌آبادی که از پیشکسوتان شعر و ادب معاصر است و از سوی دیگر ناشر کتاب «قبله مایل به تو» درباره تقدیر این کتاب در جایزه کتاب سال امسال و ویژگی‌های شعر حمید رضا برقعی سخن گفته است که این نظرات به صورت یادداشتی شفاهی منتشر می‌شود:

 

**کاروان‌های زیارتی کتاب برقعی را با خود به عتبات می‌برند

شعر سید حمیدرضا برقعی هم برای عموم قابل قبول است و هم برای خواص شعر. این شعر شعری است که هم در محافل ادبی مخاطبان فراوان دارد و هم بین عموم مردم و مجالس مذهبی مخاطبان زیادی را جذب خود کرده است و این استقبال تا آنجا پیش رفته است که حتی بسیاری از کاروان‌هایی که به کربلا مشرف می‌شوند، در سفر به عتبات عالیات این کتاب را همراه خود می‌برند.

 

**قبله مایل به تو جایزه‌های دیگری را هم می‌برد

از سوی دیگر نوع نگاه آقای برقعی هم در این کتاب یعنی «قبله مایل به تو» و هم در کتاب قبلی یعنی «طوفان واژه‌ها» که اولین بحر طویل را در آن کتاب به کار برد در این اقبال به اشعارش موثر است. با با نگاهی ساده‌تر می‌توان گفت او همه تاثیرگذاری‌های لازم را روی شبکه ذهنی و زبانی مردم به ویژه توده‌های مردم و علاقه‌مندان به ادبیات دینی و آیینی  و شیفتگان حضرت ابا عبدالله حسین (ع) گذاشته است و همه این ویژگی‌ها در کنار هم باعث می‌شود که این کتاب علاوه بر این جایزه، جایزه‌های دیگری را هم به خود اختصاص دهد. هر چند رای داوران محترم است و با رای آنها این کتاب شایسته تقدیر شد، اما قابلیت‌های این کتاب بسیار بالا است.

در مجموع برای اینکه یک کتاب، کتاب سال شود باید نمره‌ای بیش از 90 را به خود اختصاص دهد و همین، انتخاب شدن یک کتاب به عنوان کتاب سال را بسیار مشکل می‌کند. اما همین که این کتاب شایسته تقدیر در جایزه کتاب سال شد هم نشان می‌دهد که نمره بسیار بالایی را از سوی هیئت داوران کسب کرده است.

 

**حضور جوانان در شعر امروز جدی‌تر است

نکته دیگر درباره انتخاب حمیدرضا برقعی جوان بودن او است  و بعضی‌ها به این انتخاب در عین انتشار کتاب شعر پیشکسوتان شعر و ادب اعتراض می‌کنند. در پاسخ باید گفت که کلا جوان‌ترها حضورشان در عرصه ادبیات امروز ما جدی‌تر و در عین حال جاری و ساری است. اتفاقی که در شعر امروز ما در این 30 سال افتاده است، اتفاقی بی‌سابقه به حساب می‌آید و ما امروز شاعران جوان بسیاری داریم که صاحب آثار ارزشمند هستند.

 

**پیشکسوتان از انتخاب شاعران جوان استقبال کنند

در حوزه نشر، به ویژه در میان کتاب‌های شعر، کتاب‌های بسیار ارزشمندی از شاعران جوان منتشر شده است که گوی سبقت را از بزرگان شعر ربوده‌اند و این چیزی نیست که به گزاف گفته باشم و شاهد مثال‌های فراوانی در این موضوع دارم. نگاهم هم صرفا به کتاب‌های انتشارات فصل پنجم یا این کتاب به خصوص نیست. ما کتاب‌های شعر خوبی از ناشران دیگر در حوزه‌های مختلف داریم و اشعار موفقی در حوزه‌های دیگر مثل شعر عاشقانه، شعر اجتماعی و شعر آیینی از جوان‌ها منتشر شده اشت که از نظر تکنیک‌های شعری بسیار درخشان و ارزشمند هستند. اصلا پیشکسوتان باید از این جریان و انتخاب شاعران جوان استقبال کنند، چون اینها آینده ادبیات ما را می‌سازند.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول