اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

سرو سنگان نماد استقامت بلوچستان+تصاویر

خبرگزاری فارس: درخت کهنسال سرو سنگان خاش با قدمتی حدود ۲ هزار ساله یکی از آثار طبیعی و جذاب در منطقه بلوچستان است.

سرو سنگان نماد استقامت بلوچستان+تصاویر

به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس به نقل از سایت عصر هامون، درخت کهنسال سرو سنگان شهرستان خاش یکی از آثار ملی طبیعی این شهرستان می باشد که همه ساله گردشگران بسیاری را جذب می کند.

ارتفاع این درخت حدود 30 متر و قطر تنه درخت 3 متر است که همانند کوه تفتان این شهرستان به عنوان نماد استقامت بلوچستان می توان از آن نام برد.

این درخت زیبا که زربین نام دارد ، سبزی همیشگی آن جلوه‌ای خاص به طبیعت منطقه می‌بخشد. جوره اصلی زربین، مخروطی با گسترش افقی دارد؛ شاخه‌های جانبی آن نیز افقی هستند.

زرتشتیان به درختان سرو احترام خاصی قائل بودند از این رو این درختان را موبدان زرتشتی می‌کاشتند. بعد از اسلام برای اینکه این درخت از بین نرود مردم منطقه از آن به نام درخت میر عمر یاد می‌کردند و بعدها به نام سُل نامگذاری شد. در گذشته این درخت به عنوان زیاتگاهی بود که مردم برای زیارت به آن مراجعه می‌کردند و با بستن نخ و تکه پارچه مراد و خواسته‌های خود را از آن می‌طلبیدند.

در سال 1310 هجری شمسی شخصی به نام مولوی محمد عیسی از علمای دیوبند، برای دعوت اهالی منطقه به دین اسلام به این مکان می‌آید و برای از بین بردن بدعت پرستش درخت و دورکردن مردم از شرک، ساکنان منطقه را به سوی توحید و خدا پرستی فرا می‌خواند.

بعد از آن توسط مرحوم حاج امیر خان کرد در پای آن درخت مسجدی ساخته شد که مردم در آنجا به عبادت راز و نیاز با خداوند مشغول بودند و مدتی نیز به عنوان عیدگاه و مصلی مردم سنگان از آن استفاده می‌شد.

روستای سنگان بیشترین میزان بارندگی را بین سایر مناطق استان سیستان و بلوچستان دارد و یکی از دهستانهای آباد شهرستان خاش محسوب می شود بطوری که میوه های آن به ویژه ‘انار و انجیر’ در کشور از شهرت بالایی برخوردار است.

 

 

 

 

روستای سنگان خود از روستاهای زیبای حاشیه تفتان بوده و وجود درخت سرو زربین، آسیاب آبی، چشمه‌های آب معدنی فراوان و … بر جاذبه منطقه سنگان می‌افزاید و تمام فصول سال برای بازدید از این منطقه مناسب می‌باشد چراکه در هر فصلی زیبائی‌های خاص خودش را دارد.

اثر طبیعی ملی «سرو زربین سنگان» در استان سیستان و بلوچستان در 45 کیلومتری شهرستان خاش در صحن مسجد روستای سنگان واقع گردیده است.

 

مناظر زیبای سنگان خاش:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست سرویس فضای مجازی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول