اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

آرزوها و عیدی‌های اهالی قلم در نوروز ۹۲/۷

عیدی دادن را بیشتر از عیدی گرفتن دوست دارم

علی داوودی گفت: عیدی گرفتن را دوست دارم. اما بیشتر دوست دارم عیدی بدهم. هدیه دادن لطفی دارد که هدیه گرفتن ندارد.

عیدی دادن را بیشتر از عیدی گرفتن دوست دارم

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس، نوروز، روز شکفتن و نو شدن است و در عین حال روزهایی برای فراغت، سفر ، مطالعه و دید و بازدید. نوروز هر سال شیرینی مخصوصی همراه با خود دارد که آن را در ذهن‌ها ماندگار می‌کند.

ما در سلسله گپ‌وگفت‌های کوتاهی با نویسندگان و شاعران سرشناس کشورمان، با آنها از نوروز و خاطراتشان و آنچه که بیشتر درباره نوروز می‌پسندند، سخن گفتیم. علی داوودی یکی از این چهره‌ها بود که به سوال‌های ما پاسخ داد:

 

* معمولا در ایام نوروز چه می‌کنید؟ به مسافرت می‌روید یا در منزل می‌مانید؟

* معمولاً زیاد در ایام نوروز مسافرت نمی‌روم از این جهت که همه در این ایام مسافرت می‌روند و من دوست ندارم کاری را انجام دهم که همه آن را انجام می‌دهند. از سوی دیگر نوروز تهران را خیلی دوست دارم چون خلوت است.

 

* دوست دارید در نوروز چه کار ویژه‌ای انجام بدهید؟

* به تفریح‌های عقب افتاده‌ام می‌رسم، آخر سال برای کسانی که کارهای اداری انجام می‌دهند روزهای شلوغی همراه با خود دارد و کمتر به تفریح و سرگرمی می‌رسیم، من به دیدار دوستان و آشنایانم می‌روم و تلویزیون هم می‌ینیم، دیدن شبکه نمایش ، شبکه پویا و از این دست تفریحات سالم را انجام می‌دهم.

 

* چه رسم ویژه‌ای را در نوروز می‌پسندید و دوست دارید آن را انجام بدهید؟

* نوروز رفته رفته معنای قدیمی خود را از دست می‌دهد، قبلاً خیلی ذوق زده بودم که در سال آینده چه کاری انجام دهم ولی این روزها چنین معنایی را برایم ندارد، رسم و رسوم هم تابع مد شده است. هفت‌سین‌ها هم عوض می‌شوند، معمولاً نوروزم با روزهای دیگرم فرقی نمی‌کند فقط فرصتی است برای مواجهه با طبیعت و اینکه ببینیم همه چیز و به خصوص طبیعت عوض شده است.

 

* دوست دارید به نزدیکان خود چه هدیه‌ای بدهید؟

* اگر اهل کتاب باشند، کتاب هدیه می‌دهم اما از آنجایی که ما اهل کتاب هستیم، خیلی ها گمان‌می‌کنند که من کتابها را مجانی گرفته‌ام و لطف هدیه دادن از بین می‌رود به همین دلیل ترجیح می‌دهم عیدی را نقدی بدهم. البته کتاب‌خوان هم  کم داریم. از طرف دیگر عیدی دادن حسی است که ممکن است در لحظاتی سراغم بیاید و بعضی اوقات متناسب با فردی که می‌خواهم به او هدیه بدهم، هدیه های خاصی می‌خرم.

 

* آیا دوست دارید عیدی بگیرید؟

* بله چرا دوست نداشته باشم، اما بیشتر دوست دارم عیدی بدهم، هدیه دادن لطفی دارد که هدیه گرفتن ندارد.

 

* بهترین عیدی‌ که گرفتید چه بوده است؟

* قبلاً برایم کت و شلوار می‌خریدند و این هدیه هر نوروز دایی‌ام همواره در ذهنم باقی مانده است و حس خیلی خوبی به من منتقل می‌کند هرچند در سال‌های اخیر دوستان شاعرم هدیه‌های بسیار خوبی به من داده‌اند که مطابق با سلیقه من بوده است.

 

* بهترین خاطره‌تان از نوروز چیست؟

* آن وقت‌ها که جوان‌تر بودم، با کاروانهای راهیان نور به مناطق جنگی می‌رفتم که خاطره خوبی برایم شده است. چند سال  هم توفیق داشتم که در حرم امام رضا باشم.

 

* چه کتابی را در ایام تعطیلات می‌خوانید؟

* به راحتی برای انتخاب کتاب تصمیم نمی‌گیرم، انتخابم بسته به سیر مطالعه‌ای دارد که در پیش گرفته‌ام. معمولاً کتاب خواندن من کاربردی است و اگر بخواهم مقاله‌ای بنویسم یا سخنرانی انجام دهم کتابهای متناسب را انتخاب می‌کنم و می‌خوانم البته در ایام نوروز دوست دارم بیشتر نقاشی کنم.

 

* چه کتابی را پیشنهاد می‌دهید برای مطالعه در ایام نوروز؟

* پیشنهاد دادن کتاب سخت است، قبلاً وقتی در حین خواندن کتابی بودم آن را به دوستانم پیشنهاد می دادم اما الان چیزی در ذهن ندارم به هر حال عید فرصت خیلی خوبی است و اگر کسی برنامه‌ای در ذهن دارد که این برنامه می‌تواند شامل مطالعه هم شود بهتر است از عید نوروز شروع کنند.

 

* یک آرزو برای سال جدید؟

* قدیم‌ها آرزو می‌کردم که در سالی که پیش رو است امام زمان بیاید اما دیگر در سالهای اخیر به این قضیه فکر نمی‌کنم! شاید خیلی مشغول دنیا شده‌ام. در مجموع آرزو می‌کنم که وضعیت بهتر شود هم از نظر معنوی و هم از نظر مادی.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول