اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جاذبه‌های گردشگری دیار سپاهان

سی‌و‌سه پل در ردیف رویایی‌ترین پل‌های جادویی جهان

بناهای تاریخی اصفهان با شهرتی جهانی در اولین نگاه زبان هر بیننده را به ذکر آیه فتبارک‌الله احسن الخالقین باز می‌کند، سی و سه پل اوج شکوه پل‌سازی عصر صفوی و از بدیع‌ترین آثار ساخته شده در زمان شاه عباس اول محسوب می‌شود

سی‌و‌سه پل در ردیف رویایی‌ترین پل‌های جادویی جهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، دیار سپاهان با شکوه و عظمت تاریخی بی نظیرش سال‌هاست ذهن جهانگردان و محققین تاریخی را به خود مشغول ساخته زیبایی های درخشان این تمدن ژرف میراثی جهانگردان سراسر جهان را به شهر اصفهان کشانده است، بناهای تاریخی اصفهان با شهرتی جهانی در اولین نگاه زبان هر بیننده را به ذکر آیه فتبارک‌الله احسن الخالقین باز می‌کند.

در این میان آنچه به زیبایی و سیر پیشرفت تمدن در این وادی افزوده، بی شک رودی سخاوتمند و فرودست به نام زاینده رود است که اگر چه چند سالی است دستان بی رحم خشکسالی رگ‌های بخشنده‌اش را فشرده، ولی  همه می‌دانیم که باز سربلند و خروشان زنده می‌شود و زایندگی‌اش بر پیکر پل‌های زیبایش از زرد کوه بختیاری تا پهن دشت اصفهان جانی دوباره می‌بخشد.

یکی از جاذبه‌های بی‌بدیل گردشگری پل‌های مسیر زنده رود است که نه تنها نمادی از اصفهان پویاست، بلکه نشان از پیوند و ارتباط مردمی خونگرم و مهمان نواز دارد که با لهجه شیرین و سرزندگی مثال زدنی خود در اولین برخورد، دل هر مسافر و گردشگری را می‌ربایند.

غرفه آب و آرامش در پل خواجو و چشمه نور پاکی در سی و سه پل همراه با طنین آواز عاشقان این دیار در حجره‌هایی با شکوه تصویری بی مثال می‌سازد که در هیچ کجای دنیا نظیرش را نمی‌توان یافت.

سی و سه پل در ردیف رویایی‌ترین پل‌های جادویی جهان

در محور تاریخی زنده رود،  بازو بندی زیبا بر بازوی روح بخش زاینده رود بسته شده که به یمن عدد مقدس 33 و به سبب داشتن سی و سه دهانه از گذشته دور سی و سه پل نامیده شده و در سال 1011 ه.ق توسط الله وردی خان سپه‌سالار شاه عباس اول و توسط استاد حسین بناء اصفهانی به طول 300 متر و عرض 14 متر با تکیه بر نهایت علوم مهندسی و معماری و فیزیک آب و برای ایجاد پیوند بین شمال و جنوب اصفهان احداث شده است.

از الحاق‌های این پل به طاق‌نمایی می‌توان اشاره کرد که در دو طرف پل ایجاد شده و چشم اندازی بسیار زیبا به فضاهای زیرین و فوقانی پل بخشیده است، همچنین تعدادی اتاق با اندازه‌های مختلف بر روی پایه‌های پل تعبیه شده که برای استراحت رهگذران در ساعات گرم روز کاربرد دارد.

در قدیم دو سقاخانه قرینه به صورت فعال در مسیر پل قرار داشته که امروز آثار آن موجود بوده، ولی کاربری آن حذف شده است، این پل زیبا که همچون گردن بندی با حلقه‌های همسان زیبا بر گردن بانوی خوش قامت زنده رود رخ می‌نماید، سال‌هاست که نماد فخر و آبادانی اصفهان و مایه مباهات مردم این دیار در جهان بوده است.

دیدار از سی و سه پل یک توفیق اجباری است، چرا که در وسط اصفهان و در مسیر ارتباطی شمال به جنوب ناخواسته چشم و ذهن هر بیننده‌ای را مجذوب و مشهور لوکیشن زیبا و بی نظیر خود می‌کند و نیازی نیست برای بازدید از آن مسیر و زحمتی را متحمل شوند.

سی و سه پل اوج شکوه پل سازی عصر صفوی و از بدیع‌ترین آثار ساخته شده در زمان شاه عباس اول محسوب می‌شود و از آن دسته بناهاست که به طور مستقیم با بودجه اختصاصی وی ساخته شد و محل تفرج او و درباریان و مسافرین خارجی و نیز مهمانان عالی قدر شاه بوده است.

به گزارش فارس، این پل بین خیابان‌های چهارباغ بالا و پایین ساخته شده و به قول ارنست دیز سیاح معروف غربی در جهان هیچ پلی پیدا نمی‌شود که از نظر شکوه و عظمت و جلال تاریخی به پای سی و سه پل برسد.

سال گذشته اعتبار و جلال این پل، غربی‌ها را وادار به یک اعتراف تاریخی ساخت و هیئت داوران میراثی یونسکو در فستیوالی به میزبانی مجله تایم، سی و پل را در ردیف 10 پل باشکوه و جادویی جهان قرار داده و از جلال و جبروتش ستایش و تقدیر کرد.

شروع ساخت این پل در سال 1005 و اتمام آن در 1011 ه.ق بوده است که برخی طول آن را بدون احتساب امتداد رمپ‌های خروجی و پایه‌های کناری 295 متر و عرضش را هم با همان معیار 75/13 متر ذکر می‌کنند.

طبقه فوقانی پل شامل سه معبر است که معبر وسط سواره رو و دو سمت معبر پیاده رو و راهرویی شامل ایوانچه‌ها و غرفه‌های زیبا و متناسب است.

نقل است که این پل در ابتدا 40 چشمه داشته که 7 چشمه آن به مرور از بین رفته، همچنین این پل را پل جلفا نیز می‌نامند که پل پیوند ارامنه ساکن شده در محله جلفا و اصفهانی‌ها بوده است.

انتهای پیام/2301/ع40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول