اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

زیاران منطقه نمونه گردشگری در آبیک

منطقه زیاران تنها جاده مواصلاتی تهران ـ طالقان و قزوین ـ طالقان است که به همین دلیل از جاده‌های پرتردد استان قزوین محسوب می‌شود.

زیاران منطقه نمونه گردشگری در آبیک

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، حدود سه سالی است که روستای زیاران که در بخش مرکزی شهرستان آبیک واقع شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین به عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شده است.

وجود روستاهای بکری همچون ابراهیم آباد، صمغ آباد، آقچری، قاضی کلایه و نیز سد انحرافی، باغات میوه و طبیعت این منطقه از جاذبه‌های گردشگری آن است.

با توجه به اینکه روستای زیاران، امتیازات لازم را برای منطقه گردشگری کسب کرده، می‌طلبد که  تابلوهای متعدد در مسیر حاشیه این منطقه و امکانات رفاهی به ویژه سرویس بهداشتی برای مسافران که در ایام نوروز بسیار افزایش می‌یابد، اختصاص داده شود که امیدواریم مسئولان توجه بیشتری به این امر داشته باشند.

بنابراین گزارش، برای ثبت یک اصله درخت کهنسال چنار در روستای زیاران که بیش از 300 سال قدمت دارد، از سوی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آبیک پیگیری لازم انجام شده و موافقت مالک کسب شده است.

درخت مذکور شرایط لازم برای ثبت ملی را دارد که با تحقق این امر، با نظارت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آبیک نسبت به تعیین حدود و نصب تابلو اقدام می‌شود.

آیین مافی زیاران به ثبت ملی رسید

در سال گذشته آیین صبح عاشورای زیاران معروف به آیین مافی به ثبت ملی رسید.

در این آیین مردم روستای زیاران از ساعات آغازین صبح عاشورا با حمل محملی معروف به محمل اهل بیت امام حسین (ع) به محل تعزیه خوانی حرکت کرده و در این محل به سینه زنی، عزاداری و مداحی می‌پردازند.

در پنج شنبه و جمعه‌های هر هفته مسیر آبیک تا روستای زیاران و مسیر تهران تا طالقان پذیرای مسافران متعددی است که به دلیل کوهپایه‌ای بودن چشم هر مسافری را می‌نوازد البته در ایام نوروز و به ویژه در روز طبیعت مردم برای تفریح و استراحت به مناطق و روستاهای بالادست زیاران می‌روند.

لازم به ذکر است؛ منطقه فشکلدره (پشکلدره) در بخش مرکزی شهرستان آبیک واقع شده و آثار به دست آمده متعلق به هزاره چهارم پیش از میلاد گواه بر قدمت تاریخی آن دارد.

از روستاهای این منطقه می‌توان به اتانک، کهوان، طیخور، توداران، بهجت آباد، جزمه، صمغ آباد، کهوان و خود زیاران اشاره کرد که معیشت غالب مردم این روستاها از راه دامپروری و کشاورزی است.

آداب و رسوم، تعزیه خوانی، زبان تاجیک، طبیعت بکر و ییلاقی بخش زیاران و صنایع دستی آن از شاخصه‌های منحصر به فرد فرهنگی است که هر یک به تنهایی منطقه را مستعد جذب گردشگر می‌کند.

گفتنی است؛ هر سال و با آغاز ماه محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر تعزیه در محل تعزیه خوانی روستای زیاران برگزار می‌شود و این روستا پذیرای مردم از روستاها و شهرهای مختلف شهرستان آبیک می‌شود و در روز عاشورا که مراسم تعزیه خوانی به اوج خود می‌رسد، اهالی روستا درب منازل خود را باز می‌گذارند و با پخت غذا نمی‌گذارند کسی گرسنه از این روستا خارج شود که بیانگر میهمان نوازی و خونگرم بودن مردم این روستاست.

لازم به ذکر است، مقرر شده است که روستای زیاران در آینده نزدیک به شهر تبدیل شود که شاهد شکوفایی، توسعه و آبادانی این روستا خواهیم بود.

انتهای پیام/77006/ع30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول