اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

جریان مخالفت آیت‌الله منتظری با پیگیری موضوع امام موسی صدر

آیت الله منتظری طی نامه ای خطاب به امام خمینی خواستار تعویق سفر هیئت تحقیق به لیبی شد . در بخشی از نامه آیت الله منتظری آمده است: مطرح کردن موضوع فوق [امام موسی صدر] نتیجه ای جز تیره کردن روابط لیبی با ایران و بر پا کردن جنجال های سیاسی نخواهد داشت ، لذا تاخیر اعزام هیئت مزبور را ضروری می‌دانم.

جریان مخالفت آیت‌الله منتظری با پیگیری موضوع امام موسی صدر

رخدادهای 24 فروردین 1359

چکیده

  • امروز به مناسبت ششمین روز قطع رابطه ایران با آمریکا و در پی اعلام این روز [یکشنبه 24 فروردین ] با عنوان عید ملی اسلامی در شهرستان ها مراسم جشن و سروری برگزار شد و گروه های مختلف مردمی با آذین بندی مساجد و تکایا و میادین این روز را گرامی داشتند .
  • بنی صدر در دیداربا هشت سفیر عضو جامعه اقتصادی در مورد تهدیدها علیه ایران هشدار داد که هر گونه تحریکی از سوی آمریکا و کشورهای عضو جامعه اقتصادی اروپا علیه ایران با عکس العمل ایران روبرو خواهد شد .
  • 9 تن از اعضای یک گروه تروریستی وابسته به عراق که در خوزستان دست به خرابکاری می زدند شناسایی و دستگیر شدند .
  • در حالیکه حزب دمکرات کردستان مدعی است که با نیروهای عراقی در حال نبرد است نیروهای وابسته به این حزب شبانه به پاسگاه ژاندارمری پل هوایی در منطقه قطور حمله کردند .
  • سازمان مهاجرات آمریکا اعلام کرد که دولت این کشور دیگر ویزاهای موقت ایرانیان را تمدید نخواهد کرد و به آنها این اجازه را نمی دهد که جز به خاطر دلایل انسانی روادید اقامت دائم در آمریکا را به دست آورند .
  • علی اکبر معین فر وزیر نفت از دولت عراق و صدام خواست به ملت خود توضیح دهند که چرا نفت را به رایگان در اختیار نفت خواران بین المللی قرار می دهند .
  • آیت الله منتظری طی نامه ای خطاب به امام خمینی خواستار تعویق سفر هیئت تحقیق به لیبی شده و تذکر داد :  در شرایط حساس قطع رابطه آمریکا با ایران، مطرح کردن موضوع فوق [امام موسی صدر] نتیجه ای جز تیره کردن روابط لیبی با ایران و بر پا کردن جنجال های سیاسی نخواهد داشت .
  • برژینسکی مشاور امنیتی کارتر اعلام کرد در صورتی که جنگ بین انقلاب ایران و رژیم بعث عراق از حدود ویژه ای بگذرد آمریکا ممکن است در این جریان درگیر شده و وارد جنگ شود.
جشن قطع رابطه با شیطان در شهرهای کشور

امروز به مناسبت ششمین روز قطع رابطه ایران با آمریکا و در پی اعلام این روز [یکشنبه 24 فروردین ] با عنوان عید ملی اسلامی در شهرستان ها مراسم جشن و سروری برگزار شد و گروه های مختلف مردمی با آذین بندی مساجد و تکایا و میادین این روز را گرامی داشتند . (1) امروز همچنین به مناسبت عید بزرگ اسلامی و به دعوت کمیته های منطقه شمیرانات مراسم رژه باشکوهی در برابر اقامتگاه امام خمینی برگزار شد . (2)

 

برژینسکی مشاور امنیتی کارتر اعلام کرد در صورتی که جنگ بین انقلاب ایران و رژیم بعث عراق از حدود ویژه ای بگذرد آمریکا ممکن است در این جریان درگیر شده و وارد جنگ شود و در این شرایط است که کارتر فروش موتورهای توربین گاز را برای کشتی های جنگی عراق مورد بررسی جدی قرار داده است .
هشدار بنی صدر به کشورهای عضو جامعه اقتصادی اروپا

در دیدار هشت سفیر عضو جامعه اقتصادی اروپا و کاردار ایرلند و نیز سفیر ژاپن با بنی صدر رئیس جمهور وضع گروگان ها مورد بررسی قرار گرفت . موسوی گرمارودی مشاور فرهنگی و مطبوعاتی رئیس جمهور ضمن اعلام این خبر گفت : در این ملاقات سفرا از وضع گروگان ها در زمینه های مختلف ابراز نگرانی کردند ، بنی صدر نیز اظهار داشت که دولت ایران کوشش هایی را برای حل این بحران انجام داده بود اما این خود آمریکا بود که تعهدات خود را در چند مورد نقض کرده است .

بنی صدر در مورد تهدیدها علیه ایران نیز هشدار داد که هر گونه تحریکی از سوی آمریکا و کشورهای عضو جامعه اقتصادی اروپا علیه ایران با عکس العمل ایران رو برو خواهد شد . (3)

دستگیری 9 تروریست وابسته به رژیم بعث عراق

9 تن از اعضای یک گروه تروریستی وابسته به عراق که در خوزستان دست به خرابکاری می زدند شناسایی و دستگیر شدند . این گروه به بسیاری از انفجارها و خرابکاری ها در تاسیسات نفتی واقع در این استان اعتراف کرده اند . (4) از سوی دیگر در حالیکه حزب دمکرات کردستان مدعی است که با نیروهای عراقی در حال نبرد است نیروهای وابسته به این حزب شبانه به پاسگاه ژاندارمری پل هوایی در منطقه قطور حمله کردند . (5)

خبر دیگر اینکه یک اکیپ گشتی از سپاه پاسداران هنگام گشت در منطقه حوزه استحفاظی خود در پاوه مورد حمله ضد انقلاب قرار گرفت که در این درگیری یک پاسدار شهید و 4 پاسدار دیگر نیز مجروح شدند . (6)

قطعی شدن اخراج دهها هزار ایرانی از آمریکا

سازمان مهاجرات آمریکا اعلام کرد که دولت این کشور دیگر ویزاهای موقت ایرانیان را تمدید نخواهد کرد و به آنها این اجازه را نمی دهد که جز به خاطر دلایل انسانی روادید اقامت دائم در آمریکا را به دست آورند . بنا به گفته یک مقام بلند پایه سازمان مهاجرت آمریکا انتظار می رود که این اقدام منجر به اخراج ده ها هزار ایرانی از آمریکا طی چند ماه آینده شود . طبق آمار اعلام شده در آمریکا حدود 150 هزار ایرانی اقامت دارند . (7)

معین فر : صدام باید در مورد سیاست های نفتی خود پاسخ دهد

علی اکبر معین فر وزیر نفت از دولت عراق و صدام خواست به ملت خود توضیح دهند که چرا نفت را به رایگان در اختیار نفت خواران بین المللی قرار می دهند . وزیر نفت در این زمینه گفت : رژیم دست نشانده بعثی عراق و صدام دژخیم بزرگ به ملت مسلمان و انقلابی عراق توضیح دهند در حالی که ملت ایران از تولیدات نفتی خود کاسته و سرمایه هایی را که متعلق به نسل های آتیه است به رایگان در اختیار نفتخواران بین المللی نمی گذارد آنها به چه جراتی به خود حق می دهند که صادرات نفت خود را افزایش داده و قیمت ها را پائین نگه دارند . (8)

 

سازمان مهاجرات آمریکا اعلام کرد که دولت این کشور دیگر ویزاهای موقت ایرانیان را تمدید نخواهد کرد و به آنها این اجازه را نمی دهد که جز به خاطر دلایل انسانی روادید اقامت دائم در آمریکا را به دست آورند . بنا به گفته یک مقام بلند پایه سازمان مهاجرت آمریکا انتظار می رود که این اقدام منجر به اخراج ده ها هزار ایرانی از آمریکا طی چند ماه آینده شود . طبق آمار اعلام شده در آمریکا حدود 150 هزار ایرانی اقامت دارند .
مخالفت آیت الله منتظری با پیگیری موضوع امام موسی صدر در شرایط کنونی

آیت الله منتظری طی نامه ای خطاب به امام خمینی خواستار تعویق سفر هیئت تحقیق به لیبی شد . در بخشی از نامه آیت الله منتظری آمده است : تذکر می دهم که در شرایط حساس قطع رابطه آمریکا با ایران از طرفی و تشکیل کنفرانس سران کشورهای جبهه پایداری سوریه ، الجزایر ، لیبی ، یمن و سازمان آزادیبخش فلسطین در لیبی به منظور تصمیم در مقابل اسرائیل و رژیم دست نشانده سادات از طرف دیگر مطرح کردن موضوع فوق [امام موسی صدر] نتیجه ای جز تیره کردن روابط لیبی با ایران و بر پا کردن جنجال های سیاسی نخواهد داشت ، لذا تاخیر اعزام هیئت مزبور را ضروری می دانم . (9)

حمایت آمریکا از صدام

برژینسکی مشاور امنیتی کارتر اعلام کرد در صورتی که جنگ بین انقلاب ایران و رژیم بعث عراق از حدود ویژه ای بگذرد آمریکا ممکن است در این جریان درگیر شده و وارد جنگ شود و در این شرایط است که کارتر فروش موتورهای توربین گاز را برای کشتی های جنگی عراق مورد بررسی جدی قرار داده است . به گزارش خبرگزاری های رویترز و آسوشیتدپرس ناظران معتقدند  جنگ ایران و عراق  سرآغاز یک جنگ جدی در خاورمیانه بین اسرائیل و برخی دولت های عرب منطقه از یک سو و مردم مسلمان منطقه از سوی دیگر خواهد شد . (10)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 25 فروردین 1359 ، صفحه 11

2- جمهوری اسلامی ، 25 فروردین 1359 ، صفحه 2

3- اطلاعات ، 24 فروردین 1359 ، صفحه 12

4- اطلاعات ، 24 فروردین 1359 ، صفحه 3

5- اطلاعات ، 24 فروردین 1359 ، صفحه 3

6- اطلاعات ، 24 فروردین 1359 ، صفحه 1

7- اطلاعات ، 24 فروردین 1359 ، صفحه 12

8- اطلاعات ، 24 فروردین 1359 ، صفحه 1

9- جمهوری اسلامی ، 25 فروردین 1359 ، صفحه 7

10- جمهوری اسلامی ، 24 فروردین 1359 ، صفحه 7

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول