اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

«حب به دنیا» جدیدترین اثر آیت‌الله تهرانی در نمایشگاه کتاب

کتاب «حب به دنیا» جدیدترین اثر مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی به همت دفتر حفظ و نشر آثار این استاد اخلاق از امروز در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود.

«حب به دنیا» جدیدترین اثر آیت‌الله تهرانی در نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرگزاری فارس، جدیدترین اثر مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی با نام «حب به دنیا» از سوی مؤسسه مصابیح الهدی، دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله تهرانی از امروز در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود. 

معرفی اجمالی کتاب «حب به دنیا»

حاج آقا مجتبی تهرانی ضمن بررسی ماهیت دنیا و مذمت دلبستگی به آن، حب به دنیا را از نفس دنیا تفکیک نموده و با استناد به آیات و روایات، نگاه و حب استقلالی به مادیات بلکه همه ماسوی‌الله را مذموم می‌شمرد و در ادامه بر این نکته تأکید می‌کند که اگر کسی دچار حب به دنیای حلال شود، حتی اگر مرتکب حرام نشده و تکلیفی از او فوت نشود، باز هم مبتلا به ابتلائات و کاستی‌هایی در دنیا، برزخ و قیامت خواهد شد که در برخی موارد، اصلاً قابل جبران نیست. 

آیت‌الله تهرانی با موشکافی این مسأله، دلیل اعراض اولیای خدا از دنیای حلال را توضیح داده و مبنای کاملی در مورد بحث ارائه می‌دهند. ایشان در ضمن مباحث نشانه‌هایی برای شناسایی این مرض در دل و راه‌هایی برای پیش‌گیری و درمان آن ارائه می‌کنند که کاملاً کاربردی بوده و اصلاً دور از واقعیت نیست. 

ویژگی این مجموعه آن است که اولاً مطالب کتاب، کاملاً علمی و مستند به آیات و روایات شده است و از این نظر، هیچ خللی در مباحث وارد نیست. ثانیاً اینکه آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی هیچ‌وقت از دایره واقعیت‌گرایی به گرداب ذهنیت‌پردازی کشیده نشده و کاملاً در صراط مستقیم حق، بحث خود را ادامه می‌دهد. ایشان مباحث را کاملاً عینی و مصداقی مورد بررسی قرار داده و از ارائه راهکارهای سخت و احیاناً ناممکن پرهیز می‌کند.

آنچه در جای‌جای این اثر، به‌چشم می‌خورد و نظر دقیق محققان را به خود جلب می‌کند این است که آیت‌الله تهرانی در عین حال که متعبد به روایات بوده و هیچ‌گاه از صراط مستقیم حق، خارج نمی‌شود، تلاش دارد که هیچ حقی را هم فروگذار نکرده و از بیان هیچ نکته‌ای که در فهم مخاطبان می‌گنجد، عدول ننمایند. یعنی در عین حال که حرف حق را می‌زنند، بلکه همه حقایق را نیز بازگو می‌کند تا هر سائلی بعد از این بحث، دیگر احساس فقر و نیاز نکند و به یک جمع‌بندی کامل در بحث برسد.

بنابراین این مجموعه تنها دوایی برای درد دلبستگان به دنیا نیست، بلکه دستورالعمل‌هایی برای پیش‌گیری از دنیاگرایی است که آفت سیر انسان در مسیر به‌سوی خدا است.

نکته آخر که بیان آن خالی از لطف نیست این است که تمام آنچه در این اثر می‌آید، در زندگی شخصی گوینده‌اش تبلور داشته و به‌ تمامه مورد تصدیق همه نزدیکان معظم ‌له است. «گمنامی» و «ساده‌زیستیِ» مثال‌زدنی آیت‌الله تهرانی «مقابله با مظاهر غیرالهی» آن بزرگوار در مقاطع مختلف و شرایط گوناگون، نشانه عامل بودن آن بزرگوار است که قطعاً بر اثر معنوی این مطالب در جان خوانندگان می‌افزاید و توشه خوبی برای سالکان الی‌الله خواهد بود.

علاقه‌مندان برای تهیه این اثر می‌توانند به سالن شبستان، راهروی هفت، غرفه 2 مراجعه کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول