اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان عنوان کرد

ارائه طرح مقابله با ملخ‎های مراکشی به کارگروه تخصصی مدیریت بحران

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: طرح جامع مقابله با ملخ‎های مراکشی در کارگروه تخصصی خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات کشاورزی استان طرح و به این کارگروه تقدیم شد.

ارائه طرح مقابله با ملخ‎های مراکشی به کارگروه تخصصی مدیریت بحران

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، اسماعیل متکی ظهر امروز در کارگروه خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان اظهار داشت: ملخ‌های مراکشی هر ساله مزارع کشاورزی استان را به عنوان یک آفت مورد تهدید قرار می‎دهند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود هجوم گسترده این ملخ‎ها در سال‌های گذشته با تدابیر مناسبی که اتخاذ شد، کمترین خسارت متوجه  محصولات کشاورزی استان شد که البته تداوم این روند مناسب نیازمند تقویت و بهسازی تجهیزات مقابله است.

این مسئول جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به کانون این ملخ‌ها اضافه کرد: محل اصلی و کانون این آفت در کشور ترکمنستان است، اما به دلیل آنکه منطقه‎ای که آنان در این کشور قرار دارند مرتع است، برای یافتن غذا به سمت گلستان کوچ می‎کنند.

متکی تصریح کرد: مراوه‎تپه، شمال گنبدکاووس و آق‌قلا از مناطقی هستند که به دلیل نزدیکی به این کشور هرساله مزارع کشاورزی آنان مورد تهدید این آفت قرار می‎گیرد.

وی با اشاره به شیوه‎های مقابله با ملخ مراکشی در طرح ارائه شده به کارگروه افزود: در این طرح هم مبارزه شیمیایی و هم مقابله بیولوژیکی پیش‌بینی شده است.

به گفته متکی: در عملیات مقابله با این آفت، شیوه متداول عمدتاً 70 درصد شیمیایی و 30 درصد به طرز بیولوژیکی است.

وی ادامه داد: در طرح جامع سعی شده علاوه بر نوسازی ناوگان و تجهیزات واحد سم‌پاشی، روش بیولوژیک به شکل ویژه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به نحوه مبارزه بیولوژیکی متذکر شد: در این روش با ایجاد حوضچه‎های آبگیر در مزارع، موجب جذب سارهای گلو قرمز می‎شویم که دشمن اصلی این ملخ‎ها محسوب می‌شوند.

متکی یادآور شد: علاوه بر این نوع مبارزه از سال‌های گذشته سعی کردیم با توجه به مناسبات دوستی با کشور ترکمنستان زمینه را برای امحای کانون‎های این نوع ملخ فراهم سازیم که تاکنون مذاکرات نتیجه‎ خاصی در پی نداشته است.

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به نامه‎نگاری‎های انجام گرفته و همکاری وزارت خارجه بتوان این موضوع را به شکل جدی مورد توجه قرار داد.

همچنین نماینده و ناظر مدیریت بحران در کارگروه تخصصی خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان گفت: مبارزه با ملخ مراکشی نیازمند یک عزم ملی است.

علی‌اصغر میرزایی اظهار داشت: در این عزم ملی علاوه بر سازمان جهاد کشاورزی و مسئولان ارشد استانی و کشوری باید زمینه را برای اجرای طرح جامع مقابله با این بلای طبیعی فراهم ساخت.

وی خاطرنشان کرد: سازماندهی نیروهای بومی منطقه، پژوهش‎های علمی، آموزش و تجهیز امکانات باید در دستور کار جهاد کشاورزی استان به عنوان متولی این بخش و رئیس کارگروه تخصصی قرار گیرد.

میرزایی تصریح کرد: با بررسی علمی موضوع هجوم ملخ‌ها به استان و اتخاذ راهکارهای مناسب می‎توان دغدغه‌های موجود را مرتفع ساخت.

وی ابراز امیدواری کرد با ایجاد هماهنگی از طریق وزارتخانه جمهوری اسلامی با کشور همسایه و دوست ترکمنستان بتوان کانون ملخ‌های مراکشی را در این کشور منهدم ساخت.

کارگروه خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات کشاورزی و منابع طبیعی یکی از کارگروه‎های تخصصی چهارده‌گانه ذیل شورای هماهنگی مدیریت بحران گلستان محسوب می‎شود که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان طبق حکم استاندار ریاست این کارگروه را برعهده دارد.

استان گلستان با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 700 هزار نفر در شمال شرقی کشور قرار دارد.

انتهای پیام/83002/ب30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول