اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

توقیف روزنامه‌های اهانت‌کننده به امام

آیت الله قدوسی در باره توقیف نشریات اظهار داشت: تمام این روزنامه ها به پیام نوروزی امام حمله کرده و پیام ایشان را اظهار رضایت کارتر قلمداد کرده اند. چه کسی می تواند به خود اجازه دهد که پیام نوروزی امام را به آمریکا نسبت دهد.

توقیف روزنامه‌های اهانت‌کننده به امام

رخدادهای 24 اردیبهشت 1359

چکیده

ابوشریف فرمانده عملیاتی سپاه پاسداران و نماینده ویژه رئیس جمهوری در سنندج :  از دیروز صبح شهر سنندج به صورت کامل به کنترل ارتش و سپاه درآمده است و پاسداران مشغول پاکسازی شهر هستند .

آیت الله قدوسی: دو نفر آمریکایی در رابطه با حمله نظامی آمریکا به ایران دستگیر و هم اکنون در زندان به سر می برند .

عباس دوزدوزانی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: باید تلاش کنیم بانه از دست ضد انقلاب خارج شود ، باقی نقاط کردستان در وضعیتی نیستند که مسئله ساز باشند .

علی اکبر معین فر وزیر نفت: ارتش ، نیروی دریایی و نیروی هوایی حفاظت از چاه های نفت ایران را در خلیج فارس به عهده گرفته اند و در آینده نیز هر چه بیشتر مراقب اوضاع خواهند بود .

وزیر بازرگانی در مورد چگونگی ارتباط بازرگانی ایران با کشورهای خارجی و طریقه واردات مواد غذایی در صورت انجام تحریم اقتصادی آمریکا اعلام داشت :  همان جنس هایی که به ما می رسیده الان از راه های مختلف به ما میرسد  .

آیت الله مهدوی کنی پس از جلسه اخیر شورای انقلاب اظهار داشت : در این جلسه لایحه اجازه تاسیس احزاب مطرح و قرار شد که تصویب آن به مجلس شورای ملی احاله شود .

از سوی بنی صدر رئیس جمهور تقی فراهی به سمت مدیر عامل صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تعیین شد .

سنندج در اختیار ارتش و سپاه است / مغازه ها همچنان بسته اند

ابوشریف فرمانده عملیاتی سپاه پاسداران و نماینده ویژه رئیس جمهوری در سنندج در اولین گزارش حوزه ماموریت خود را تسلیم رئیس جمهوری کرد . وی در مورد شهر سنندج نیز گفت : این شهر در اختیار سپاه و ارتش است و خودروهای نظامی به راحتی در شهر رفت و آمد می کنند ، ضد انقلاب اکثرا از شهر فرار کرده و مقدار زیادی از مهمات خود را منفجر کرده و یا مخفی ساخته اند . ابوشریف در بخش دیگری از سخنان خود گفت : مردم در شهر رفت و آمد می کنند ولی مغازه ها همچنان بسته است . (1)

 

وزیر بازرگانی در مورد چگونگی ارتباط بازرگانی ایران با کشورهای خارجی و طریقه واردات مواد غذایی در صورت انجام تحریم اقتصادی آمریکا اعلام داشت : احتمال انجام تحریم اقتصادی بسیار کم است و در این ز مینه باید بگوئیم از 5 ماه قبل که اتحادیه کارگران کشتی در آمریکا تصمیم گرفت که برای ایران محموله حمل نکند همیشه واسطه هایی پیدا شده اند که بار مورد خواسته ما را از طرق مختلف به ما برسانند .
دستگیری دو آمریکایی در رابطه با حادثه طبس

آیت الله قدوسی در مصاحبه ای مطبوعاتی اظهار داشت : دو نفر آمریکایی در رابطه با حمله نظامی آمریکا به ایران دستگیر و هم اکنون در زندان به سر می برند . وی در مورد اعتراض سازمان موسوم به عفو بین الملل به اعدام فرخ رو پارسا نیز گفت : اگر کسی بتواند از اشرف پهلوی دفاع کند ، می تواند از این خانم هم دفاع کند .

چرا برخی نشریات تعطیل شدند ؟

آیت الله قدوسی در باره توقیف نشریات نیز اظهار داشت : یکی از این روزنامه ها نوشته است مردم را در سنندج بمباران می کنند ، علاوه بر این که خبر مزبور به کلی دروغ است باید به آنها گفت ارتش باید چه مدت وقت گذرانی کند تا مردم به او اجازه دهند که وظیفه خود را به انجام برساند  . تمام این روزنامه ها به پیام نوروزی امام حمله کرده و پیام ایشان را اظهار رضایت کارتر قلمداد کرده اند . چه کسی می تواند به خود اجازه دهد که چنین مطلبی را درج کند و پیام نوروزی امام را به آمریکا نسبت دهد .

آیت الله قدوسی با تشریح مواضع نشریات توقیف شده نسبت به کردستان اظهار داشت : این روزنامه ها می گویند در کردستان جنگ نکنید ، مذاکره هم نکنید و فقط یک  راه وجود دارد و آن اینکه این منطقه را دو دستی تحویل عزالدین حسینی و صدام بدهیم ! اگر مسلمان ها قیام نکرده بودند این عده باید در زندان ها می پوسیدند . (2)

محاکمه سعادتی و تقی شهرام آغاز می شود

آیت الله قدوسی درباره محاکمه سعادتی و تقی شهرام نیز گفت : محاکمه این دو شروع خواهد شد و ابتدا محاکمه شهرام و سپس محاکمه محمد رضا سعادتی انجام خواهد گرفت . (3)

فرمانده سپاه : بانه در دست ضد انقلاب است و باید آزاد شود

جلسه شورای امنیت ملی به ریاست بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل قوا در نخست وزیری تشکیل شد. عباس دوزدوزانی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از پایان این جلسه در گفت و گویی اظهار داشت : اوضاع کردستان رو به سامان است و امیدواریم با کمترین خسارات جانی و مالی اوضاع کردستان را خاتمه دهیم . این مقام مسئول در سپاه پاسداران گفت : باید تلاش کنیم بانه از دست ضد انقلاب خارج شود ، باقی نقاط کردستان در وضعیتی نیستند که مسئله ساز باشند . (4)

 

آیت الله قدوسی در مصاحبه ای مطبوعاتی اظهار داشت : دو نفر آمریکایی در رابطه با حمله نظامی آمریکا به ایران دستگیر و هم اکنون در زندان به سر می برند . وی در مورد اعتراض سازمان موسوم به عفو بین الملل به اعدام فرخ رو پارسا نیز گفت : اگر کسی بتواند از اشرف پهلوی دفاع کند ، می تواند از این خانم هم دفاع کند .
دعایی : اطلاعات یا در خدمت انقلاب خواهد بود یا هیچ کس

حجت الاسلام دعایی نماینده امام در روزنامه اطلاعات امروز در مراسم معارفه با کارگران و خبرنگاران این روزنامه اظهار داشت : اصرار می شد که خوب است اول سراغ هیئت تحریریه بروم البته نمی خواهم به آن برادران جسارت کنم ، اگر نقصی است از بینش طبقاتی و فکری و عقیدتی من است من خودم را یک پرولتر فکری می دانم و لزوما به آن برادر رنجبر و زحمتکش کارگر احترام میگذارم ، من اول می خواهم دست او را ببوسم . وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : روزنامه اطلاعات یا در خدمت انقلاب خودهد بود یا در خدمت هیچ کس . (5)

نیروهای سه گانه حفاظت از چاههای نفت ایران را برعهده گرفتند

علی اکبر معین فر وزیر نفت که به منظور بازدید از تاسیسات نفتی و مجتمع تقطیر لاوان به جنوب کشور سفر کرده است در مورد تجاور هلی کوپترهای آمریکایی به منطقه فلات قاره ایران اظهار داشت : اینگونه تجاوزات امپریالیسم آمریکا نخواهد توانست در اراده ملت یک پارچه ایران که آماده هرگونه فداکاری و شهید شدن در راه انقلاب اسلامی ایران است تزلزلی ایجاد کند .

وی همچنین اظهار داشت : ارتش ، نیروی دریایی و نیروی هوایی حفاظت از چاه های نفت ایران را در خلیج فارس به عهده گرفته اند و در آینده نیز هر چه بیشتر مراقب اوضاع خواهند بود . (6)

وزیر بازرگانی : احتمال تحریم اقتصادی ایران بسیار کم است

وزیر بازرگانی در مورد چگونگی ارتباط بازرگانی ایران با کشورهای خارجی و طریقه واردات مواد غذایی در صورت انجام تحریم اقتصادی آمریکا اعلام داشت : احتمال انجام تحریم اقتصادی بسیار کم است و در این ز مینه باید بگوئیم از 5 ماه قبل که اتحادیه کارگران کشتی در آمریکا تصمیم گرفت که برای ایران محموله حمل نکند همیشه واسطه هایی پیدا شده اند که بار مورد خواسته ما را از طرق مختلف به ما برسانند .

وی ادامه داد : به نظر من نتیجه محاصره اقتصادی ممکن است کمی باعث افزایش قیمت ها باشد چرا که همان جنس هایی که به ما می رسیده الان از راه های مختلف به ما میرسد مگر آنکه ما تصمیم بگیریم از یک کشور بخصوصی جنس وارد نکنیم . (7)

نتایج نهایی انتخابات تهران اعلام شد

امروز نتیجه شمارش آرا مرحله دوم انتخابات تهران از سوی انجمن نظارت مرکزی بر انتخابات اعلام شد و از مجموع یک میلیون و 599 هزار و 67 کارت الکترال که در کامپیوتر صحیح تشخیص و استخراج گردید حائزین اکثریت به این شرح اعلام شدند :

محسن مجتهد شبستری ، گوهر الشریعه دستغیب ، علی اکبر ولایتی ، کاظم سامی ، ید الله سحابی ، محمدباقر حسینی ، محمد علی هادی نجف آبادی ، عبد المجید معادیخواه ، حبیب الله عسکراولادی ، محمد کاظم موسوی بجنوردی ، هاشم صباغیان ، مهدی شاه آبادی. این 12 نفر به صورت قطعی و در مرحله دوم اولین دوره انتخابات مجلس شورای ملی از حوزه انتخابیه تهران به مجلس راه یافته اند . (8)

 

آیت الله قدوسی در باره توقیف نشریات نیز اظهار داشت : یکی از این روزنامه ها نوشته است مردم را در سنندج بمباران می کنند ، علاوه بر این که خبر مزبور به کلی دروغ است باید به آنها گفت ارتش باید چه مدت وقت گذرانی کند تا مردم به او اجازه دهند که وظیفه خود را به انجام برساند  .
تصویب لایحه تاسیس احزاب به مجلس محول شد

آیت الله مهدوی کنی پس از جلسه اخیر شورای انقلاب اظهار داشت : در این جلسه لایحه اجازه تاسیس احزاب مطرح و قرار شد که تصویب آن به مجلس شورای ملی احاله شود . وی ادامه داد : البته من طرفدار این بودم که تا مجلس آغاز به کار کند وظیفه وزارت کشور در برابر احزاب مشخص شود ولی آقایان گفتند که این کار چون کار مهمی است به مجلس احاله شود . (9)

تقی فراهی مدیرعامل صدا و سیما شد

از سوی بنی صدر رئیس جمهور تقی فراهی به سمت مدیر عامل صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تعیین شد . در بخشی از حکم بنی صدر در این زمینه آمده است : با توجه به انتخاب دو تن از اعضای شورای سرپرستی صدا و سیما به نمایندگی از مجلس و بر اساس موافقت امام با پیشنهادهای اینجانب و تمایل و موافقت اکثریت شورای انقلاب به سمت مدیریت عامل صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران منصوب می شوید .

در این حکم قید شده است : صدا و سیمای جمهوری اسلامی باید در خدمت خط امام که خط عمومی انقلاب اسلامی است باشد و حتما میدان برخوردها ، تسویه حساب های گروهی نباشد و کسانی که تا این زمان به این کارها مشغول بوده اند کنار گذاشته شوند . (10)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 24 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

2- اطلاعات ، 24 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

3- اطلاعات ، 24 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

4- اطلاعات ، 24 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

5- اطلاعات ، 24 اردیبهشت 1359 ، صفحه 1 و 2

6- اطلاعات ، 24 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

7- اطلاعات ، 24 اردیبهشت 1359 ، صفحه 10

8- اطلاعات ، 24 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

9- اطلاعات ، 24اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

10- اطلاعات ، 25 اردیبهشت 1359 ، صفحه 10

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول