اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

گزارش فارس از رونمایی قدیمی‌ترین نقشه‌های خلیج فارس

حضرت یونس(ع) در «خلیج فارس» به کام نهنگ رفت+فیلم

مدیر مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب در مراسم رونمایی از قدیمی‌ترین نقشه‌های خلیج فارس، نقشه «اصطخری» با بیش از هزار سال قدمت را معرفی کرد که در آن محل بلعیده شدن حضرت یونس «دریای فارس» معرفی شده است.

حضرت یونس(ع) در «خلیج فارس» به کام نهنگ رفت+فیلم

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، به مناسبت 26 اردیبهشت روز اسناد ملی، مجموعه‌ای از نقشه‌های قدیمی خلیج فارس متعلق به موزه مؤسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد در برج آزادی رونمایی شد و عموم علاقه‌مندان تا دهم خرداد فرصت دارند به صورت رایگان از این نقشه‌ها دیدن ‌کنند.

 

 

در بخشی از این مراسم، نقشه خلیج فارس متعلق به «اصطخری» جغرافی‌دان و نقشه‌کش برجسته ایرانی در قرن چهارم شمسی و نویسنده کتاب‌های «الاقالیم» و «الممالک والمسالک» معرفی شد.

«غلامرضا سحاب» مدیر مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب درباره این نقشه‌ گفت: اصطخری در این نقشه ضمن ترسیم خلیج فارس، با استناد به آیات 140 تا 142 سوره صافات به بیان ماجرای بلعیده شدن حضرت یونس(ع) توسط ماهی عظیم اشاره می‌کند.

وی محل بلعیده شدن یونس نبی را خلیج فارس عنوان کرد و افزود: این نقشه یکی از اسناد معتبر درباره نام خلیج فارس است و نام «دریای فارس» به دو زبان فارسی و عربی در آن قید شده است. اصطخری در این نقشه بیان می‌کند که حضرت یونس در ساحل دجله سوار بر کشتی می‌شود و وقتی قرعه به نام او می‌افتد که گناهکار است، توسط ماهی بلعیده شود اما پس از استغفار، ‌یک هفته بعد در ساحل خلیج فارس از شکم ماهی خارج می‌شود.

 

نقشه خلیج فارس ترسیم شده توسط اصطخری در قرن چهارم

 

به گزارش فارس، حضرت یونس(ع) که نامش 4 بار در قرآن مجید ذکر شده است، از پیامبران بنی‌اسرائیل بود که 4700 سال بعد از هبوط آدم می‌زیست.

بر اساس آنچه در تفسیر عیاشی (ج 2، ص 135) و بحار الانوار (ج 14، ص 398) آمده است، حضرت یونس(ع) 4هفته از قوم خود غایب شد، 7 روز هنگام رفتن به سوی دریا به طول انجامید، همچنین مدت یک هفته را در شکم ماهی سپری کرد و یک هفته را نیز در بیابان زیر سایه کدو گذرانید و یک هفته را هم صرف بازگشت مجدد به شهرش نمود.

مزار این پیامبر الهی هم‌اکنون در نزدیک کوفه، در کنار شط، به نام مرقد یونس قرار دارد.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول