اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

گزارش فارس از تیم‌های حاضر در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا

از قاتل آبی‌ها در باتلاق تا ببرهای جنوب چین و تیمی با سابقه جهانی/ کدام تیم برای استقلال ایده‌آل‌تر است؟

با برگزاری دیدارهای مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا، ۸ تیم برتر این رقابت‌ها مشخص شدند.

از قاتل آبی‌ها در باتلاق تا ببرهای جنوب چین و تیمی با سابقه جهانی/ کدام تیم برای استقلال ایده‌آل‌تر است؟

به گزارش خبرگزاری فارس، مرحله یک هشتم نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا سه‌شنبه و چهارشنبه شب گذشته با برگزاری 8 دیدار به پایان رسید تا پس از اتمام این مرحله چهره 8 تیم برتر این رقابت‌ها مشخص شود.

تیم فوتبال استقلال که در مرحله یک هشتم نهایی این رقابت‌ها با تیم الشباب امارات دیدار کرده بود در نهایت با برتری مجموع 4 بر 2 در دو دیدار رفت و برگشت به جمع 8 تیم برتر آسیا رسید تا در مرحله بعدی منتظر دیگر حریف آسیایی خود باشد.

بر همین اساس قرعه‌کشی مرحله یک چهارم نهایی این رقابت‌ها 30 خرداد ماه امسال در مقر کنفدراسیون فوتبال‌ آسیا در کوالالامپور برگزار می‌شود تا 8 تیم حاضر در این مرحله با رقیبان خود آشنا شوند.

نتایج کامل دیدارهای برگشت مرحله یک هشتم نهایی به شرح زیر است:

سه‌شنبه 31 اردیبهشت:

الشباب عربستان 3 - الغرافه قطر صفر (مجموع 5 بر یک به سود الشباب)

الاهلی عربستان 2 - الجیش قطر صفر (مجموع 3 بر یک به سود الاهلی)

بنیادکار ازبکستان صفر - بوریرام یونایتد تایلند صفر (مجموع 2 بر یک به سود بوریرام)

اف سی سئول کره‌جنوبی 3 - بیجینگ گوان چین یک (مجموع 3 بر یک به سود اف سی سئول)

چهارشنبه اول خرداد:

گوانگژو چین 3 - سنترال کوئست استرالیا صفر (مجموع 5 بر یک به سود گوانگژو)

کاشیوا ریسول ژاپن 3 - چونبوک موتورز کره‌جنوبی 2 (مجموع 5 بر 2 به سود کاشیوا ریسول)

لخویا قطر 2 - الهلال عربستان 2 (مجموع 3 بر 2 به سود لخویا)

استقلال ایران صفر - الشباب امارات صفر (مجموع 4 بر 2 به سود استقلال)

استقلالی‌ها که کار خود در رقابت‌های فصل 2013 لیگ قهرمانان آسیا را با حضور در گروه مرگ و هم‌گروهی با الریان قطر، الهلال عربستان و العین امارات آغاز کردند، در نهایت با 4 پیروزی، یک تساوی و یک شکست با 13 امتیاز این گروه را مقهور قدرت خویش ساخته و به عنوان صدرنشین راهی مرحله حذفی شدند.

قهرمان لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های ایران که در رقابت‌های فصل اخیر توانست قهرمانی را در این رقابت‌ها هت‌تریک کند، این روزها با مشکلات عدیده مالی دست و پنجه نرم کرده و هواداران این تیم که گویا نباید آب خوش از گلویشان پایین برود، در انتظار تعیین تکلیف کادر مدیریتی، کادر فنی و ماندن ستاره‌ها در تیم محبوبشان هستند تا با حفظ اسکلت اصلی تیم و البته جذب چند ستاره دیگر، همچنان پتانسیل قهرمانی قاره کهن و کسب سومین ستاره در تیم آبی‌پوش بیشتر از گذشته در این تیم باقی بماند.

در این گزارش قصد داریم به بررسی و تشریح آخرین وضعیت حریفان احتمالی استقلال در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا بپردازیم تا در نهایت مشخص شود کدام تیم در مرحله یک چهارم نهایی حریفی ایده‌آل برای شاگردان امیر قلعه‌نویی (در صورت ماندن در رأس کادر فنی استقلال در فصل آینده) خواهد بود.

*اف سی سئول کره‌جنوبی

سرخ‌پوشان اف سی سئول با سرمربیگری چوی یونگ سو از گروه پنجم رقابت‌های لیگ قهرمانان کار خود را امسال در آسیا آغاز کرد.

این تیم که به واسطه قهرمانی در رقابت‌های کی لیگ 2012 به لیگ قهرمانان آسیا راه یافته بود در فصل جاری این رقابت‌ها با تیم‌های جیانگسو چین، بوریرام تایلند و وگالتا ژاپن در گروه پنجم با کسب 11 امتیاز حاصل از 3 برد، 2 تساوی و یک شکست به عنوان صدرنشین راهی مرحله حذفی شد.

در مرحله حذفی هم نماینده کره‌ جنوبی در مجموع 3 بر یک از سد بیجینگ گوان چین گذشت و به مرحله یک چهارم نهایی صعود کرد.

اف‌سی سئول با این حال در رقابت‌های فصل جاری لیگ کره جنوبی خیلی حال و روز خوشی ندارد و در پایان هفته دوازدهم لیگ 14 تیمی کی لیگ با یک بازی کمتر و 13 امتیاز در رده نهم جدول قرار دارد.

همچنین از سوابق سئول در آسیا می‌توان به نایب قهرمانی این تیم در تهران در سال 2002 اشاره کرد. نماینده کره‌جنوبی در آن سال در حالی که زمین ورزشگاه آزادی به خاطر بارانی سیل‌آسا بی‌شباهت به باتلاق نبود 2 بر یک از سد استقلال گذشت و راهی فینال شد که در بازی پایانی با شکست از سون سامسونگ، دیگر تیم کره‌ای به عنوان نایب قهرمانی آسیا بسنده کرد.

سئول در سال‌های 2009 و 2011 نیز با رسیدن به یک چهارم نهایی این رقابت‌ها به ترتیب با شکست از ام‌صلال قطر و الاتحاد عربستان از دور مسابقات کنار رفت.

از نکات قابل توجه اینکه نلو وینگادای پرتغالی، سرمربی سابق پرسپولیس هدایت این تیم کر‌ه‌ای را بر عهده داشته است و این تیم در ورزشگاه جام جهانی با ظرفیت 66806 نفر از حریفانش میزبانی می‌کند، ضمن اینکه 4 بازیکن برزیلی، ژاپنی، مونتنگرویی و کلمبیایی با شماره پیراهن‌های 8 تا 11 از لژیونرها و بازیکنان اصلی تیم اف سی سئول محسوب می‌شوند.

*بوریرام یونایتد تایلند

بدون شک تیم سورمه‌ای پوش تایلندی را می‌توان بزرگ‌ترین پدیده رقابت‌های امسال قلمداد کرد. تیمی که به واسطه قهرمانی در رقابت‌های لیگ حرفه‌ای تایلند برای سومین‌بار در لیگ قهرمانان آسیا حضور پیدا کرد تا در سومین حضور به بهترین عنوان که رسیدن به جمع 8 تیم برتر آسیاست، دست پیدا کند.

بوریرام با هدایت اسکات کوپر انگلیسی از گروه پنجم رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا کار خود را آغاز کرد و با تیم‌های تیم‌های جیانگسو چین، اف سی سئول کره‌جنوبی و گالتا ژاپن در گروه پنجم با کسب 7 امتیاز حاصل از یک برد، 4 تساوی و یک شکست به عنوان تیم دوم راهی مرحله حذفی شد.

در این مرحله بوریرام در بازی رفت و در خانه کار را مقابل بنیادکار ازبکستان تمام کرد و با برتری 2 بر یک در این دیدار و تساوی بدون گل در بازی برگشت به جمع 8 تیم برتر آسیا پیوست.

تیم تایلندی در فصل 2009 در بازی پلی‌آف و در سال 2011 در مرحله گروهی از رسیدن به مراحل بالاتر بازمانده بود.

بوریرام با لقب تندر جنگجو در ورزشگاهی 24 هزار نفری به نام نیو آی موبایل از مهمانانش پذیرایی می‌کند و 3 بازیکن اسپانیایی هم‌اکنون در ترکیب تیم بوریرام حضور دارند.

*کاشیوا ریسول ژاپن

تیم زردپوش ژاپنی بدون هیچ تردیدی در حالی یکی از تیم‌های قدرتمند حاضر در رقابت‌های امسال لیگ قهرمانان آسیا محسوب می‌شود که دومین حضور پیاپی خود در آسیا را تجربه می‌کند.

کاشیوا در فصل گذشته رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا تا مرحله یک هشتم صعود کرد که در این مرحله با شکست از قهرمان فصل گذشته یعنی اولسان هیوندای از رسیدن به جمع 8 تیم برتر محروم شد.

ژاپنی‌ها که به واسطه قهرمانی در امپراطور کاپ 2012 ژاپن به لیگ قهرمانان آسیا صعود کردند در فصل جاری این رقابت‌ها با تیم‌های سنترال کاست استرالیا، گیژورینه چین و سون سامسونگ کره ‌جنوبی هم‌گروه شدند که در نهایت با کسب 14 امتیاز از 4 برد و 2 تساوی به عنوان بهترین تیم مرحله گروهی راهی مرحله یک هشتم نهایی شدند. این تیم در مرحله اول حذفی هم چونبوک موتورز کره‌ جنوبی را در دو بازی رفت و برگشت با مجموع 5 بر 2 شکست داد.

کاشیوا همچنین در سال 2011 در رقابت‌های جام باشگاه‌های جهان که در ژاپن برگزار شد تا مرحله نیمه نهایی رقابت‌ها بالا آمد که با شکست از سانتوس برزیل از بازی با بارسلونا در بازی فینال محروم ماند. در نهایت کار تیم ژاپنی در این رقابت‌ها با عنوان چهارمی جهان به پایان رسید.

کاشیوا با مربیگری نلسینهو باپتیستای برزیلی فصل گذشته لیگ 18 تیمی ژاپن را با 52 امتیاز و کسب عنوان ششمی به پایان رساند.

این تیم که از قدمت 73 سال برخوردار است در رقابت‌های امسال جی لیگ ژاپن در پایان هفته دوازدهم با یک بازی کمتر با 16 امتیاز در رده دهم جدول قرار دارد.

همچنین ورزشگاه هیتاچی با گنجایش 15900 نفر میزبان حریفانی تیمی است که با لقب پادشاهان خورشید در آسیا حضور دارد.

گفتنی است هریستو استویچکف، بازیکن مطرح بلغارستانی در سال‌های 1998 و 99 برای این تیم ژاپنی به میدان رفته است.

*گوانگژو چین

ببرهای جنوب چین با مربی مطرح خود یعنی مارچلو لیپی ایتالیایی که فتح جام جهانی 2006 را به عنوان بزرگ‌ترین دستاورد مربیگری خود در کارنامه دارد، در اندیشه بزرگی کردن در آسیا هستند.

تیم سرخپوش چینی که دومین فصل پیاپی حضور در آسیا را تجربه می‌کند در رقابت‌های فصل گذشته با شکست از الاتحاد عربستان از رسیدن به نیمه نهایی محروم ماند.

این تیم در رقابت‌های فصل جاری در گروه ششم با بزرگانی چون اراوا ردز ژاپن، چونبوک کره‌جنوبی و موانگ‌سانگ تایلند هم‌گروه بود که در پایان مرحله گروهی با 11 امتیاز حاصل از 3 برد، 2 تساوی و یک شکست به عنوان تیم صدرنشین به مرحله حذفی رسید. در این مرحله هم نماینده چین در مجموع دو بازی رفت و برگشت 5 بر یک از سد سنترال کوئست استرالیا گذشت و به جمع 8 تیم برتر آسیا پیوست.

گوانگژو که در ورزشگاه تیان‌هه با گنجایش 58500 از حریفانش میزبانی می‌کند 2 بازیکن برزیلی، یک آرژانتینی، یک پاراگوئه‌ای و یک ژاپنی را در ترکیب تیم خود می‌بیند.

تیم تحت هدایت مارچلو لیپی که به خاطر قهرمانی در سوپرلیگ چین به لیگ قهرمانان آسیا راه یافته است در رقابت‌های فصل جاری سوپر لیگ چین در پایان هفته دهم با یک بازی کمتر با 25 امتیاز در صدر جدول قرار دارد.

*لخویای قطر:

دیگر تیم سرخ‌پوش مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا از کشور قطر است و نکته قابل توجه اینکه تنها 4 سال از تأسیس این تیم می‌گذرد.

لخویای قطر که بدون شک یکی از پدیده‌های فوتبال قطر در سال‌های اخیر محسوب می‌شود پس از خرید امتیاز الشرطه (پلیس دوحه) در همین مدت کم حضور در لیگ ستارگان قطر 2 عنوان قهرمانی را به دست‌‌ آورده تا به همین زودی قدرت خود را به رخ سایر تیم‌های لیگ قطر کشیده باشد.

لخویا که هدایتش را اریک گرتس بلژیکی بر عهده دارد فصل گذشته در اولین حضور آسیایی خود در همان مرحله گروهی با کسب نتایجی ضعیف از دور رقابت‌ها کنار رفت.

اما لخویا در فصل جدید قدرتمندتر از گذشته حاضر شد و توانست با صدرنشینی در گروه دوم و در جایی که تیم‌های الاتفاق عربستان، الشباب امارات و پاختاکور ازبکستان حضور داشتند با صدرنشینی راهی مرحله حذفی شده و در این مرحله هم با رقم زدن یک شگفتی بزرگ و برتری مقابل الهلال عربستان در مجموع رفت و برگشت با نتیجه 3 بر 2 راهی یک چهارم نهایی شود.

این تیم قطری در فصل جاری لیگ ستارگان قطر پس از السد به عنوان نایب قهرمانی رسید و در جام حذفی هم با شکست از الجیش از رسیدن به فینال بازماند.

ورزشگاه اختصاصی لخویا به نام همین باشگاه است که تنها گنجایش 10 هزار تماشاگر را دارا است.

دام ترائوره فرانسوی از بازیکنان مطرح تیم قطری محسوب می‌شود ضمن اینکه نشات اکرم عراقی، جسور حسنوف ازبکستانی و باکاری کونه ساحل عاجی از بازیکنان مطرحی هستند که سابقه حضور در این تیم را دارند.

*الاهلی عربستان:

یکی دیگر از تیم‌های قدرتمند رقابت‌های امسال الاهلی، تیم سبزپوش عربستانی است که توانست در گروه سوم رقابت‌ها به عنوان دومین تیم برتر گروهی با 14 امتیاز حاصل از 4 برد و دو تساوی در بین تیم‌های الغرافه قطر، سپاهان ایران و النصر به عنوان صدرنشین راهی مرحله حذفی شود. در همین مرحله الاهلی در دو دیدار رفت و برگشت 8 گل به سپاهان زد تا 6 امتیاز این دیدار تقدیم تیم عربستانی شود.

در مرحله حذفی هم الجیش دیگر قربانی الاهلی بود که در مجموع دو دیدار با شکست 3 بر یک به کار خود پایان داد.

الاهلی سال گذشته را با عنوان نایب قهرمانی آسیا به پایان رساند و با حفظ قدرت خود رقابت‌های امسال را آغاز کرد.

این تیم که در سال 1986 یک نایب قهرمانی دیگر در آسیا را در کارنامه دارد در سال‌ 2005 تا یک چهارم نهایی صعود کرد و در سال‌های 2008 و 2010 هم در مرحله گروهی به کار خود پایان داد.

الکساندر ایلیچ صربستانی هدایت تیمی را بر عهده دارد که 3 لژیونر آرژانتینی، کلمبیا و عمانی را در ترکیب خود دارد و توانست با کسب عنوان نایب قهرمانی فصل گذشته دوباره راهی آسیا شود.

تیمی که لقب قلعه جام‌ها را به خود اختصاص داده است، رقابت‌های فصل جاری لیگ 14 تیمی عربستان را با 44 امتیاز و کسب عنوان پنجمی به پایان رساند.

همچنین در جام پادشاهی عربستان در فصل جاری هم الاهلی تا مرحله نیمه نهایی صعود کرده است.

الاهلی در فصل 2010 لیگ قهرمانان آسیا با استقلال هم‌گروه بود که هر دو دیدار رفت و برگشت در مرحله گروهی با نتیجه 2 بر یک به سود استقلال به پایان رسید.

ورزشگاه شاهزاده عبدالله الفیصل با گنجایش 20 هزار نفر میزبان دیدارهای الاهلی است.

*الشباب عربستان

کشور عربستان تنها کشوری است که دو نماینده در مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌‌ها دارد که دومین نماینده این کشور تیمی با لقب شیرهای سفید است.

الشباب عربستان که از مربی نام آشنایی به نام میشل پرودوم بلژیکی بهره می‌برد در رقابت‌های امسال لیگ قهرمانان آسیا و در گروه اول و جایی که تراکتورسازی ایران، الجیش قطر و الجزیره امارات هم حضور داشتند با 13 امتیاز حاصل از 4 برد، یک تساوی و یک شکست به عنوان صدرنشین راهی مرحله حذفی شد. در این مرحله هم الشباب در مجموع 5 بر یک الغرافه قطر را شکست داد.

الشباب در مرحله گروهی و در هر دو دیدار رفت و برگشت با نتایج مشابه یک بر صفر تراکتورسازی را شکست داد تا این تیم عربستانی هم 6 امتیازش را از تیمی ایرانی دشت کرده باشد.

الشباب در دیدارهای آسیایی خود در فصل 2005 لیگ قهرمانان در مرحله گروهی از دور رقابت‌ها کنار رفت، در فصل 2006 به یک چهارم نهایی رسید، در فصل 2007 یک بار دیگر از رسیدن به مرحله حذفی محروم شد، در فصل 2009 تا یک هشتم رسید، در فصل 2011 به بالاترین افتخار آسیایی خود رسیده و تا مرحله نیمه نهایی هم صعود کرد و نهایتا در رقابت‌های امسال هم فعلاً تا جمع 8 تیم برتر آسیا بالا آمده است.

نکته قابل توجه اینکه در بیشتر دیدارهای تیم‌های ایرانی با سفیدپوشان الشباب، نمایندگان کشورمان موفق‌تر عمل کرده‌اند تا جایی که الشباب در تقابل با نمایندگان کشورمان و در طول این سال‌ها در 4 دیدار از سپاهان و در یک دیدار از پرسپولیس شکست خورده است. دو پیروزی مقابل تراکتورسازی در فصل جاری و یک برد مقابل ذوب‌آهن در فصل 2011 هم از بردهای الشباب مقابل نمایندگان ایران محسوب می‌شود.

در تیمی که در ورزشگاه ملک فهد با گنجایش 67 هزار نفر بازی‌هایش را برگزار می‌کند، دو برزیلی، یک آرژانتینی و یک بازیکن کره‌ای حضور دارند که از ستون‌های اصلی ترکیب تیمی الشباب محسوب می‌شوند.

الشباب با کسب عنوان قهرمانی فصل گذشته لیگ برتر عربستان به آسیا راه یافت. این تیم همچنین فصل جاری لیگ برتر را با کسب عنوان سومی به پایان رساند.

نکته قابل توجه اینکه الشباب در نیمه نهایی جام پادشاهی عربستان باید با دیگر نماینده این کشور در آسیا یعنی الاهلی رو در رو شود.

*برنامه رقابت‌های یک چهارم نهایی تا فینال:

کنفدراسیون فوتبال آسیا تاریخ برگزاری رقابت‌های مراحل یک چهارم نهایی، نیمه نهایی و فینال را به شرح زیر اعلام کرد:

مرحله یک چهارم نهایی:

دور رفت در تاریخ 30 مرداد 92 و در دور برگشت در تاریخ 27 شهریور 92 برگزار می‌شود.

مرحله نیمه نهایی:

دور رفت در تاریخ 3 مهر 92 و دور برگشت در 10 مهر 92 برگزار خواهد شد.

فینال:

کنفدراسیون فوتبال آسیا 4 تاریخ (دو تاریخ برای دیدار رفت و دو تاریخ برای برگشت) را مشخص کرده است. فینال این دوره از مسابقات در مرحله رفت در تاریخ 3 یا 4 آبان 92 و در مرحله برگشت در تاریخ 17 یا 18 آبان 92 برگزار می‌شود.

---------------------------------------

گزارش از محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق

---------------------------------------

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول