اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  فرهنگ عمومی

بزرگداشت محمدرضا آقاسی در خبرگزاری فارس/2

دشمنی‌ها با آقاسی از سر چه بود/ شاعری که وطن‌پرست نبود

فرزند آقاسی همچنین دشمنی برخی با مرحوم آقاسی را در ولایت‌پذیری او دانست و گفت: این ولایت یا ولایت علی(ع) بود یا ولایت فقیه و آنان‌ که با ولایت مشکل داشتند با ولایی‌ها نیز مشکل داشتند.

دشمنی‌ها با آقاسی از سر چه بود/ شاعری که وطن‌پرست نبود

به گزارش خبرنگار فرهنگی فارس، عصر روز گذشته مراسم بزرگداشت محمدرضا آقاسی شاعر مشهور آئینی و انقلابی کشور با حضور فرزندان آن شاعر و شعرای جوان در سالن اجتماعات خبرگزاری فارس برگزار شد.

 

* فرزند آقاسی: دشمنی برخی با آقاسی در ولایت‌پذیری او بود

در ادامه این مسیر غلامرضا آقاسی، فرزند ارشد مرحوم آقاسی در سخنانی با اشاره به خاطراتی از زمان رحلت آن شاعر انقلابی، گفت: کسانی در آنجا گریه می‌کردند که ما نمی‌شناختیم و وقتی ما سوال کردیم معلوم شد که آقاسی خرج ماهانه این افراد را می‌داده است.

وی با بیان اینکه پدرم بر حیدری و علوی بودن و تساوی آن با انقلابی بودن تاکید داشت، افزود: یکبار با پدرم از یکی از این مراسم‌های معمول شعرخوانی برمی‌گشتیم در منطقه‌ای که نزدیک ترمینال جنوب به خانه خانم معلولی رفتیم که دو بچه داشت و پدرم پاکتی که آن روز گرفته بود را به او داد و وقتی علت را از او جویا شدم گفت که پدر این خانواده در زندان است و اجاره او بر من است.

 

 

فرزند آقاسی با اشاره به برخی سخنان درباره پیراهن فروشی یا سیگار فروشی پدرش، تاکید کرد: پدرم یک مغازه باز کرد برای خانمی که با آن امرار معاش کند و یک کتاب‌فروشی برای جوانی باز کرد و به او گفت اگر فروش کردی یا نکردی از من ماهی 120 هزار تومان حقوق می‌گیری.

وی در ادامه سخنان خود درباره مکتوب نشدن کارهای پدرش گفت: کارهای پدر مکتوب بود اما مشغله او به‌ویژه در دهه 70 باعث شد که این اشعار در یک دفتر جمع نشود.

آقاسی افزود: برای پدرم اعتقادش مهمتر بود که این حرف‌ها را بزند و شده بود که روزی چهار پرواز داشت ولی نمی‌گفت که مثلا چرا باید به دهاتی بروم که نهایت تحصیلاتشان دیپلم است.

وی با اشاره به یکی از سفرهای پدرش به شیراز که به صورت خانوادگی بوده است، گفت: معمول جاهایی که پدرم می‌رفت پر می‌شد که بیشتر مساجد و حسینیه‌ها بود که برخی اوقات به سختی می‌توانست وارد شود و برخی او را نمی‌شناختند.

 

 

فرزند آقاسی همچنین دشمنی برخی با مرحوم آقاسی را در ولایت‌پذیری او دانست و گفت: این ولایت یا ولایت علی(ع) بود یا ولایت فقیه و آنانکه با ولایت مشکل داشتند با ولایی‌ها نیز مشکل داشتند.

وی افزود: اگر آقاسی ظاهر‌ساز بود یا نبود، حکومتی بود یا نبود، اثرگذار بود و این اثرگذاری‌اش همچنان هست و می‌شود از آن الگوسازی کنند.

غلامرضا آقاسی ادامه داد: در اشعار پدرم یکبار کلمه «ایران» نمی‌بینید چراکه وطن‌پرست نبود بلکه وطن او اسلام بود و بر اساس مصاحبه‌ای که با آقای بهزاد داشته معتقد است یک شاعر انقلابی و بسیجی کسی است که حداقل برای بوسنی شعر داشته باشد.

 

* موسوی: شعر آقاسی نخستین شعر اعتراضی اجتماعی بود

بنابر این گزارش در پایان این مراسم نیز سیدنظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس، با بیان اینکه آقاسی در حوزه شعر و ادب اسوه بود، گفت: دهه 70 دوره دانشجویی ما بود و مصادف بود با دوره تنگنای انقلاب و مدافعان ولایت که شمشیر کشیده بودند و فضای نامطلوبی را ایجاد کرده بودند.

وی افزود: آنچه که امثال آقاسی می‌کشیدند از طرف روشنفکران نبود بلکه از همان‌هایی بود که از هستی خود را از انقلاب داشتند و الان هم سر در آخور انقلاب دارند و پز اپوزیسیون می‌گیرند.

موسوی با اشاره به دوران غربت بسیجی‌ها در دهه 70 گفت: یکی از کسانی که دانشجویان به او دلخوش بودند و شمع محفل بسیجیان بود آقاسی بود؛ یکبار هم نشد دعوت ما را رد کند و یا تاخیر داشته باشد یا از کم‌رونقی جلسات ما گلایه کند بلکه دلگرمی نیز می‌داد.

وی با بیان اینکه او فقط یک شاعر نبود، افزود: او از استوانه‌های ادبی بود شاید برخی شعرا از لحاظ صنایع ادبی از او بالاتر بودند اما آقاسی به یک نماد تبدیل شد و شعرش فرهنگی و اقتصادی و سیاسی بود.

 

 

موسوی ادامه داد: شعر آقاسی نخستین شعر اعتراضی اجتماعی بود و این در حالی بود که او را به حکومتی بودن متهم می‌کردند اما آقاسی یک شاعر شیعه به تمام معنا بود.

مدیرعامل خبرگزاری فارس با اشاره به استوانه‌های تفکر بسیجی و اصولگرایی در آن زمان، تاکید کرد: آقاسی یک پایه تفکر بسیجی بود و من به عنوان کسی که آن زمان در دانشگاه بودم او یکی از پرچم‌ها و نمادها و به نوعی بلال شعر انقلاب بود.

وی افزود: آقاسی مظهر شعر شیعه بود و با آن لحن حزن‌آلود، حزب‌الهی و انقلابی که شعرش را می‌خواند، این شعر در دل مردم می‌نشست و این شعر از دل مردم بیرون نمی‌رود.

موسوی با اشاره به نوشته شدن اشعار آقاسی بر پشت پنجره ماشین‌ها و ...، ادامه داد: مردم ممکن است شخصیتی به نام آقاسی را نشناسند اما این شعر را حفظ هستند و این شعر انقلاب است.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول