اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با وجود وعده‌های مسئولان همچنان بازار مسکن تب‌دار است

هیچ مُسکنی بر تب داغ مَسکن افاقه نمی‌کند

با وجود اینکه مسولان وعده کاهش قیمت مسکن را در سال جاری داده‌اند، اما همچنان بازار مسکن از ثبات لازم برخوردار نیست و این بازار تب‌دار است.

هیچ مُسکنی بر تب داغ مَسکن افاقه نمی‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، با تعطیل شدن مدارس، اتمام امتحانات دانشگاه‌‌ها و فرا رسیدن فصل تابستان نقل و انتقال‌های مردم در بخش مسکن نیز جانی تازه گرفته، اما بازار مسکن همچنان تب‌دار است و متقاضیان مسکن چه برای خرید و فروش و چه برای رهن و اجاره با ارقامی بالا‌تر از حد توانشان در بنگاه‌های مشاوران املاک مواجه می‌شوند و به صورت متداول در چند سال اخیر بازار مسکن و زمین با افزایش قیمت مواجه شده و هزینه‌‌ خانه‌دار شدن برای بسیاری از خانواده‌های ایرانی به شدت بالا رفته و هر چند در روز‌های پایانی سال پیش‌بینی‌ها نوید کاهش قیمت مسکن در سال جدید را می‌داد، اما تا این لحظه نرخ‌ها نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه افزایش نیز داشته است.

محمد صادقی به عنوان یکی از مشاوران املاک با اشاره به افزایش قیمت در بخش مسکن گفت: قیمت مسکن به میزانی بالا رفته است که بازار در وضعیت رکود به سر می‌برد و این شرایط نه به نفع مردم است و نه به نفع مشاوران املاک و این موقعیت تنها باید به آینده امیدوار باشیم تا با کنترل قیمت‌ها توسط دولت بازار جانی تازه بگیرد.

علی قربانی به عنوان یکی دیگر از فعالان عرصه مسکن نیز اظهار کرد: با توجه به تورم عمومی در کشور و همچنین افزایش نرخ ارز، اجاره‌بها و نرخ خرید مسکن به شدت افزایش پیدا کرده و معاملات به رکود کشیده شده است.

مشاوران املاک نقشی در افزایش قیمت مسکن ندارند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان تاکید کرد: مشاوران املاک هیچ نقشی در افزایش بی‌رویه قیمت مسکن ندارند چرا که با این افزایش بازار کارشان به شدت رکود پیدا کرده است.

رسول جهانگیری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر سرمایه‌های سرگردانی وجود دارد که هر لحظه در بازار‌ها وارد شده و این سرمایه‌های سرگردان موج افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها را رقم می‌زنند که این موضوع در بازار مسکن نیز ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه قیمت در بازار مسکن بسیار بی‌ضابطه افزایش یافته است و مسکن در اقتصادهای توسعه یافته به عنوان کالای سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود، ادامه داد: در ایران خرید ملک برای سرمایه‌‌‌داران بازار جذابی بوده و روند صعود قیمت‌ها در این بازار از نرخ تورم عادی فراتر رفته است و وجود سرمایه‌‌‌های سرگردان در بازار مسکن سبب التهاب و رشد قیمت‌ها می‌شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان با بیان اینکه نبود ثبات بازار و وجود قیمت‌های نجومی مشاوران املاک را متضرر می‌کند، چرا که در نهایت پس از موج گرانی رکود در بازار حاکم شده و میزان معاملات کاهش می‌یابد، تصریح کرد: سهم مشاوران املاک در افزایش قیمت‌ها ناچیز است و رشد قیمت‌ها در بازار مسکن تابع ضوابط اقتصادی نیست و مردم بیشترین سهم را در برهم خوردن تعادل این بازار دارند.

وی با تاکید بر اینکه در بازار مسکن عرضه بسیار بالا است، اما تقاضایی وجود ندارد و جو روانی حاکم در بازار یک تلاطم را ایجاد کرده است، اضافه کرد: البته مردم نیز قدرت خرید مسکن با این قیمت‌های نجومی را ندارند و افرادی که نیازی به خرید مسکن ندارند، باید از بازار خارج شوند تا عرضه و تقاضا متعادل شود.

جهانگیری تاکید کرد: برهم خوردن تعادل بازار مسکن بیشتر تحت تأثیر عواملی چون افزایش ناگهانی و بی ضابطه قیمت زمین، افزایش نرخ مصالح ساختمانی، افزایش دستمزد کارگران، مهندسان، عوارض ساختمانی و هزینه‌‌‌های جانبی است که نمی‌توان در ساخت و سازها از هیچ یک از این موارد چشم‌پوشی کرد.

انتهای پیام/63021/ع30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول