به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس وبلاگ حذر نوشت: شرایط نامساعد اقتصادی در بعضی حوزهها و وجود مشکلاتی در وضعیت معیشتی اقشاری از مردم، باعث شده مسائل و دغدغههای اقتصادی در صدر اخبار انتخابات و تبلیغات کاندیداها قرار بگیرد.
سوای از اینکه آیا اساساً درست است که مسئله اساسی و اولویت اول مسائل انتخابات، چه از نظر مردم و چه از نظر کاندیداها، بحث اقتصاد باشد یا نه، بحث ما نوعی سوء استفاده و مانور تبلیغاتی از سوی برخی از کاندیداهاست.
سوء استفادهای که ممکن است از سوی برخی از شخصیتها از مشکلات اقتصادی انجام گیرد (و یا انجام گرفته باشد) در دو بعد قابل بیان است.
اول اینکه مشکلات اقتصادی کشور سراسر معلول تحریمهای غربیها قلمداد شده و تحریمها را نیز معلول سیاست خارجی نادرست دانسته و به قولی این مشکلات به گردن سیاست خارجی کشور انداخته شود، در این رویکرد راهکار ارائه شده اخذ سیاست سازش و به نوعی کوتاه آمدن در برابر زیاده خواهان جهان است.
رویکردی که سعی دارد گفتمان سازش را راه رهایی از مشکلات نشان دهد و به خیال خود با این ترفند موهوم رأی ناراضیان وضع اقتصادی را به سمت خود جذب کند؛ رویکردی که از اساس رد شده است و جای بحث ندارد.
اما رویکرد دیگری که وجود دارد بحرانی نشان دادن فضای کشور بویژه در حوزههای اقتصادی و مقصر دانستن صد در صدی مسئولان فعلی و اشتباه محض قلمداد کردن سیاستهای آنهاست و در یک چنین شرایطی، دادن وعدههای عجیب، غریب و غیر عملی در حوزههای مختلف، به خصوص اقتصادی، از سوی برخی کاندیداها سعی در معرفی این افراد بعنوان یک «منجی» برای کشور و مردم میشود.
این رویکرد نوعی موج سواری بر مشکلات اقتصادی مردم و نوعی سوء استفاده تبلیغاتی از مشکلات و نارسایهای اقتصادی است؛ بیان مسائلی از قبیل اینکه من در عرض چند ماه فلان مشکل اقتصادی را حل خواهم کرد و در عرض چند روز فلان معضل را ریشه کن میکنم بیشتر نوعی مانور تبلیغاتی است تا دغدغهمندی برای رفع نارساییها و مشکلات؛ وعدههایی که هر عقل سلیمی عدم تحقق آن، یا حداقل احتمال ضعیف تحقق آن را، متوجه میشود.
سیاست منجی سازی از خود، در این روزها بیشتر با تمرکز بر ارائه برنامههای مختلف بویژه در حوزه اقتصاد به شکلی تبلیغاتی و مانور گونه اتفاق میافتد؛ این مسئلهای است که میتوان آن را در تبلیغات تلویزیونی چند روز اخیر کاندیداها مشاهده کرد.
البته اصل عمل داشتن برنامه برای اجرا ناپسند نیست (اگر چه میطلبد که در مورد چگونگی آن بحث شود) اما بحثی که مطرح است نوعی سوء استفاده تبلیغاتی از برنامههایی سفارشی است که مثلاً در چندین هزار صفحه نگاشته و آماده شدهاند.
در میان این هیاهو و نشان دادن چهرهای اقتصادی از خود از سوی کاندیداهای مختلف، دکتر جلیلی بدون اینکه بخواهد از جو موجود به نفع خود سوء استفادهای بکند، مباحث خود در تبلیغات تلویزیونی را با سخن گفتن از «گفتمان دینی و لزوم جاری و ساری شدن آن در حوزههای مختلف» آغاز کرد.
در 2 برنامه تلویزیونی که از ایشان پخش شد، التزام به قوانین موجود و لزوم توجه به ظرفیتهای کشور و استفاده از آنها به صورت مطلوب، از جمله موارد بود که مطرح شد.
اما بحث اینجاست که حضور ایشان در شورای عالی امنیت ملی و تشکیل ستاد تدابیر ویژه اقتصادی شورای امنیت ملی و مواجهه مستقیم با بسیاری از مسائل کلان اقتصادی کشور از جمله تحریم ها، ساز و کارهای اقتصاد مقاومتی یا ورود مستقیم ایشان در مسائلی همچون اختلاس بزرگ بانکی، از ایشان چهرهای آشنا به مسائل و مشکلات کلان اقتصادی کشور ساخته است که میتوانست بیش از هر کس دیگری، سوژه و دستاویزی برای هیاهو و تبلیغات اقتصادی قرار گیرد اما این اتفاق نیفتاد و در جلسات ابتدایی تبلیغات تلویزیونی، شاهد این جوسازی رسانهای نبودیم.
در واقع ایشان بدون اینکه بخواهند بر موج نارضایتیهای مردمی از شرایط اقتصادی سوار شوند، به شکلی کاملاً معقول و موجه ضمن بیان فرصتها و تهدیدهای حال حاضر و لزوم بهرهگیری از فرصتها، نقدهایی هم به برخی مسائل داشتند که در فضایی علمی بیان کردند.
البته این به این معنا نیست که ایشان راهکاری (راهکار برای اجرای صحیح قوانین، نه برنامههایی تبلیغاتی و پر از وعده) برای مسائل اقتصادی ندارند و در این حوزه کاری صورت نپذیرفته، بلکه همانطور که اشاره شد، مسئولیت ایشان در شورای عالی امنیت ملی، موجب آشنایی ایشان با مسائل کلان اقتصادی شده و فعالیتهای ارزندهای در این مدت در ستاد تدابیر ویژه اقتصادی شورای امنیت ملی اتفاق افتاده است؛ بدیهی است که این راهکارها و برنامهها (البته با تعریفی که اشاره شد) در آینده تبیین خواهد شد.
بحثی که مهم است ارائه صحیح گفتمان ناب انقلاب و تلاش برای معرفی زندگی برتر و حیات طیبه است؛ اگر چه بهبود معیشت مردم و حل مشکلات اقتصادی امری مهم، اجتناب ناپذیر و اساساً در راستای تحقق همان حیات طیبه است اما دستاویز شدن و وسیله قرار گرفتن آن برای تبلیغات انتخاباتی و پیشی گرفتن از رقبا امری مذموم و نکوهیده است که ان شاالله مورد توجه مردم عزیز و مخاطبان برنامه های تبلیغاتی کاندیداهای ریاست جمهوری قرار بگیرد.
* مطالب منتشر شده به معنای حمایت خبرگزاری فارس از کاندیدایی خاص نبوده و صرفا تریبونی است برای انعکاس تمام دیدگاههای فکری و سیاسی به جهت برگزاری هرچه باشکوهتر یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری.
شما هم از کاندیدای خود حمایت کنید
بازگشت به صفحه نخست گروه فضای مجازی
انتهای پیام/