اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

اعتراف کارتر به شکست آمریکا

کارتر رئیس جمهور آمریکا گفت دولت او خود را مسئول نجات جان گروگان ها می داند . هر چند ما در سیاست خود نسبت به ایران پیشرفتی نکرده ایم ولی از همان آغاز هر چه کرده ایم به خاطر حفظ جان گروگان ها بوده است .

اعتراف کارتر به شکست آمریکا

رخدادهای 12 خرداد  1359  

چکیده

  • کنفرانس بین المللی بررسی مداخلات آمریکا در ایران صبح امروز با قرائت پیام امام در محل هتل استقلال [هیلتون سابق] افتتاح شد .
  • امام خمینی در پیامی خطاب به کنفرانس بین المللی بررسی مداخلات آمریکا در ایران تاکید کردند : ملت ما اکنون چشم به شما نمایندگان دوخته‎اند که برای رسیدگی به جرایم امریکا و شاه مخلوع به ایران آمده‎اید و از شما امید عدل و انصاف دارد.
  • بامداد امروز خبرگزاری آسوشیتدپرس از واشنگتن گزارش داد که علیرغم تهدید های کارتر و وزارت دادگستری آمریکا هیئت آمریکایی در کنفرانس حضور خواهد یافت .
  • معتادان در میدان اسب دوانی آیت الله خلخالی را به گروگان گرفتند اما پاسداران با تیراندازی هوایی موفق شدند حلقه محاصره را شکسته و وی را از دست گروگانگیران معتاد نجات دهند .
  • شیخ علی تهرانی در نامه سرگشاده ای خطاب به آیت الله خزعلی از وی بابت این که مجاهدین خلق را منافق و کافر خوانده اند انتقاد کرد .
  • کارتر رئیس جمهور آمریکا گفت اگر هر یک از 50 گروگان آمریکایی محاکمه شوند همه گزینه ها برای برخورد جدی با ایران روی میز خواهند بود .
  •   ساعت دو بامداد حدود 80 نفر از مهاجمین عراقی مقر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قصر شیرین را با سلاح های سنگین زیر آتش گرفتند .
  • سازمان مجاهدین خلق [ منافقین] : بحث آزاد زمانی قابل پذیرش است که به ما اجازه دهند پیش از آن [به صورت یک طرفه ] به همان مدتی که در روزهای 4 و 5 خرداد علیه ما سمپاشی شده است با مردم سخن بگوئیم !
  • سید محمد خاتمی: ما با مشروطیت دوره ای را آغاز کردیم که می توان آن را دوره سیاست زدگی نام گذاشت که محصول غرب زدگی بود و غرب زدگی نه یک جریان طبیعی که یک بیماری فاجعه آمیز در جامعه ما بود

با پیام امام رسیدگی به جنایات آمریکا شروع شد

کنفرانس بین المللی بررسی مداخلات آمریکا در ایران صبح امروز با قرائت پیام امام در محل هتل استقلال [هیلتون سابق] افتتاح شد .اهم نکات مطرح در این پیام عبارت است از ؛

1- ملت و دولت ایران قادر نیستند که جمیع اسناد جرایم پنجاه ساله رژیم سابق و جرایم بیش از سی سال دولت امریکا را به شما نمایندگان محترم عرضه دارند.

2- مستشاران امریکا در مقدرات کشور مظلوم ما دخالتهای مستقیم داشتند. تحمیل کاپیتولاسیون بر ملت مظلوم ما به وسیله شاه مخلوع سابق از بزرگترین جنایات امریکا بود که با مخالفت روحانیون و ملت متدین مواجه گشت، و از آن پس چه ستمها و چه جنایات که بر ملت ما وارد نشد.

3- پیاده کردن قوای نظامی در کشوری مستقل جرمی است نابخشودنی و بار دیگر کارتر گفته است دوباره در ایران دخالت نظامی می‎کنیم. باید بگویم ملت ما آنچه تا کنون از اکثر دولتها دیده است طرفداری از ظالم و محکوم نمودن مظلوم می‎باشد. ملت ما اکنون چشم به شما نمایندگان دوخته‎اند که برای رسیدگی به جرایم امریکا و شاه مخلوع به ایران آمده‎اید و از شما امید عدل و انصاف دارد.(1)

پیام امام خمینی به کنفرانس بین المللی بررسی مداخلات آمریکا در ایران: مستشاران امریکا در مقدرات کشور مظلوم ما دخالتهای مستقیم داشتند. تحمیل کاپیتولاسیون بر ملت مظلوم ما به وسیله شاه مخلوع سابق از بزرگترین جنایات امریکا بود که با مخالفت روحانیون و ملت متدین مواجه گشت، و از آن پس چه ستمها و چه جنایات که بر ملت ما وارد نشد.

شرکت هیئت آمریکایی علیرغم تهدید کارتر

بامداد امروز خبرگزاری آسوشیتدپرس از واشنگتن گزارش داد که علیرغم تهدید های کارتر و وزارت دادگستری آمریکا هیئت آمریکایی در کنفرانس حضور خواهد یافت . بر اساس این گزارش گروهی مرکب از ده مقام قضایی آمریکایی از دولت  آمریکا انتقاد کرده و تصمیم گرفته اند که برای شرکت در کنفرانس رسیدگی به جنایات آمریکا در ایران به تهران سفر کنند . در فیلادلفیا نیز کمیته خدمات دوستانه آمریکا اعلام کرد که این گروه علی رغم اخطار روز جمعه وزارت دادگستری آمریکا که این گونه مسافرت را به ایران ممنوع کرده بود روز شنبه عازم تهران شده است . (2)

شوروی ناوگان خود را در مدیترانه تقویت می کند

مقامات بندری استانبول امروز گزارش دادند که دو ناو جنگی شوروی دیروز برای پیوستن به ناوگان این کشور در دریای مدیترانه از تنگه بسفر گذشتند. پس از اشغال افغانستان توسط شوروی عبور واحدهای دریایی این کشور از طریق تنگه های ترکیه افزایش یافته است ، شوروی برای افزایش قدرت دریایی خود در دریای مدیترانه که ناوگان ششم آمریکا نیز در آنجا مستقر است از تنگه بسفر استفاده می کند . (3)

معتادان آیت الله خلخالی را گروگان گرفتند !

معتادان در میدان اسب دوانی آیت الله خلخالی را به گروگان گرفتند اما پاسداران با تیراندازی هوایی موفق شدند حلقه محاصره را شکسته و وی را از دست گروگانگیران معتاد نجات دهند . خبر دیگر این که روز گذشته 60 پرونده مواد مخدر در دادگاه انقلاب ویژه مواد مخدر که ریاست آنرا آیت الله خلخالی بر عهده دارد مورد رسیدگی قرار گرفته و احکام مربوطه صادر شد .

زمانی که بنی صدر به همراه منافقین به دشمنان پناه برد شیخ علی تهرانی که دوستان خود را دیگر در کنار خود نمی دید خود به عراق و دشمن قسم خورده ملت ایران پناه برد و به خیانتی بزرگ یعنی همپیمانی با صدام دست زد و آیا این نمی رساند که تهرانی از ابتدا نیز دنبال جاه و مقام بوده است ؟!

یکی از قضات دادگستری که در آن دادگاه حضور داشت در این باره گفت : اگر این 60 پرونده در دادگستری مطرح می شد باید 3 الی 4 سال طول می کشید و هر کدام از این پرونده ها برای دولت در سال 60 هزار تومان خرج بر می داشت و تازه معلوم نبود دادگاه های جنایی متهم را چگونه محکوم کنند ، اکثر قاچاق فروشانی که آیت الله خلخالی به اعدام محکوم کرده هر کدام چندین بار در دادگاه های جنایی دادگستری محاکمه شده بودند و پس از گذراندن دوران کوتاه محکومیت خود آزاد شده بودند . (4)

اعدام دو عضو کادر مرکزی گروه فرقان

روابط عمومی دادستانی کل انقلاب با تائید اظهار داشت : روز جمعه گذشته دو تن از اعضای گروه فرقان به اسامی اقلو و عسکری به حکم دادگاه ویژه انقلاب اسلامی به جرم ترور گروهی از شخصیت های اسلامی و انقلابی محکوم به اعدام شده و این حکم روز جمعه سوم خرداد ماه به اجرا درآمد . (5)

نامه سرگشاده شیخ علی تهرانی به آیت الله خرعلی

شیخ علی تهرانی در نامه سرگشاده ای خطاب به آیت الله خزعلی از وی بابت این که مجاهدین خلق را منافق و کافر خوانده اند انتقاد کرد . وی در این نامه مجاهدین خلق را مسلمانانی خوانده که به خدا و نبوت پیامبر معتقد هستند و نمی توان آنها را کافر دانست . تهرانی در بخش دیگری از نوشته خود تاکید کرده است که همگان می دانند که تا به حال در پی اسم یا جاه یا مالی نبوده ام من تنها اسیر خدا و حفظ دین خدا هستم . (6)

در خواست منافقین برای سخنرانی یک طرفه در صدا و سیما انسان را یاد خواسته سران فتنه در سال 88 می اندازد ، فتنه گران در این سال خواستار آن شده بودند که به صورت یک طرفه در صدا و سیما و بدون اینکه کسی در مقابلشان باشد و به آنان پاسخ گوید با مردم سخن بگویند !

اعتراف مجدد کارتر به شکست آمریکا

کارتر رئیس جمهور آمریکا گفت اگر هر یک از 50 گروگان آمریکایی محاکمه شوند همه گزینه ها برای برخورد جدی با ایران روی میز خواهند بود .  کارتر همچنین گفت دولت او خود را مسئول نجات جان گروگان ها می داند . وی ادامه داد : هر چند ما در سیاست خود نسبت به ایران پیشرفتی نکرده ایم ولی از همان آغاز هر چه کرده ایم به خاطر حفظ جان گروگان ها بوده است . (7)

برخوردهای شدید در مزرهای ایران و عراق

ساعت دو بامداد حدود 80 نفر از مهاجمین عراقی مقر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قصر شیرین را با سلاح های سنگین زیر آتش گرفتند . پاسداران مستقر در این مقر به آتش مهاجمین پاسخ گفتند و در نتیجه این درگیری گه سه ساعت طول کشید 2 تن از پاسداران شهید و 8 تن دیگر نیز مجروح شدند . (8)

پاسخ مجاهدین خلق به دعوت رادیو و تلویزیون

در پی دعوت صدا و سیما از سازمان مجاهدین خلق [ منافقین] برای برگزاری بحث آزاد این سازمان در اطلاعیه ای تاکید کرد بحث آزاد زمانی قابل پذیرش است که به ما اجازه دهند پیش از آن [به صورت یک طرفه ] به همان مدتی که در روزهای 4 و 5 خرداد علیه ما سمپاشی شده است با مردم سخن بگوئیم !مجاهدین همچنین منتقدین خود را در این بیانیه ساواکی و مرتبط با رژیم شاه خوانده است . (9)

خاتمی که در سال 59 مشروطه را دوره سیاست زدگی ملت ایران می نامد و می داند و از آن با عنوان غربزدگی انتقاد می کند در مرداد ماه سال 1385 در همایش «ایران، یکصد سال پس از مشروطه، نگاه به گذشته و چشم‌‏انداز آینده» می گوید : مشروطیت مظهر و نماد واقعیتی بود که در دوران اخیر حیات تاریخی اجتماعی ایران رخ داده است !

مشروطیت یا دوره سیاست زدگی ملت ایران

سید محمد خاتمی نماینده اردکان یزد در ادامه سلسله مقالات خود با عنوان نگرشی بر اصل ولایت فقیه در شماره امروز روزنامه اطلاعات به تاریخ ایران در صد ساله گذشته اشاره کرده و به دوران مشروطیت پرداخت و نوشت : ما با مشروطیت دوره ای را آغاز کردیم که به تعبیر حضرت دکتر داوری می توان آن را دوره سیاست زدگی نام گذاشت که محصول غرب زدگی بود و غرب زدگی نه یک جریان طبیعی که یک بیماری فاجعه آمیز در جامعه ما بود و منظور از غرب زدگی اندیشه ایست تحمیلی که فرهنگ تحمیلی را در پی داشت و این اندیشه و فرهنگ تحمیلی سیاستی را طلب می کرد که به مقتضای پایه اش تحمیلی بود . خاتمی در ادامه نوشت : ما مشروطیت را به اقتضای تاریخ و نیازهای مادی و معنوی خود پدید نیاوردیم بلکه از سوی پیشوایان غرب زده مان بر ما تحمیل شد .

در مبارزه با شاه نیز دنبال لیبرالیسم یا سوسیالیسم بودیم !

خاتمی در ادامه به مبارزات ملت ایران با رضا شاه و محمد رضا شاه اشاره کرده و نوشت  : وقتی با رضا خان و محمد رضا خان درافتادیم در مقام اثبات خواستار لیبرالیسم شدیم که ممالک راقیه !! را به عظمت رسانده بود یا سوسیالیسم که حکومت های انقلابی !! را به تاریخ هدیه داده بود و یا ترکیبی از این دو ، می دانستیم که آزاد نیستیم و خواستار آزادی بودیم ولی در مقام دفاع از آزادی نیز بر معیارها و ضوابطی تکیه کردیم که غرب به وسیله آنها آزادی را تعبیر و تفسیر نموده بود .مشکل ما این بود که پذیرفته بودیم یا به ما پذیرانده بودند که تمامی مشکل بشر در غرب حل شده است و فقط باید راه آنان را پیمود تا به سعادت رسید . (10)

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 12 ، صفحه 369 ، گفتنی است بر اساس صحیفه امام این پیام در تاریخ 11 خرداد صادر شده است ولی چون کنفرانس بین المللی بررسی مداخلات آمریکا با پیام امام کار خود را آغاز کرد ما نیز این پیام را ذیل روزنگار 12 خرداد درج کردیم .

2- اطلاعات ، 12 خرداد 1359 ، صفحه 3

3- اطلاعات ، 12 خرداد 1359 ، صفحه 12

4- اطلاعات ، 12 خرداد 1359 ، صفحه 2

5- اطلاعات ، 12 خرداد 1359 ، صفحه 12

6- اطلاعات ، 12 خرداد 1359 ، صفحه 12 ، شیخ علی تهرانی می گوید تا به حال به دنبال جاه و مقام و دنیا نبوده ام و این سخنان را در حالی مطرح می کند که سابقه او پیش و پس از انقلاب پر از حسادت به بزرگان انقلاب است ، بزرگانی که عمری را در راه پیروزی انقلاب صرف کرده بودند ، زمانی که امام آیت الله خامنه ای را به امامت جمعه تهران منصوب کردند علی تهرانی نتوانست این انتصاب را تحمل کند و زبان به شکوه گشود و اندک مدتی بعد از آن که دید شهید مظلوم بهشتی محبوبیتی شدید در بین مردم و نیز نزد امام یافته است کینه این شخصیت مظلوم انقلاب را بر دل گرفت و گاه و بیگاه علیه ایشان سخن گفت و زمانی که بنی صدر به همراه منافقین به دشمنان پناه برد تهرانی که دوستان خود را دیگر در کنار خود نمی دید خود به عراق و دشمن قسم خورده ملت ایران پناه برد و به خیانتی بزرگ یعنی همپیمانی با صدام دست زد و آیا این همه نمی رساند که تهرانی از ابتدا نیز دنبال جاه و مقام بوده است ؟! در باب ایمان منافقین نیز به این نکته از خاطرات عزت شاهی از مبارزین زمان طاغوت اکتفا می کنیم که «پس از علنی شدن جریان تغییر ایدئولوژی و ارتداد بخشی از اعضای سازمان مجاهدین [منافقین] در زندان برای مجاهدین (طرفدار توجیه و تطهیر) مشکلات زیادی پیش آمد ، روحانیون و علمایی که در این زمان از زندان های مختلف به بند یک اوین آورده شده بودند در ارزیابی خود از وضعیت سازمان مجاهدین و تغییرات پیش آمده به این نتیجه رسیدند که در حمایت مادی و معنوی از برخی از ایشان از سازمان مغبون شده اند . به اصطلاح برخی احساس شرمندگی می کردند که چرا پول های امام زمان (عج) و سهم خمس و .... را در اختیار این گروه قرار داده اند ، گروهی که بخش اعظمی از آن نهایتاً به مارکسیسم گرویدند . لذا ایشان در اوایل سال 1355 از جمله منتظری ، ربانی شیرازی ، طالقانی ، هاشمی رفسنجانی ، انواری ، مهدوی کنی ، لاهوتی و ... در اواخر سال 1354 به فکر چاره جویی افتادند و پس از بحث و تبادل نظر در نهایت به فتوایی رسیدند که این فتوا بعدها محل حرف و حدیث و جریانات بسیاری شد . این فتوا که در خرداد 1355 صادر شد حاوی دو نکته محوری بود ، یکی تکفیر کمونیست ها و نجس دانستن آنها که بر اساس آن نشست و برخاست ، هم سفرگی و هم غذا شدن با مارکسیست ها حرام می شد ، در محور دوم راجع به مجاهدین به این نتیجه رسیده بودند ، آنهایی که از این سازمان تا حالا در راه مبارزه کشته و اعدام شده اند اگر آگاهانه به طرف مارکسیسم رفته اند شهید نیستند و نباید اسم شان به عنوان شهید برده شود ؛ و اگر ناآگاهاه به سوی کمونیسم رفته اند و کشته شده اند ما اکنون درباره آنها نظری نمی توانیم بدهیم ، ولی کسانی که الان ادامه دهنده مسیر گذشته هستند ، جزء مسلمان ها نیستند و اگر کشته هم شوند شهید نیستند ، مگر این که ایدئولوژی خودشان را تغییر بدهند و باید تکلیف خودشان را معلوم کنند و از کمونیست ها جدا بشوند ، قرار شد این نظر و فتوا از بندی به بند دیگر و از زندانی به زندان دیگر به طور شفاهی نقل شود .» رک خاطرات عزت شاهی ، تدوین و تحقیق محسن کاظمی ، انتشارات سوره ، چاپ 11 ، 1387 ، صفحه 401

7- اطلاعات ، 12 خرداد 1359 ، صفحه 12

8- اطلاعات ، 12 خرداد 1359 ، صفحه 3

9- اطلاعات ، 12 خرداد 1359 ، صفحه 9 ، در خواست منافقین برای سخنرانی یک طرفه در صدا و سیما انسان را یاد خواسته سران فتنه در سال 88 می اندازد ، فتنه گران در این سال خواستار آن شده بودند که به صورت یک طرفه در صدا و سیما و بدون اینکه کسی در مقابلشان باشد و به آنان پاسخ گوید با مردم سخن بگویند ! رک الف ، 4 اردیبهشت1392 ،  منافقین قدیم و جدید به این سوال پاسخ نمی دهند که اگر آنان سخنی دارند و بر آن تاکید می کنند چرا حاضر نیستند نقد سخنان خود را از زبان مخالفان خود رو در رو بشنوند ؟! جز این که آنان از انحرافی بودن سخنان و نظرات خود اطمینان دارند و معتقدند نقد این سخنان از تاثیر گذاری آن بر مردم و در نتیجه ایجاد فتنه در جامعه می کاهد ؟

10- اطلاعات ، 12 خرداد 1359 ، صفحه 5 و 9 ، هنوز خاتمی نظرات خود را در باره ولایت فقیه به رشته تحریر در نیاورده است ، او به نقد دموکراسی غربی نشسته و در این مسیر مشروطه و خواستگاه آن را به چالش کشیده است . او که در سال 59 مشروطه را دوره سیاست زدگی ملت ایران می نامد و می داند و از آن با عنوان غربزدگی انتقاد می کند در مرداد ماه سال 1385 در همایش «ایران، یکصد سال پس از مشروطه، نگاه به گذشته و چشم‌‏انداز آینده» می گوید : مشروطیت مظهر و نماد واقعیتی بود که در دوران اخیر حیات تاریخی اجتماعی ایران رخ داده است ! کافی است بخش هایی از سخنان خاتمی در این همایش را از نظر بگذرانیم ، وی تاکید می کند «به عنوان مسلمانی که به حرمت آزادی و اعتلای انسان ایمان دارد، انسانی که به مردم‌‏سالاری احترام می‌‏گذارد و به معنویت و اخلاق معتقد است، اعلام می‌‏کنم که مشروطیت در تاریخ اخیر ایران بام بلندی است که مردم بر آن ایستادند و هویت خود را به نام «ملت» به جهانیان اعلام کردند.» خاتمی ادامه می دهد :« پایه قدرت متمرکز در دوران جدید تغییر کرده است و آن عبارت از ملت است بنابراین تنها نظام اجتماعی مقبول، نظام مردم‌‏سالاری و دموکراسی است.»رک عصر ایران ، 14 مرداد 1385 ، وی در سال 1390 یعنی دو سال بعد از آغاز فتنه 88 نیز در سالگرد مشروطه یادداشتی منتشر کرده و طی آن با تمجید مشروطه و نتایج آن به انتقاد از اوضاع ایران می پردازد . وی در این یادداشت می نویسد :« نهضت مشروطیت و پیروزی آن به راستی نقطه عطفی درخشان در تاریخ پر فراز و نشیب ملتی بزرگ است که دست کم طی 150 تا 200 سال گذشته همواره خواستار "آزادی"، "استقلال" و "پیشرفت" بوده است و به رغم ناکامی های فراوان دمی از رویارویی (مدنی) با استبداد، استعمار و عقب ماندگی گامی واپس ننهاده و همه هزینه های این ایستادگی و استواری را سخاوتمندانه پرداخته است.» خاتمی هر چند در یادداشت سال 1359 خود در روزنامه اطلاعات مشروطه را دوران سیاست زدگی و غرب زدگی ملت ایران می داند و از این جنبش به عنوان نوعی انحراف یاد کرده و آن را تقبیح می می کند ولی در سال 1390 می نویسد :« راه ما راهی است که ملت ما از 150 سال پیش آغاز کرده است و گام نهادن در آن راه مبارک را با مشروطیت جشن گرفته است و مبارزات آزادی خواهانه او در نهضت ملی ظاهر شده است و اوج آن در انقلاب اسلامی که خواست بلند و تاریخی ملت یعنی آزادی، استقلال و پیشرفت را با هویت تاریخی او همسو کرده است.» فرارو ، 16 مرداد 1390 ، در روزهای آینده که نظرات خاتمی در باب ولایت فقیه منتشر می شود بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول