اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

یک کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با فارس:

افزایش گروه‌های افراطی در خاورمیانه غرب را دستخوش بیم و امید کرده است

هرچند سربرآوردن گروه‌های افراطی مسلح در منطقه خاورمیانه همان چیزی است که غرب در صدد تحقق آن بود اما از سوی دیگر از اینکه بازتاب این وضعیت دامن آن را نیز بگیرد، در تنگنا قرار گرفته و بیمناک شده است.

افزایش گروه‌های افراطی در خاورمیانه غرب را دستخوش بیم و امید کرده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از دمشق، در حالی که منطقه خاورمیانه به بستر مناسبی برای سربرآوردن گروههای افراطی تندرو تبدیل شده است، غرب از یک سو خرسند است و از سوی دیگر از اینکه این وضعیت تاثیری ناخوشایندی داشته باشد، دچار بیم و نگرانی شده است.

در این میان می توان شاهد بود که چگونه سربرآوردن گروههای مسلح تندرو در منطقه خاورمیانه پرتنش خاورمیانه، آشکارا موجب نارضایتی کشورهای اروپایی شده است زیرا توسعه گروههای مزبور به ضرر گروههای مخالفی است که غرب با استفاده از بازوهای عربی خود و پیش از همه عربستان و قطر تامین مالی و تسلیحاتی آنان را برعهده گرفته است.

این وضعیت بیش از پیش در عراق و شام نمود یافته است تا جایی که این گروهها به طور علنی تحت عناوین مختلف از جمله "تشکیل کشور اسلامی" در آن قد علم کرده اند.

گروه‌های مزبور وابسته به القاعده بوده و در تلاش هستند با دخالت در بحران سوریه آن را شدت بخشند و در این راستا تلاش دارند با مانع تراشی در مسیر عملیات نیروهای ارتش سوریه، آنان را ناکام بگذارند و به این ترتیب برگ برنده سوریه را در گفتگوهای بین المللی سلب کنند.

تندروها بر گزینه نظامی علیه سوریه پافشاری دارند

در شرایطی که غرب در خصوص بحران سوریه سردرگم مانده و در صدد است از گزینه نظامی صرف نظر کند زیرا این اقدام به گفته فرماندهان ناتو و سیاستمداران اروپایی نتایج نامشخصی داشته و چه بسا پیامدهای ناخوشایندی را به‌دنبال داشته باشد، گروههای مسلح تندرو بر اقدام نظامی علیه سوریه پافشاری دارند.

در این میان، روزنامه گاردین انگلیس به تازگی با انتشار گزارشی، وضعیت مخالفان مسلح سوریه را ناخوشایند دانسته و نوشت آنان در وضعیت خونریزی به سر می برند.

همزمان با انتشار این گزارش، وزارت دفاع عراق نیز از دستگیری یک گروهک وابسته به القاعده خبر داده واعلام کرد این گروه گاز ساردین و خردل در اختیار داشته و در صدد بود آن در حملات خود علیه غیرنظامیان عراقی استفاده کند.

بنابر اعتراف اعضای این باند پنج نفره، آنان نقشه حمله در برخی کشورهای همسایه عراق را طراحی کرده بودند.

در این میان می توان گفت آنچه غرب از آن بیم دارد این است که حملات گروههای تندرو، آن را نیز نشانه رود. با این حال همچنان در تلاش است با حمایت از تروریست های مسلح در سوریه، منافع خود را حفظ کند زیرا در غیر این صورت باید برای تامین منافع خود به دنبال راه دیگری باشد.

برخی عرب‌های خلیج فارس به تحریف افکار عمومی متوسل شدند

این در حالی است که برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که با استفاده از شبکه الجزیره قطر و العربیه عربستان به تحریف روند حوادث جاری در سوریه پرداختند، امروز همان کار را در قبال روند حوادث عراق در پیش گرفته اند.

تکاپوی کشورهای مزبور در قبال عراق می تواند شکاف بزرگی را در این کشور ایجاد کرده و بستر مناسبی را برای گروه‌های تندرو فراهم آورد و روند حوادث عراق را به سمت هرچه ناآرام شدن و در نهایت انفجار پیش ببرد.

درهمین ارتباط کریم عبد المجید سلیمان کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس  اظهار داشت: از چند هفته پیش شهرهای مختلف عراق شاهد سلسله عملیات انتحاری است که تنها در یک ماه گذشته یک هزار قربانی گرفت.

وی افزود: درموازات این حملات، شبکه های تلویزیونی کشورهای عربی خلیج فارس نیز به بسیج رسانه ای علیه عراق اقدام کردند تا اختلافات طایفه ای و مذهبی را در آن دامن بزنند.

عبدالمجید تصریح کرد: این وضعیت موجب می شود گروههای سیاسی عراق به سلاح متوسل شوند و این همان چیزی است که بستر دخالت غربی را فراهم کرده و موجب می شود شرایط را برای تحمیل شروط مورد نظر خود در گفت‌وگو ها مساعد ببیند.

این کارشناس سوری افزود: اما در پشت پرده نیز نقش عربستان و قطر در حمایت از گروه‌های تندرو از طریق صدور سلسله فتواهای جهاد کاملا روشن شده است و نتیجه آن در رویکرد گروه‌های مختلف مسلمانان درعربستان،لیبی، مصر و چند کشور دیگر آسیایی و آفریقایی نمود یافته است و به عبارت دقیقتر این روند از اواسط آغاز بحران سوریه و پس از رمضان 2012 آغاز شد.

الجزیره و العربیه میزبان شیوخ وابسته به جریان وهابی

وی اظهار داشت: در این میان شبکه های ماهواره ای قطر و عربستان از شیوخی که وابستگی آنان به جریان های وهابی ثابت شده است کمک می گیرد تا جایی که این شیوخ کشتن مسلمانانی را که پیرو مذاهب مختلف هستند، مجاز اعلام کردند.

عبدالمجید در توضیح این مطلب افزود: نمونه این اقدامات را در سوریه شاهد هستیم به این معنی که جوانان مسلمان از کشورهای مختلف برای مشارکت در جنگ و خونریزی در سوریه دعوت می شوند و در عراق نیز این روند در حال نمود است.

وی تاکید کرد: این روند که اکنون در منطقه خاورمیانه نمود یافته است به سرعت قابل حل و فصل نیست زیرا بستر مناسبی برای سربرآوردن گروه‌های افراطی در آن فراهم شده است و این همان چیزی است که غرب در تلاش برای تحقق آن بود.

عبدالمجید در عین حال اظهار داشت: هرچند این روند برای غرب خوشایند بوده و در واقع همان چیزی است که در صدد تحقق آن بود اما از نتایج آن نیز بیم دارد زیرا نمی خواهد در شرایطی قرار گیرد که ناچار شود به راه حل شتاب زده و غیر قابل قبول برای افکار عمومی متوسل شود.

از همین رو اکنون در موازات توسعه دامنه فعالیت گروهای افراطی، شاهدیم که غرب خود را در تنگنا می بیند به ویژه اینکه طرح خاورمیانه بزرگ نیز ناکام مانده است.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول