اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد

نحوه شهادت امام کاظم(ع) از زبان رجبی‌دوانی

پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: سندی بن شاهک، بعد از مسموم کردن امام کاظم(ع) گروهی از بزرگان و علما را گرد هم آورد و پیکر مطهر حضرت را برهنه کرد تا حاضران ببینند که ضرب و جرحی در بدن امام نیست و بدین ترتیب هارون‌الرشید را تبرئه کند.

نحوه شهادت امام کاظم(ع) از زبان رجبی‌دوانی

محمدحسین رجبی دوانی محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس، درباره نحوه شهادت امام موسی کاظم(ع) توسط هارون‌الرشید، عنوان کرد: سندی بن شاهک به دستور هارون‌الرشید امام موسی کاظم(ع) را با رطب زهرآلود مسموم کرد اما زمان برد تا امام به شهادت برسد به نقلی سه روز و به نقل دیگر بیشتر از سه روز طول کشید.

وی با بیان اینکه هارون‌الرشید برای مبری کردن خود از قتل امام موسی کاظم(ع) تلاش می‌کرد، گفت: به همین منظور، «سندی بن شاهک» حضرت را قبل و بعد از شهادتشان از زندان بیرون آورد و در یک جای مناسبی از بزرگان دعوت کرد تا آنها ببینند که حال امام(ع) مساعد است و هیچ مشکلی ندارد.

رجبی‌دوانی ادامه داد: حضرت موسی بن جعفر(ع) در جمع آنها فرمودند که اینها مرا مسموم کرده‌اند؛ به زودی رنگ و روی من دگرگون خواهد شد، ابتدا به شدت سرخ می‌شود و سپس روز بعد زرد و روز بعد سفید می‌شود من از دنیا خواهم رفت.

این تحلیگر تاریخ اسلام اظهار داشت: نقل دیگری هم در خصوص شهادت امام کاظم(ع) وجود دارد مبنی بر اینکه قبل از اینکه می‌خواستند جسم مطهر حضرت را تشییع کنند سندی بن شاهک، گروهی از بزرگان و علما را گرد هم آورد و پیکر مطهر امام موسی کاظم(ع) را برهنه کرد تا حاضران ببینند که ضرب و جرحی در بدن امامنیست و بر این مسئله گواهی دهند البته همگی از ترس حکومت آن را تایید کردند به جز «احمد بن حنبل».

وی تصریح کرد: احمد بن حنبل، یکی از امامان چهارگانه اهل تسنن و پیشوای فرقه حنابله است که در این ارتباط حتی تازیانه هم خورد اما با این وجود حاضر نشد شهادت بدهد که امام به مرگ طبیعی از دنیا رفته است.

رجبی دوانی با بیان اینکه هارون‌الرشید امام کاظم(ع)‌ را چندین سال در زندان نگه داشت، خاطرنشان کرد: در آن زمان، ‌ظاهرا گروهی از میان شیعیان پدید آمده بود که واققیه نام داشتند و در امامت امام هفتم، وقوف کرده و معتقد بودند حضرت، آخرین امام است و از دنیا نخواهد رفت تا اینکه جهان را نجات دهد. از این رو سندی بن شاهک دستور داده بود که در تشییع پیکر امام بگویند این همان پیشوای رافضه است که آنها گمان می‌کنند او از دنیا نمی‌رود و مرگ برای او نیست، بیایید ببینید که او از دنیا رفته است.

وی افزود: مردم با شنیدن خبر شهادت امام موسی کاظم(ع) به شدت منقلب شدند و سلیمان بن ابی جعفر، عموی هارون نیز به تشییع حضرت آمد و دستور داد بغداد را تعطیل کنند، همچنین کفن مخصوص خود را که تمام قرآن را بر روی آن نوشته بودند و با قیمتی گزاف آن را خریده بود برای کفن کردن حضرت فرستاد.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول