اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

اجازه نمی‌دهند کار کنم!

بنی‌صدر: در ماه گذشته بیکاری در کشور کاهش یافته است ولی فرصت طلبان به من اجازه این را نمی‌دهند که برنامه‌هایم را با سرعت بیشتری به اجرا در آورم و در این کشور اصل بر خدمت و صداقت قرار گیرد .

اجازه نمی‌دهند کار کنم!

رخدادهای 19 خرداد 1359

چکیده

  • سرپرست دادگاه های عمومی وزارت دادگستری : بر اساس لایحه جدید وزارت دادگستری کلیه قوانین دادرسی قضایی که مخالف و مغایر شرع اسلام و مذهب باشد حذف و قوانین جدیدی جایگزین آنها خواهد شد .
  • رمزی کلارک دادستان پیشین آمریکا : چنان چه آمریکا صبر و شکیبایی به خرج داده و به طور صحیح عمل کند به تصور من گروگان های آمریکایی به نحوی مسالمت آمیز آزاد خواهند شد .
  • بنی صدر امروز : در ماه گذشته بیکاری در کشور کاهش یافته است ولی فرصت طلبان به من اجازه این را نمی دهند که برنامه هایم را با سرعت بیشتری به اجرا در آورم .
  • لشکر 28 کردستان در اطلاعیه ای از هم وطنان کرد خواست اسلحه و مهمات خود را به نزدیک ترین پاسگاه نظامی و انتظامی مستقر در منطقه تحویل دهند .
  • صبح امروز بر اساس حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب اسلامی مرکز فرج الله سیفی معروف به دکتر کمانگر و کمالی بازجو و شکنجه گر ساواک اعدام شد .
  • سرهنگ معمر قذافی رهبر لیبی بار دیگر اخطار کرد تمام مخالفانی که تا دهم ماه ژوئن به کشور بازنگردند به وسیله جوخه مرگ کشته خواهند شد .
  • آیت الله بهشتی در پایان دیدار با مسئولان عالی قضایی و همچنین بنی صدر رئیس جمهور گفت : قاعده کلی است که قوه مجریه و قضائیه نباید در حوزه اختیارات همدیگر مداخله کنند ، قرار بر این است و عمل هم همین طور است .
  • هنگام جابه جایی ستون های ارتش در مسیر سنندج – کامیاران عده ای از مهاجمین مسلح به سوی یکی از ستون ها تیراندازی کردند و در این حمله دو سرباز و یک پاسدار انقلاب به شهادت رسیدند .
  • سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران خبر روزنامه پاکستانی جنگ را در مورد آزادی سه گروگان آمریکایی قویا تکذیب کرد و آن را بی اساس خواند .

قوانین مغایر با اسلام از دادگستری حذف می شود

دکتر نعمت مختاری سرپرست دادگاه های عمومی وزارت دادگستری گفت : بر اساس لایحه جدید وزارت دادگستری کلیه قوانین دادرسی قضایی که مخالف و مغایر شرع اسلام و مذهب باشد حذف و قوانین جدیدی جایگزین آنها خواهد شد . وی ادامه داد : طبق این لایحه نظام کلی دادگاه های عمومی دادگستری کشور دگرگون خواهد شد و دادگاه های محلی خاص در مناطق مختلف شهر جایگزین دادگاه های حمایت خانواده خواهند شد و ضمنا در کلیه استان های کشور دادگاه های عمومی به جای دادگاه های دادگستری در آن مناطق فعالیت خواهند کرد.(1)

رمزی کلارک خواستار آزادی گروگان ها شد

رمزی کلارک دادستان پیشین آمریکا در راه بازگشت از تهران وارد پاریس شد و در فرودگاه این شهر گفت : چنان چه آمریکا صبر و شکیبایی به خرج داده و به طور صحیح عمل کند به تصور من گروگان های آمریکایی به نحوی مسالمت آمیز آزاد خواهند شد . کلارک همچنین خواستار آزادی گروگان های آمریکایی شد . (2)

 

هنوز چند ماهی از پیروزی بنی صدر در انتخابات نمی گذرد و او از دست های پنهانی سخن می گوید که نمی گذارند رئیس جمهور به وعده هایش عمل کند ، این بهانه تقریبا از سوی همه مدیران بی کفایت تکرار می شود و کسانی که نمی توانند وظایف محوله را به خوبی انجام دهند ناتوانی خود را به عوامل بیرونی نسبت می دهند .

اجازه نمی دهند کار کنم !

بنی صدر امروز در مصاحبه ای با روزنامه اطلاعات اظهار داشت در ماه گذشته بیکاری در کشور کاهش یافته است ولی فرصت طلبان به من اجازه این را نمی دهند که برنامه هایم را با سرعت بیشتری به اجرا در آورم .

وی ادامه داد : متاسفم بگویم که در انقلاب ایران گروهی که فرصت طلب هستند و سوابقی هم دارند این سوابق موجب رشدشان گردیده و هر کسی که فرصت طلب نبوده و خواسته است خدمت کند تا گذشته اش را جبران کند او را متهم کردند که آدم خطرناکی است فرصت طلبان نمی گذارند در این کشور اصل بر خدمت و صداقت قرار گیرد . (3)

دستور خلع سلاح در کردستان

لشکر 28 کردستان در اطلاعیه ای از هم وطنان کرد خواست اسلحه و مهمات خود را به نزدیک ترین پاسگاه نظامی و انتظامی مستقر در منطقه تحویل دهند . (4)

کمالی شکنجه گر اعدام شد

صبح امروز بر اساس حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب اسلامی مرکز فرج الله سیفی معروف به دکتر کمانگر و کمالی بازجو و شکنجه گر ساواک اعدام شد . محاکمه کمالی هفته گذشته آغاز شده بود و در طول محاکمه دهها تن از مبارزان مسلمان که به وسیله کمالی شکنجه شده بودند علیه وی شهادت دادند . (5)

اخطار قذافی ؛ مخالفان را اعدام خواهم کرد !

سرهنگ معمر قذافی رهبر لیبی بار دیگر اخطار کرد تمام مخالفانی که تا دهم ماه ژوئن به کشور بازنگردند به وسیله جوخه مرگ کشته خواهند شد ، این جوخه ها مسئولیت مرگ هشت قربانی در اروپا طی هفته های گذشته را به عهده گرفته اند . قذافی در گفت و گو با یک هفته نامه ایتالیایی اخطار کرد این کشتار ادامه خواهد یافت . (6)

 

رمزی کلارک دادستان پیشین آمریکا در راه بازگشت از تهران وارد پاریس شد و در فرودگاه این شهر گفت : چنان چه آمریکا صبر و شکیبایی به خرج داده و به طور صحیح عمل کند به تصور من گروگان های آمریکایی به نحوی مسالمت آمیز آزاد خواهند شد . کلارک همچنین خواستار آزادی گروگان های آمریکایی شد .

قوای قضائیه و مجریه نباید در کار یکدیگر دخالت کنند

بنی صدر رئیس جمهور ، آیت الله بهشتی رئیس دیوان عالی کشور و آیت الله موسوی اردبیلی دادستان کل کشور و همچنین آیت الله قدوسی دادستان کل انقلاب اسلامی در جلسه ای مسائل مربوط به امور قضایی دادگاه های انقلاب و دستگاه های اجرایی مجری احکام قضایی را در محل نخست وزیری مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند .

آیت الله بهشتی در پایان این جلسه گفت : قاعده کلی است که قوه مجریه و قضائیه نباید در حوزه اختیارات همدیگر مداخله کنند ، قرار بر این است و عمل هم همین طور است یعنی واقعا اینها باید با هم و هماهنگ بر طبق قانون اساسی با هم کار کنند و خط و خطوط را قانون اساسی روشن کرده است . (7)

خبر آسوشیتد پرس تکذیب شد

سلامی سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران خبر روزنامه پاکستانی جنگ را در مورد آزادی سه گروگان آمریکایی قویا تکذیب کرد و آن را بی اساس خواند . خبرگزاری آسوشیتد پرس به نقل از این روزنامه گزارش داده بود که سه گروگان آمریکایی که در وزارت خارجه ایران به سر می برند ظرف دو روز آینده آزاد خواهند شد . (8)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 19 خرداد 1359 ، صفحه 11

2-  اطلاعات ، 19 خرداد 1359 ، صفحه 12

3-  اطلاعات ، 19 خرداد 1359 ، صفحه 12 ، هنوز چند ماهی از پیروزی بنی صدر در انتخابات نمی گذرد و او از دست های پنهانی سخن می گوید که نمی گذارند رئیس جمهور به وعده هایش عمل کند ، این بهانه تقریبا از سوی همه مدیران بی کفایت تکرار می شود و کسانی که نمی توانند وظایف محوله را به خوبی انجام دهند ناتوانی خود را به عوامل بیرونی نسبت می دهند . آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در سالگرد ارتحال امام خمینی به نکته بسیار مهمی در این زمینه اشاره کردند : « رئیس جمهور در کشور ما و طبق قانون اساسى ما، امکانات فوق‌العاده زیادى در اختیار دارد. رئیس جمهور امکاناتش در قانون اساسى، امکانات وسیعى است؛ رئیس جمهور بودجه‌ى کشور را در اختیار دارد، همه‌ى ارکان اجرائى کشور را در اختیار دارد، ترتیب اجراى قوانین را در اختیار دارد، توانائى استفاده از همه‌ى افراد صاحبنظر را در سراسر کشور در اختیار دارد؛ رئیس جمهور در همه‌ى مسائل گوناگون دستش باز است. تنها محدودیتى که براى رئیس جمهور در کشور ما وجود دارد، محدودیت قانون است؛ قانون فقط به او محدودیت میدهد، که این هم محدودیت نیست؛ قانون، هدایت‌کننده است؛ محدودکننده نیست. قانون، راه را نشان میدهد که چگونه حرکت کنیم.» حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دیگری تصریح فرمودند : « . من به نامزدهاى گوناگون عرض میکنم جورى حرف بزنید که اگر در خرداد سال آینده نوار امروز شما را جلوى خودتان گذاشتند یا پخش کردند، شرمنده نشوید؛ جورى وعده بدهید که اگر چنانچه آن وعده را بعداً به رخ شما کشیدند، مجبور نباشید تقصیر را گردن این و آن بگذارید که نگذاشتند، نشد. کارى را که میتوانید انجام دهید، وعده بدهید.»

هر چند اختیارات رئیس جمهور امروز بسیار بیشتر از زمانی است که بنی صدر سکاندار ریاست قوه مجریه بود ولی می توان بر این نکته پایفشاری کرد که بنی صدر به عنوان نخستین رئیس جمهور انقلاب و درست زمانی که هنوز نخست وزیر انتخاب نشده بود و از سوی دیگر امام خمینی فرماندهی کل  قوا را به رئیس جمهور تفویض کرده بودند دارای اختیاراتی بسیار فراتر از رئیس جمهور پس از تغییر قانون اساسی در سال 68 را داشت و این بهانه گیری ها جز به بی کفایتی بنی صدر نمی تواند تعبیر شود .

از سوی دیگر بنی صدر مدعی است فرصت طلبان اجازه فعالیت به خادمان را نمی دهند ! بی شک یکی از فرصت طلبانی که از خلا ناشی از فضای پرهیجان اول انقلاب استفاده کرده و به مقامی دست یافت خود بنی صدر است .  البته در این مورد در آینده بیشتر خواهیم نوشت . 

4-  اطلاعات ، 19 خرداد 1359 ، صفحه 10

5-  اطلاعات ، 19 خرداد 1359 ، صفحه 1

6-  اطلاعات ، 19 خرداد 1359 ، صفحه 12

7-  اطلاعات ، 19 خرداد 1359 ، صفحه 12

8- اطلاعات ، 19 خرداد 1359 ، صفحه 11

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول