اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

رئیس سازمان غذا و دارو:

بی‌توجهی به اخلاق پزشکی معضل بزرگی شده است

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بی‌توجهی به اخلاق پزشکی معضل بزرگی شده است. مسئله دیگر بی‌توجهی به ظرفیت بزرگ گیاهان دارویی است که نسبت به آن غفلت داشته‌ایم.

بی‌توجهی به اخلاق پزشکی معضل بزرگی شده است

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، عباس حاجی آخوندی در مراسم رونمایی از سندهای طب سنتی و داروسازی سنتی در وزارت بهداشت افزود: امروز که بنیان‌های رسمی طب سنتی مستقر و رونمایی شده، روزی بسیار بزرگ است و عامل اصلی پیشرفت در علوم و فناوری بهره‌گیری از ادبیات انقلاب رهبر کبیرمان است.

وی ادامه داد: به پژوهش، کارهای دانشگاهی و در نهایت تجاری‌سازی در حد توان باید کمک شود و سرمایه‌گذاری در این عرصه اهمیت دارد.

حاجی آخوندی گفت: سندهای علمی در راستای پیشرفتمان باید نوشته شود که البته در تمام زمینه‌ها انجام گرفته و باید به طور ویژه در حوزه طب سنتی به آن نگاه شود.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: راه‌هایی که در حوزه طب سنتی طی شده خوب بوده اما راه‌های باقیمانده دارای قله‌های بزرگی است که به همت اساتید و مدیران و دولت‌های جهادی باید طی شود.

وی گفت:متأسفانه در حوزه طب سنتی از حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی غفلت کرده‌ایم، این شورا تدوین‌کننده سندهای راهبردی، ملی و حمایت‌گر بوده است. کار این شورا استفاده از هزاران نخبه در روند تدوین سندهاست. بنابراین در تدوین سند طب سنتی و داروهای گیاهی با کمک وزارت بهداشت، وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری و همچنین نخبگان تدوین شد و از شورای عالی غفلت کردیم.

وی ادامه داد: در حوزه سلامت نعمت‌های بزرگی داریم و شرایط امروزمان زنگ ورزش و زمان راحتی ما است اما در عالم دیگر مورد سؤال واقع می‌شویم که از داشته‌هایی که خدا به ما داده چگونه استفاده کرده‌ایم.

حاجی آخوندی تصریح کرد: با سبک زندگی ائمه می‌توانیم راهبردهای آنها را به مراکز و مراجع سلامت نزدیک کنیم و به غیر از نعمت‌های دینی، منطقه‌ای غنی از داروهای گیاهی داریم که بیش از  90 درصد تنوع آب و هوایی جهان را در خود دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بنابراین از ما سؤال می‌شود که با این همه تنوع زیستی چه کار کرده‌ایم در حال حاضر چالش جهان پزشکی حوزه اخلاق پزشکی است.

وی افزود: تکریم بیماران و تعامل خوب با بیماران از اولویت‌های کاری ما باید قرار گیرد. طب روحانی در ایران مانند طب رازی می‌تواند محیط اخلاقی خوبی در کشور و دنیا ایجاد کند و اخلاق پزشکی معضل بزرگی شده است.

حاجی آخوندی ادامه داد: ما تنوع گیاهی بسیار وسیعی داریم و مجهز به دانشگاه‌‌ها، بیمارستان‌ها و سرمایه‌های پزشکی جدید هستیم.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در 20 سال گذشته زمانی که پزشکی، جدید بود؛ بیمارستان‌های طب نوین برای طب سنتی اطلاعات تهیه می‌کردند و بیمارستان‌های معروف به مراکز تحقیقات طب سنتی این اطلاعات را ارسال می‌کردند.

وی افزود: اما اکنون طب جدید، به مراکز تحقیقاتی طب سنتی خدمات نمی‌دهد و فقط در محدوده خاص اجازه فعالیت می‌دهد و فقط در حوزه‌ای اجازه کار می‌دهد که فرد یا بیماری، دارای درددی است که راهی ندارد.

حاجی آخوندی گفت: در کشورهای توسعه یافته که نظام سلامتشان با طب جدید هدایت می‌شود، تمام طب‌های دیگر هم مورد احترام است.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: توسعه مراکز دانشگاهی، پژوهشی،‌ آموزشی، صنعتی و خدماتی اولویت کار ما است اما در این حوزه‌ها عقب مانده‌ایم و باید سعی کنیم راه توسعه این عرصه را گسترش دهیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول