اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار اصفهان مطرح کرد

بیدار کردن حس مردمی بهترین راه صیانت از آثار تاریخ اصفهان

استاندار اصفهان گفت: بیدار کردن حس تاریخی مردم بهترین راه صیانت از آثار تاریخ اصفهان است‌.

بیدار کردن حس مردمی بهترین راه صیانت از آثار تاریخ اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، علیرضا ذاکر اصفهانی امروز در نشست خود با خبرنگاران درباره چالش‌های استان اصفهان در سال‌های اخیر با اشاره به دغدغه‌های خود در زمینه صیانت از آثار تاریخی اصفهان اظهار کرد: در ابتدای 4 سال گذشته تنها یک اثر تاریخی اصفهان یعنی میدان امام خمینی (ره) به ثبت جهانی یونسکو رسیده بود که اکنون این تعداد به 4 عدد رسیده است.

وی افزود: ایجاد سایت‌های گردشگری، توسعه خانه‌های میراثی و مرمت و احیای آنها، توجه به بافت فرسوده در مناطق تاریخی، احداث هتل‌های گردشگری، پیگیری مصوبات صنایع‌دستی اصفهان که بخشی از آنها در فهرست ملی ثبت شد از جمله اقدامات استانداری برای فرهنگ‌سازی و حفظ  آثار و میراث فرهنگی و صنایع‌دستی اصفهان بوده است.

استاندار اصفهان ادامه داد: همچنین گفتمان‌سازی برای شهرداران، فرمانداران، مدیران کل استان و دستگاه‌های مختلف برای ترویج فرهنگ صیانت از آثار تاریخی و ترویج صنایع دستی اصفهان به عنوان هدیه، ایجاد بازار بورس عتیقه‌جات، فرهنگ‌سازی درباره استفاده صحیح از جاذبه‌های گردشگری اصفهان و حفظ آنها از دیگر اقدامات استانداری اصفهان است.

وی تاکید کرد: پیش از این برخی از آثار تاریخی دست خوش سوء مدیریت‌ها شده و یا در برخی از نقاط استان به دلیل بی‌توجهی و فقدان حس تاریخی از میان رفته است.

ذاکر اصفهانی اضافه کرد: اکنون یک حس تاریخی برای جلوگیری از تخریب آثار فرهنگی در میان خود مردم پیدا شده است که می‌تواند زمینه‌ساز صیانت از این آثار باشد.

وی ادامه داد: در طول این سال‌ها نه تنها در کلان شهر اصفهان بلکه در دیگر نقاط استان نیز شهرداری‌ها به حفظ میراث فرهنگی توجه ویژه‌ای کردند و آثاری همچون خانه‌های تاریخی در بسیاری از شهرها در حال مرمت و بازسازی و احیا است.

استاندار اصفهان با اشاره به طرح‌هایی برای بازسازی خانه‌های قدیمی تاکید کرد: طی طرحی برای بازسازی خانه‌های قدیمی کاشان به زودی به همت بخش خصوصی شربت‌خانه‌های سنتی در خانه‌های میراثی کاشان افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به زمان ورود خود به اصفهان و حضور در جایگاه مدیریت استان اصفهان گفت: آن زمان تصور من این بود که  می‌توانم کارهای بزرگی در حوزه فرهنگ و هنر انجام دهم اما موانعی سبب شد که قضایا مطابق تصور من پیش نرود.

ذاکر اصفهانی با اشاره به یکی از مهم‌ترین چالش‌های استان در سال‌های اخیر درباره برج جهان‌‌نما و امکان خروج میدان امام(ره) از فهرست آثار یونسکو، گفت: استانداری اصفهان به شکل مداوم قضیه خروج جهان‌نما از لیست یونسکو را تعقیب می‌کرده است به گونه‌ای که از بدو ورود استانداری کشاکش با شهرداری برای تعدیل طبقات برج جهان‌ءنما انرژی بسیاری از من گرفت و این موضوع در ابتدا به سوء تفاهم تبدیل و در مراحل بعدی به دلایلی که یکی از مهم‌ترین آنها القائات رسانه‌ای بود این مسئله بعد سیاسی پیدا کرد.

وی افزود: برای تعدیل این برج و جلوگیری از خروج میدان از فهرست آثار یونسکو تمام تلاش خود را کردم و در این راستا طرف مقابل نیز از تمام اهرم‌های حقوقی و غیرحقوقی علیه من استفاده کرد که در مقابل  من نیز از ابزار هایی مثل شورای تامین استفاده کردم.

وی با بیان اینکه در این راستا متحمل توهین‌های بسیاری شدم، گفت: یکی از بهانه‌های شهرداری هزینه‌ای بود که از استانداری برای تخریب برج طلب می‌کردند که در این راستا برای پرداخت این هزینه بارها معاون برنامه ریزی استانداری برای تبادل موافقتنامه به شهرداری اصفهان تماس گرفت اما شهرداری به این مسئله ترتیب اثر نمی‌داد.

استاندار اصفهان ادامه داد: بارها علویان صدر معاون وقت سازمان میراث فرهنگی کل کشور به اصفهان آمد و جلساتی را با حضور وی برگزار کردیم.

وی با اشاره به دلایل تاخیر در تخریب طبقات اضافی برج جهان‌نما و تعدیل آن ادر آن مقطع تاریخی ز دیدگاه خود گفت: برای احداث تقاطع و ایستگاه مترو در زیر میدان امام حسین(ع) هزینه بسیاری شده است و تصور می‌رود که اگر خط  دوم مترو که از زیر میدان نقش‌جهان رد شده و امتداد آن به این میدان می‌رسد عملیاتی نشود شهرداری باید پاسخ‌گوی هزینه‌هایی که  تاکنون برای این مسئله کرده است، باشد.

وی اضافه کرد: زمانی که میدان امام (ره) از لیست آثار ثبت شده در یونسکو خارج شود، شهرداری می‌تواند به راحتی خط دوم مترو را عملیاتی کند در صورتیکه تمام هدف ما این بود که میدان امام در زمره آثار ثبت شده جهانی حفظ شود.

وی در ادامه با اشاره به دیگر اقدامات استانداری اصفهان در زمینه میراث فرهنگی گفت: در طول این سال‌ها نه تنها در کلان شهر اصفهان بلکه در دیگر نقاط استان نیز دستگاه‌های مرتبط، مردم وشهرداری‌ها به حفظ میراث فرهنگی توجه ویژه‌ای کردند و آثاری همچون خانه‌های تاریخی در بسیاری از شهرها در حال مرمت و بازسازی و احیا است.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه لازم است مردم از مشکلات مربوط به ویرانی یا مرمت آثار با خبر شوند و در عین‌حال برای اصلاح آن نیز اقدام شود، گفت: حفظ منافع مردم نسبت به رضایت آنها باید در اولویت کار قرار گیرد.

وی اضافه کرد: به طور مثال در سفر نخست رئیس‌جمهور طرح احداث یک واحد پتروشیمی در سمیرم مصوب و کلنگ‌زنی شد اما استانداری اصفهان از ایجاد این پروژه پیشگیری کرد که نارضایتی‌های مرم منطقه را به دلیل تأثیر این کارخانه بر وضعیت معیشتی آنها در بر داشت.

ذاکر اصفهانی تاکید کرد: ایستادگی در برابر ساخت این کارخانه به نفع مردم منطقه بود چرا که باعث آلودگی آب شرب آن منطقه که آب شرب چندهزار نفر را تامین می‌کرد می‌شد و انسان‌ و محیط ‌زیست را به خطر انداخته و میزان برف باران این منطقه را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌داد.

وی با بیان اینکه از مشکل معیشتی نیز غافل نبودیم، گفت: بلافاصله به دستگاه‌های مختلف از جمله جهاد کشاورزی اعلام شد که مشاغل مناسب مردم این منطقه ایجاد شود و از سازمان عمران زاینده‌رود نیز خواستم منطقه گردشگری شبیه دهکده چادگان در این منطقه احداث شود.

استاندار اصفهان با اشاره به برخی از دیگر اقدامات استانداری اصفهان در زمینه چالش‌های استان اصفهان گفت: مشکلاتی مانند خشک‌سالی، تحریم‌ها در بخش صنعت، حمایت از تجار، بازار و بخش‌های مختلف برای استانی با چهار میلیون و 800 هزار نفر جمعیت زمان زیادی از من گرفت و مانع از پرداختن مناسب به هنر در اصفهان آنگونه که تمایل داشتم شد.

انتهای پیام/63008/ع40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول