اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

شهدای مازندرانی حادثه 7 تیر چه کسانی بودند

پس از گذشت 32 سال از واقعه هفتم تیر سال 60 شهدای دفتر مرکزی حزب جمهوری در تاریخ سیاسی انقلاب اسلامی ماندگار شدند.

شهدای مازندرانی حادثه 7 تیر چه کسانی بودند

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، هفتم تیرماه سال 1360، دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی، در حالی که جمعی از مسئولان نظام، همچون رئیس دیوان عالی کشور، چهار وزیر، 12 معاون وزیر و 27 نماینده مجلس در جلسه هفتگی حزب حضور داشتند، منفجر شد.

 حزب جمهوری اسلامی از 29 بهمن 57 یک هفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی تشکیل شد و اعضای موسس این حزب آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌بهشتی، آیت‌الله سیدعلی حسینی‌خامنه‌ای، حجت‌الاسلام محمدجواد باهنر، آیت‌ا‌لله‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی و آیت‌الله سیدعبدالکریم موسوی‌اردبیلی بودند.

حجت‌الاسلام عبدالوهاب قاسمی از شهدای هفتم تیر سال 1360 بود. این شهید بزرگوار در سال 1312 در سوادکوه مازندارن متولد شد، پدرش روحانی بود و علوم حوزوی را از همانجا آغاز کرد؛ سپس در محضر اساتید بزرگ تحصیل کرد تا به اجتهاد رسید.

شهید قاسمی قبل از انقلاب اسلامی در منبرهای خود نطق‌های کوبنده‌ای داشت و در زمان انقلاب و پیش از آن بر علیه طاغوتیان سخنرانی می‌کرد و مخاطبان زیادی از سخنرانی این شهید استقبال می‌کردند و همین شور و حال انقلابی ایشان موجب شد تا مردم این شهید بزرگوار را به عنوان نماینده خود به مجلس شورای اسلامی بفرستند.

دیگر شهید هفت تیر سال 60 شهید عمادالدین کریمی‌بیژنی‌نژاد اهل نوشهر مازندران بود که در سن 49 سالگی با تحصیل در علوم حوزوی در اجتهاد تخصص کامل داشت و با تدریس در حوزه به عنوان منتخب مردم نوشهر وارد مجلس شورای اسلامی شد.

شهید کریمی بیژنی‌نژاد در دوران شکل‌گیری انقلاب اسلامی فضای منبر و سخنرانی را بر علیه دیکتاتوری می‌کشاند و موجب آزار و اذیت ساواک قرار می‌گرفت.

این شهید روحانی ترجمه  فارسی«کفایةالاصول» را در حوزه علمی خود به اثری ماندگار تبدیل کرده است و در سنگر سیاسی خود وحدت و همدلی را مورد تأکید قرار می‌داد.

شهید کریمی بیژنی‌نژاد در مجلس عضو کمیسیون امور اوقاف و خدمات کمیته امداد بود و با تأسیس حزب جمهوری در این بخش نیز فعالیت سیاسی خود را ادامه داد.

از این شهید بزرگوار هفت فرزند به یادگار مانده است که ادامه‌دهنده راه پدر شهید خود در استمرار انقلاب اسلامی هستند.

سومین شهید هفت تیر سال 60 شهید عباسعلی ناطق نوری بود که در سن 46 سالگی با داشتن پنج فرزند به مبارزه با دشمنان اسلام پرداخت و با عضویت در هیئت موتلفه اسلامی علاوه بر حوزه تخصصی تحصیلی در بخش علوم قرآنی برای خنثی‌سازی اهداف طاغوتیان و افشای برنامه‌های ساواک فعالیت می‌کرد.

شهید ناطق نوری در نخستین دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم شهر نور انتخاب شد و در خانه ملت نیز از اصالت جمهوری اسلامی دفاع می‌کرد. این شهید در مسئولیت‌های اجرایی خود سرپرستی بنیاد مستضعفان و جانبازان شمال کشور و دادیار دادگاه انقلاب شهرستان‌های نوشهر و چالوس را در سابقه سیاسی خود به ثبت رساند.

شهید ناطق نوری در خانواده‌ای مذهبی و روحانی پرورش یافت و فعالیت‌های خود را در استکبارستیزی ادامه داد تا اینکه یکی از فرزندانش در دوران دفاع مقدس به شهادت رسید.

چهارمین شهید هفت تیر که از افتخارات مازندرانی‌ها محسوب می‌شود، شهید روحانی حجت‌الاسلام عبدالحسین اکبری است که با تحصیل در نجف در سن 45 سالگی با داشتن شش فرزند، شهادت را آخرین مسیر خود در نهادینه کردن انقلاب اسلامی در جامعه انتخاب کرد.

دراین گزارش، مرتضی اکبری، قاضی دادسرای تهران فرزند شهید اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مازندران درباره سجایای اخلاقی اجتماعی و سیاسی پدر شهید خود گفت: مرحوم اکبری در نجف شاگرد حضرت امام راحل بودند، این شهید از همان ابتدا با مشی فکری بنیانگذار انقلاب اسلامی رشد علمی یافت تا اینکه توانست سخنان و فرمایشات امام را به کشور منتقل کند و با منابری که در اختیار داشت، مردم را با اهداف امام آشنا کند.

اکبری با بیان اینکه پدر بزرگوار در بیشتر راهپیمایی‌هایی که از جانب مبارزان هدایت می‌شد شرکت می‌کرد، افزود: 10 ساله بودم که به همراه پدر در اعتراض‌ها علیه رژیم طاغوت شرکت می‌کردم و پلاکارد به دست می‌گرفتم.

وی به فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی پدر شهید خود در بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: ایشان در هیئت هفت نفره واگذاری اراضی معروف به املاک " الله اکبری" مشغول فعالیت بود، بعد از اصلاحات اراضی در روستاها با هدایتگری دادگستری، مشکلات روستائیان را در بحث اراضی حل می‌کردند.

فرزند شهید اکبری با بیان اینکه دلیل حضور پدر به دفتر حزب جمهوری، رسیدگی به پرونده‌های اصلاحات اراضی و ملاقات با شهید بهشتی بود، تصریح کرد: همین حضور سبب شد تا برای انجام تعهدات اجتماعی و انقلابی خود در راه رضای خدا به شهادت برسد.

وی، یکی از خصائص بارز شهید اکبری را احترام به اطرافیان حتی کوچکترها دانست و اذعان داشت: وقتی پدر بعد از سخنرانی مسیر راه تا منزل را طی می‌کرد مورد اهانت برخی‌ها قرار می‌گرفت، ایشان با سعه صدر به دشمنان خود هم احترام می‌گذاشت.

اکبری با تأکید بر اینکه خصوصیات اخلاقی شهدا باید در جامعه نهادینه شود، بیان داشت: برخی بداخلاقی‌ها  در کشور دیده می‌شود، اگر تفکر شهدا در جامعه مورد توجه قرار گیرد، جامعه دارای امنیت می‌شود و هیچ رعب و وحشتی انقلاب اسلامی را تهدید نمی‌کند.

وی در بیان خاطرات خود در همراه بودن با پدر گفت: ایشان امام جماعت امامزاده عباس ساری بودند، به یاد دارم وقتی شب‌ها از محافل مذهبی برمی‌گشتیم، راننده‌ای ما را تا خانه همراهی می‌کرد و از داخل ماشین بسته‌هایی که حاوی مایحتاج زندگی و تأمین‌کننده امور روزانه خانواده‌ها بود به برخی از خانواده‌ها می‌داد که بعدها متوجه شدم این بزرگوار توجه زیادی به مستمندان شهر داشت و کار را برای رضای خدا انجام می‌داد.

فرزند شهید اکبری با اشاره به اینکه در ابتدای انقلاب اغلب مسئولان با تعهد به انقلاب اسلامی و در راه رضای خدا کار می‌کردند، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی بدون منفعت شخصی شکل گرفت.

وی با بیان اینکه نام نیک ماندگار است، اظهار داشت: مرحوم پدر در ابتدای منبر سوره حمد را بر زبان جاری می‌کرد تا مخاطبان قرائت درست این سوره را بیاموزند و نماز را صحیح بخوانند.

اکبری یادآور شد: پدر شهید به نماز اول وقت تأکید داشتند و این واجب را در عمل و به صورت غیرمستقیم به ما آموزش دادند.

به گزارش فارس، امام(ره) در پیام تاریخی 9 تیر1360 به مناسبت انفجار هفتم تیرماه دفتر حزب جمهوری با اندوه و خشم از منافقین سخن گفت و خطاب به آن‌ها تأکید کرد: «ننگتان باد ای تفاله‌های شیطان و عارتان باد ای خودفروختگان به جنایتکاران بین‌المللی که در سوراخ‌ها خزیده‌اید و در مقابل ملتی که در برابر ابرقدرت‌ها برخواسته است به خرابکاری‌های جاهلانه پرداخته‌اید».

انتهای پیام/86006/ذ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول