اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر مرکز نگهداری معلولان ذهنی و نیمه‌ذهنی حضرت ابوالفضل(ع):

مسئولان با بیماران ذهنی غریب هستند

مدیر مرکز نگهداری معلولان ذهنی و نیمه‌ذهنی حضرت ابوالفضل(ع) همدان گفت: مسئولین و مدیران استانی با بیماران ذهنی غریب هستند و در آخر دوره مسئولیت به فکر بازدید از این مرکز افتادند.

مسئولان با بیماران ذهنی غریب هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، معلولان ذهنی و نیمه‌ذهنی از بیمارانی هستند که در جامعه کمتر شناخته شدند و مردم از آنها و نحوه نگهداری این بیماران اطلاعات اندک و در برخی مواقع هیچ گونه آگاهی نسبت به وضعیت زندگی آنها ندارند.

معلولیت ذهنی را می‌توان در دو بعد اساسی تقسیم کرد که قسم اول افرادی هستند که از بدو تولد بنا به دلایل گوناگونی با مشکل ذهنی و عقب‌ماندگی و معلولیت مغزی که در برخی مواقع با فلج مغزی که به فلج اندام و عدم ادراک محیط همراه است، مواجه شده‌اند و قسم دیگر افرادی هستند که در طول زندگی به علل مختلفی چون حوادث و سوانح و رخدادهای روانی شدید دچار ضایعات ذهنی می‌شوند.

زندگی بیماران ذهنی و نیمه‌ذهنی که دارای بهره هوشی پایین و زیر 30 درصد هستند منجر به عدم آموزش‌پذیری آنان شده است.

فلج عضلانی و حرکتی، عدم کنترل رفتارها، عدم انجام کارهای شخصی، عدم گفتار و برقراری ارتباط از عمده‌ترین مسائل و مشکلات این طیف از بیماران است.

یکی از معضلات اساسی بیماران ذهنی و نیمه‌ذهنی عدم شناخت بیماری آنها توسط خانواده و اطرافیان است که در اکثر موارد عدم شناخت درباره نحوه رفتار با این بیماران در سنین کودکی منجر به تشدید بیماری و در نتیجه طرد این بیماران از جامعه شده است.

سازمان بهزیستی به عنوان متولی اصلی نگهداری و درمان اینگونه بیماران در کشور همواره سعی خود را معطوف نگهداری و درمان این بیماران کرده و در این راه از هیچ گونه تلاشی کوتاهی نکرده است.

سازمان بهزیستی با توجه به گستردگی فعالیت‌ها و کمبود منابع و امکانات همواره به کمک خیرین و دلسوزانی که عشق خدمت به افراد نیازمند هستند برنامه‌های خود را پیش برده است.

*بازدید مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان از آسایشگاه معلولان ذهنی

امروز مدیرکل سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان به همراه معاونین و مدیران ادارات زیر مجموعه تعاون به همراه مدیر کل سازمان بهزیستی استان و مدیران و معاونین این سازمان از مرکز نگهداری معلولان ذهنی و نیمه‌ذهنی حضرت ابوالفضل(ع) همدان بازدید به عمل آورد.

در ابتدا بازدیدکنندگان از بخش‌های مختلف، نحوه نگهداری بیماران، نوع درمان، سرویس‌ها و خدمات ارائه شده در مرکز به بیماران و مزیت‌های بسیار بالای این مرکز بازدید کردند.

با توجه به اینکه مرکز نگهداری بیماران حضرت ابوالفضل(ع) دارای بخش‌های مختلفی چون آسایشگاه‌های بیماران ذهنی آقا و خانم، بیماران روانپزشکی برای هر دو جنس، اتاق‌های بازی درمانی، کارگاه‌های آموزش و کار صنایع دستی، مطب دندان‌پزشکی، سالن ورزشی بسیار مجهز، سالن‌های تجمع، فضای سبز زیبا، باغ درختان میوه، اسطبل نگهداری بیش از 70 رأس گوسفند و... است، این بازدید نزدیک به یک ساعت به طول انجامید.

*مدیران در پایان دوره مسئولیت به فکر بیماران افتادند

بعد از اینکه بازدید به پایان رسید مدعوین به محل کار مدیر مرکز مراجعه کردند و در این قسمت مدیر مرکز نگهداری معلولان ذهنی و نیمه ذهنی حضرت ابوالفضل(ع) همدان، به ارائه گزارش پرداخت و با بیان اینکه ما معتقدیم در این شهر مدیران و مسئولین با بیماران غریب و ناآشنا هستند اظهار داشت: نگهداری و ارائه خدمات به این بیماران وظیفه انسانی و اسلامی همه است.

وی ادامه داد: این درست نیست که مدیران در پایان دوران مسئولیت خود به فکر بازدید از این مرکز افتادند و بیماران ذهنی در حالی در همدان غریب هستند که از شهرهای دیگری چون خیرین خود تماس می‌گیرند و برای ارائه خدمات اعلام آمادگی می‌کنند.

مدیر مرکز نگهداری معلولان ذهنی و نیمه ذهنی حضرت ابوالفضل(ع) همدان در ادامه با اشاره به اینکه افرادی که در این مرکز به بیماران خدمات ارائه می‌کنند همه در راه رضای خدا و بدون هیچ گونه چشم داشتی کار می‌کنند افزود: ما در اینجا تعدادی از بیمارانی که برای خانواده‌ها معضل شدند را نگهداری می‌کنیم.

قراگزلو اضافه کرد: این بیماران افرادی هستند که در آخر خط قرار دارند و بهره هوشی آنها بین 25 تا 30 درصد است و حتی برخی از آنها خانواده خود را نیز نمی‌شناسند و قادر به انجام کارهای شخصی خود نیستند و تمام امور شخصی آنها را مراقبین انجام می‌دهند.

*نگهداری از 460 بیمار در مرکز حضرت ابوالفضل

وی در ادامه با بیان اینکه همه بیماران دارو درمانی می‌شوند تصریح کرد: در این مرکز تعداد 460 بیمار نگهداری می‌شوند که تعداد 160 نفر از آنها بیماران اعصاب و روان تشکیل می‌دهند که تعداد 300 نفر عقب مانده ذهنی هستند که 100 نفر از آنها خانم هستند. 

مدیر مرکز نگهداری معلولان ذهنی و نیمه ذهنی حضرت ابوالفضل(ع) همدان بیان داشت: برخی از این بیماران ذهنی بیماران دائمی هستند که در تمام طول حیات و زندگی خود در مراکز و بیمارستان‌ها نگهداری می‌شوند و این بیماران را به عنوان بیماران آسایشگاهی در کل جهان می‌شناسند.

وی به خدمات ارائه شده در مرکز اشاره کرد و یادآور شد: در این مرکز خدمات پزشکی، روانپزشکی، پرستاری، روانشناسی، کار درمانی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و ورزش درمانی به بیماران ارائه می‌شود.

قراگزلو ابراز داشت: هر مریضی که صبح از خواب بیدار می‌شود تا شب که می‌خوابد برنامه خاص خود را دارد و باید برنامه‌های او انجام شود و در حال حاضر مرکز با تعداد 40 نفر پرسنل خدوم فعالیت می‌کند.

*برخی از بیماران با درمان به آغوش خانواده برگشتند

وی با بیان اینکه از این مرکز بیمارانی درمان شدند و به آغوش خانواده‌ها برگشتند اذعان داشت: مرکز بدون بودجه دولتی و فقط از طریق کمک‌های خیرین اداره می‌شود و ما در اینجا سعی کردیم مکانی برای زندگی بیماران فراهم کنیم.

 مدیر مرکز نگهداری معلولان ذهنی و نیمه ذهنی حضرت ابوالفضل(ع) همدان ادامه داد: تمام نیروهایی که در این مرکز کار می‌کنند با عشق به بیماران رسیدگی می‌کنند و علاوه بر زندگی عمر خود را نیز وقف این بیماران کردند و ما در مراکز دولتی نیروهای این چنینی نداریم.

وی افزود: مرکز نگهداری کهریزک تهران که یک مرکز جهانی و شناخته شده در سطح دنیا است وقتی از مرکز ما بازدید کردند از تمیزی و اینکه هیچ گونه آلودگی در این مرکز نیست و حتی می‌توان بدون کفش در مرکز راه رفت تعجب کردند.

*جزء 5 مرکز نگهداری از بیماران ذهنی برتر کشور هستیم

وی اضافه کرد: مرکز حضرت ابوالفضل(ع) جزء پنج آسایشگاه بزرگ کشور و یکی از مراکز شناخته شده در سطح منطقه است و این در حالی است که مسئولین هیچ شناختی از این مرکز ندارند.

قراگوزلو بیان داشت: در پذیرش بیماران سخت‌گیر نیستیم و اعتقادی هم به سیستم اداری نداریم چون بوروکراسی اداری دست و پا گیر است.

* همه دستگاه‌ها موظف به کمک به بیماران ذهنی هستند

مدیر مرکز نگهداری معلولان ذهنی و نیمه ذهنی حضرت ابوالفضل(ع) همدان در ادامه گفت: کمک به بیماران فقط مربوط به سازمان بهزیستی نیست و همه دستگاه‌های دولتی باید خود را موظف به ارائه خدمات به این بیماران کنند.

*این مرکز تمیزتر از خوابگاه‌های دانشجویی است

در ادامه این بازدید معاون توانبخشی بهزیستی استان همدان با بیان اینکه کار توانبخشی بسیار سخت است اظهار داشت: با توجه به تمیزی و شیک بودن این مرکز بسیار عالی است.

اکبر سوری ادامه داد: قراگوزلو با همتی که دارد توانسته این آسایشگاه را به خوبی اداره کند و این در حالی است که خیلی از مراکز دیگر ورشکست شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه قراگوزلو هر چه برای این بیماران خواسته از خدا خواسته تصریح کرد: مراکز زیر پوشش بهزیستی نیازمند یاری و مساعدت مردم دارالمؤمنین همدان است.

معاون توانبخشی بهزیستی همدان اضافه کرد: در یک پادگان برای تهیه غذا و لباس 500 نفر یک حکومت پشتیبانی می‌کند اما این مرکز با همه امکاناتی که دارد فقط با تکیه بر خدا کارهای خود پیش می‌برد و برای تأمین نیازهای خود نیازمند کمک دستگاه‌های اجرایی است، برخی می‌گویند شبیه این مرکز حتی در ژاپن هم نیست.

*تلاش پرسنل این مرکز را با هیچ دستمزدی نمی‌توان محاسبه کرد

در بخش دیگری از این برنامه مسعود اقلامی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه کار در این مرکز یک اشتغال عادی نیست گفت: کار پرسنل این مرکز معامله با خدا است و تلاش‌های آنها با هیچ ساعت و دستمزدی قابل مقایسه نیست.

در پایان این جلسه بانک توسعه تعاون استان همدان اعلام آمادگی کرد که مبلغ 50 میلیون تومان تسهیلات در اسرع وقت با شرایط خاص در اختیار مرکز نگهداری معلولان ذهنی و نیمه ذهنی حضرت ابوالفضل(ع) همدان قرار دهد.

همچنین قرار شد کارکنان زیرمجموعه سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهار رقم آخر حقوق ماهیانه خود را به این مرکز کمک کنند.

سازمان بهزیستی نیز به مناسبت هفته بهزیستی مبلغ یک میلیون و 500 هزار تومان به مرکز کمک مالی کرد.

-----------------

سردار فارسی

-----------------

انتهای پیام/89019/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول