اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

از حملات نظامی تا محاصره اقتصادی/ «لوگر» همچنان در حلقه تحریم طالبان

مقام‌های استان لوگر در حالی از جان باختن ۲ زن و پنج کودک بر اثر گرسنگی در فرمانداری «ازره» این استان خبر می‌دهند که طالبان از پنج ماه قبل مسیرهای ورودی به برخی از شهرستان‌های لوگر را مسدود کرده‌ است.

از حملات نظامی تا محاصره اقتصادی/ «لوگر» همچنان در حلقه تحریم طالبان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه ای خبرگزاری فارس، اعضای شورای ولایتی استان لوگر اعلام کردند که طالبان از پنج ماه بدینسو تمامی مسیرهای ورودی به فرمانداری ارزه را بسته و اجازه نمی‌دهند مواد غذایی وارد این فرمانداری شود.

«عبدالخالق خیرخواه» یکی از اعضای شورای ولایتی استان لوگر به تلویزیون لمر گفته است که دولت تاکنون برای بازشدن مسیر «ازره» هیچ اقدامی انجام نداده است.

این در حالی است که باران های شدید ماه‌های گذشته در لوگر سبب سرازیر شدن سیلاب در برخی از شهرستان‌های این ولایت شده است.

به گفته مقام‌های محلی جاری شدن سیلاب، باعث تخریب خانه‌ها، زمین‌های زراعتی و تلف شدن دام در شماری از شهرستان‌های این استان شده اما با این حال کمک جدی از سوی دولت مرکزی افغانستان برای آسیب دیدگان ناشی از سیلاب نیز صورت نگرفت.

همچنان که اکنون نیز کمکی برای بازشدن راه‌ها و رسیدن موادغذایی و دارو از سوی دولت کابل انجام نشده است. این فاجعه در حالی شکل می‌گیرد که طالبان بارها اعلام کرده‌اند که به افراد غیرنظامی آسیب نمی‌رسانند.

این در حالی است که طالبان در خرداد ماه سال جاری راه‌های شهرستان «کجران» در استان «دایکندی» در مرکز افغانستان را نیز مسدود کردند و مشکلاتی را برای مردم این مناطق بوجود آوردند.

بر اساس آمارهای غیررسمی شهرستان «کجران» حدود 50 هزار نفر جمعیت دارد و مواد مورد نیاز این شهرستان از شهرستان‌های «کیتی» و «قندهار» تامین می‌شود.

اما طالبان مسیر تدارکاتی به کحران و کیتی را مین گذاری کرده بودند.

 سال گذشته نیز طالبان بزرگراه «کنر» - «نورستان» را در منطقه «واما» و «چپه دره» بر روی کاروان‌های تجارتی بستند که سرانجام پس از 4 ماه مذاکرات و گفت و گوهای سران قومی و علما، طالبان به محاصره اقتصادی نورستان پایان دادند.

این در حالی است که هنوز تلاشی از سوی دولت مرکزی، بزرگان محلی و سران قومی برای مذاکره با طالبان برای شکستن تحریم اقتصادی لوگر انجام نشده است.

از سوی دیگر مقام‌های افغان، اقدامات طالبان علیه غیرنظامیان را ضعف و ناکامی می‌نامند و در این رابطه «صدیق صدیقى» سخنگوی وزارت کشور افغانستان می‌گوید که طالبان در جنگ رو در رو ناکام شده‌اند و تنها راهى که می‌توانند به فعالیت‌هاى خود ادامه دهند، استفاده از حملات انتحارى و مین‌هاى کنارجاده‌اى است و نیروهاى امنیتى افغان نیز آماده‌اند با هر اقدام آنان مقابله کنند.

سخنگوى وزارت کشور افغانستان با تأکید بر توانایى و پیشرفت نیروهاى امنیتى افغان، گفت: به اعتقاد ما طالبان در سال جاری، بیشترین تلاش‌ها را به خرج خواهد داد تا توانایی نیروهاى امنیتى را در بین مردم زیر سؤال ببرد و به همین علت دست به هر اقدامى می‌زند.

از سوی دیگر، برخی کارشناسان نیز ضمن تاکید بر ضعف طالبان، معتقدند که این گروه با ایجاد رعب و وحشت، سعی بر افزایش ترس میان مردم دارند تا از گسترش قیام‌های مردمی که در چند ماه اخیر مانند ولایت غزنی و لوگر صورت گرفت به دیگر مناطق تحت کنترل این گروه جلوگیری شود.

انتهای پیام/خ

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول