اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

خیران بیمارستان شمال کشور در تنگنای مالی/ سرگردانی همراه بیماران ادامه یافت

اجرای پروژه اقامتگاه همراهان بیماران بیمارستان سوختگی و روان‌پزشکی زارع ساری که عملیات اجرایی آن در پاییز 91 آغاز شد دستخوش امواج متلاطم و طوفانی اقتصاد و آشفته بازار مهار گسیخته و افزایش بی‌رویه مصالح ساختمانی شد.

خیران بیمارستان شمال کشور در تنگنای مالی/ سرگردانی همراه بیماران ادامه یافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، مادر خانواده به دلیل سوختگی ناشی از ترکیدن دیگ زود‌پز راهی بیمارستان شد، همسر و دو فرزند کوچک او نیز که از 120 کیلومتر دورتر آمده بودند در مقابل بیمارستان چادر برپا کردند.

برای درامان ماندن از سرما پیک‌نیک روشن کردند. نیمه شب پای فرزند کوچک‌تر پیک‌نیک را واژگون کرده و آتش چادر را به کام خود کشید و هر سه نفر دچار سوختگی شدند و یک بیمار سوخته به چهار بیمار سوخته تبدیل شد؛ این حادثه تلخ و موارد مشابه دیگر خیران سلامت بیمارستان زارع ساری را به فکر ایجاد یک سرپناه انداخت اما گرانی مصالح آنان را با تنگنا روبه رو کرد.

اجرای پروژه اقامتگاه همراهان بیماران بیمارستان سوختگی و روان‌پزشکی زارع ساری که عملیات اجرایی آن در پاییز 91 آغاز شد دستخوش امواج متلاطم و طوفانی اقتصاد و آشفته‌بازار مهار گسیخته و افزایش بی‌رویه مصالح ساختمانی شد.

مدیر پروژه ساخت این اقامتگاه می‌گوید: پروژه ساخت اقامتگاه همراهان بیماران بیمارستان سوختگی و روان‌پزشکی ساری در تنگنای مشکلات اقتصادی به رغم گذشت حدود یک سال از کمبود امکانات رنج می‌برد.

سیّد عبدالحسین روحانی اضافه کرد: این در حالی است که بیماران شهرها و روستاهای همجوار مازندران، گلستان، گیلان و سمنان از خدمات درمانی این مرکز درمانی در بخش‌های سوختگی، جراحی ترمیمی، روان پزشکی و کلینیک ترک اعتیاد بهره می‌برند.

وی تاکید کرد: به دلیل اینکه تعداد زیادی از بیماران بخش‌های یادشده ناچار به بستری طی زمان‌های طولانی در این مرکز هستند، همراهان آنان به ناچار در حاشیه ضلع جنوبی بیمارستان و جاده پارک جنگلی مجاور چادر می‌زنند و به صورت کاملاً ابتدایی بدون امکانات بهداشتی و اولیه به سر می‌برند.

به گفته مدیر پروژه اقامتگاه همراهان بیماران بیمارستان زارع ساری تاکنون چندین بار همراهان بیماران بستری در بیمارستان خود دچار حادثه شدند و آنان نیز در این مرکز بستری شده‌اند.

روحانی تصریح کرد: این در حالی است که 70 درصد از هزینه‌های درمان با وجود در دست داشتن دفترچه بیمه باید توسط بیمار پرداخت شود که این موضوع نیاز ضروری کمک به این بیماران را جدی‌تر کرده است.

وی با تاکید بر اینکه همراهان بیماران یادشده به‌دور از هرگونه امکانات بهداشتی و زندگی اولیه در این چادر در مدت بستری بیمار خود را همراهی می‌کنند، افزود: رنج این افراد با این مشکلات مضاعف می‌شود و در این جا چادر حمایتی هموطنان و شهروندان این استان تنها سایبانی برای حمایت و دستگیری این محرومان خواهد بود.

مدیر پروژه ساخت اقامتگاه همراهان بیماران بیمارستان زارع ساری اضافه کرد: بسیاری از همراهان ناگزیر به اقامت اجباری در مدت بستری بیمارشان هستند که مشاهده اینگونه تصاویر زنده از اوضاع و احوال همراهان بیماران، خیران سلامت را به فکر احداث ساختمان همراهان بیماران این مرکز معطوف داشت.

روحانی می‌گوید: به رغم وجود مشکلات اقتصادی و نبود منابع مالی مشخص، اعضای شورای خیران سلامت این مرکز به عنوان مرکز درمانی قطب شمال کشور طرح ساخت اقامتگاه در چهار طبقه با ظرفیت 80 تخت آسایشگاهی را در دستور کار خود قرار دادند که با گذشت بیش از 9 ماه از آغاز عملیات اجرایی تنها پی ساختمان کنده شد، این در حالی است که قرار بود در این مدت پروژه به بهره‌برداری برسد.

مدیر پروژه اقامتگاه همراهان بیماران از هموطنان درخواست کرد وجوه کمک به بیماران بخش روان پزشکی و سوختگی بیمارستان زارع ساری را به حساب 966335289 (شبا) بانک تجارت واریز کنند.

«حسن صفری» مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شورای خیّران سلامت بیمارستان زارع ساری نیز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به نوسانات جدی و روزافزون بازار به‌ویژه در بخش ساخت و ساز گفت: از بخش دولتی انتظار می‌رود با نگاهی ویژه و دلسوزانه نسبت به رفع مشکل ایجاد اقامتگاه همراهان بیماران بیمارستان زارع ساری همکاری و مساعدت کنند.

نائب رئیس شورای خیران سلامت بیمارستان زارع ساری نیز گفت: به‌دلیل اینکه ساخت اقامتگاه همراهان بیمار در چارچوب وظایف دولت تعریف نشد، رویکرد مردمی را برگزیدیم.

ایرج عرب افزود: بیشتر مراجعان به بیمارستان سوختگی و روان پزشکی ساری که فرامنطقه‌ای است از طبقه ضعیف استان‌های شمالی هستند و مشکل همراهان بیمارانی که از استان‌های همجوار می‌آیند دوچندان می‌شود.

وی بر اقامت طولانی بیماران هر دو بخش بیمارستان تأکید کرد و گفت: با خانواده‌هایی روبرو شدیم که حتی توان پرداخت کرایه رفت و آمد را ندارند.

نائب رئیس شورای خیران سلامت بیمارستان زارع ساری با بیان نبود هماهنگی کافی بین بخش‌های دولتی و مردم نهاد، خواستار رفع موانع موجود در پیشرفت عملیات اجرائی این پروژه مردمی شد.

عرب، نوسان و افزایش بی‌رویه نرخ مصالح و تجهیزات مربوطه را عامل مهم تأخیر در اجرای پروژه یاد شده دانست و این درحالی است که نقشه اجرایی و پروانه ساخت نیز دریافت شد.

وی به عنوان مثال با افزایش نرخ میله‌گرد طی دو ماه از یک‌هزار و 500 تومان به دو هزار و 500 تومان اشاره کرد و افزود: اواخر سال گذشته فردی خیر قول تأمین بتن پی این سازه را داده بود اما اوایل امسال شرکت وی به‌دلیل مشکلات اقتصادی به تعطیلی کشیده شد که اینگونه معضلات پای خیران را به منظور مشارکت سست کرد.

نائب رئیس شورای خیران سلامت بیمارستان زارع ساری، میزان برآورد هزینه  ساخت این پروژه را 6 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با وجود برآورد اولیه با گذشت تنها دو ماه پیمانکار از افزایش این رقم و نیاز پروژه به 9 میلیارد ریال خبر داده است.

عرب همچنین متفاوت بودن نگاه مسئولان دولتی با بخش مردم‌نهاد را یادآور شد و افزود: به منظور حضور در آئین گلریزان از 50 نفر مسئول دولتی و 13 عضو برگزیده شورای اسلامی شهر ساری دعوت شد اما حضور نیافتند چراکه توجیه نیستند و تنگناها را نمی‌بینند.

=================

گزارش از عبدالرحیم دیوسالار

=================

انتهای پیام/2296/ت40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول