اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک متخصص تغدیه در مازندران:

مصرف چای پررنگ از وعده سحر حذف شود/ بیماران دیابتی با مشورت پزشک روزه بگیرند

یک متخصص تغدیه در دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: چای به خاطر داشتن کافئین بالا باعث دفع آب از بدن می‌شود که نیاز است مصرف چای پررنگ از وعده سحری حذف شود.

مصرف چای پررنگ از وعده سحر حذف شود/ بیماران دیابتی با مشورت پزشک روزه بگیرند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، سید احمد ربیعی صبح امروز در نشستی خبری ویژه ماه مبارک رمضان که در دانشگاه علوم پزشکی مازندران برگزار شد با تبریک ایام ماه مبارک رمضان و با اشاره به اهمیت بحث تغذیه مناسب در این ماه اظهار داشت: تفکر عدم احساس گرسنگی با مصرف غذای گوشتی و پرچرب در ماه رمضان اشتباه است و مصرف غذای گوشتی در سحر باعث تشنگی زودهنگام می‌شود.

وی تصریح کرد: غذاهای چرب، شیرین، سرخ کردنی و پرحجم معده را اذیت می‌کند و مصرف بی‌رویه این مواد غذایی باعث اختلالات گوارشی می‌شود.

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران یکی از روش‌های مناسب تناول غذا در سحر را بیدار شدن به موقع عنوان کرد و گفت: روزه‌داران بهتر است حداقل یک ساعت مانده به سحر و اذان بیدار شوند تا وقت کافی برای خوردن غذا داشته باشند.

وی ادامه داد: خوردن سبزی و میوه‌هایی همچون گیلاس، سیب و گلابی به دلیل دارا بودن فیبر بالا و جذب آب بیشتر در بدن، سبب دیر تشنه شدن در طول روز می‌شود.

این متخصص تغذیه در دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ادامه یادآور شد: مصرف غذاهای شور باعث تشنگی در طول روز می‌شود و نیز مصرف بیش از حد خوراکی‌های شیرین نیز باعث اختلالات گوارشی و افت قندخون می‌شود.

وی درباره مصرف چای در ایام ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: کافیین موجود در چای باعث افزایش ادرار و در نتیجه تشنه ‌شدن فرد در طول روز می‌شود، روزه‌داران بعد از سحر چایی مصرف نکنند و اگر اصرار به مصرف چای وجود دارد برای تحمل تشنگی نیاز است کمرنگ مصرف شود.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: می‌توان به جای دو لیوان چای در سحر، شربت کم‌شیرین با لیمو و یا چند قطره لیموترش در چای بخورند که به دیرتر تشنه‌شدن کمک می‌کند.

ربیعی در ادامه درباره پیشگیری از یبوست در ایام روزه‌داری بیان داشت: یکی از راه‌های اساسی مقابله با این معضل در ماه رمضان، جلوگیری از تشنگی با مصرف میوه و سبزیجات حاوی فیبر است.

وی درباره روزه‌ گرفتن بیماران دیابتی بیان داشت: بیماران دیابتی به دو دسته تقسیم می‌شوند، بیماران دیابتی که انسولین مصرف می‌کنند و بیماران دیابتی که مصرف قرص در برنامه دارویی آنها قرار دارد.

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: روزه‌گرفتن برای بیماران دیابتی که انسولین مصرف می‌کنند به خاطر افت شدید قند اصلا توصیه نمی‌شود ولی بیماران دیابتی که مصرف قرص در برنامه دارویی آنها قرار دارد لازم است با پزشک معالج مشورت کنند.

انتهای پیام/86004/ح30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول