اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

روزه‌داری برای بیماران سندروم روده مفید است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: روزه برای افرادی که بیماری سندروم روده دارند نه تنها منع نشده بلکه مفید است.

روزه‌داری برای بیماران سندروم روده مفید است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، علی بهاری ظهر امروز در نشست خبری روزه‌داری و سلامت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: یکی از بیماری‌های شایع در دستگاه گوارش سوء هاضمه است که این بیماری در قسمت فوقانی شکم است که در هنگام گرسنگی و یا بعد از خوردن غذا فرد دچار ناراحتی می‌شود و این بیماری جزو شایع‌ترین مشکلات گوارشی مردم است.

وی افزود: روزه گرفتن برای این افراد که دچار بیماری سوء هاضمه هستند اگر همراه با رژیم مناسب باشد و تحت نظر پزشک درمان شود می‌‌تواند مفید هم باشد و بیماری فرد را بهبود بخشد. البته رژیم غذایی برای این بیماری بستگی به خود فرد دارد و باید بر اساس تجربه غذایی خود رژیم بگیرند.

بهاری بیان کرد: از دیگر بیماری‌های گوارشی ریفلاکس و یا همان ترش کردن است که در این حالت اسید معده به مری باز می‌گردد و سبب ناراحتی فرد می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: این بیماری درمان دارد و با مصرف دارو و رژیم مناسب درمان می‌شود. در این بیماری بر خلاف بیماری سوء هاضمه ما یک رژیم غذایی مشخص را به بیمار می‌دهیم که باید آن را رعایت کند که در این رژیم نباید ترشی‌ها، نوشابه‌ها، رب‌گوجه فرنگی، ادویه‌ زیاد، شیرینی و برخی از فست‌فودها مصرف شود.

وی یادآور شد: روده تحریک پذیر و یا سندروم روده یکی از دیگر بیماری‌های گوارش است که علائمی چون نفخ، درد در ناحیه شکم، اسهال و یا یبوست در این بیماران مشاهده می‌شود و اغلب در جوانان است.

بهاری ادامه داد: روزه گرفتن برای این بیماران نه تنها منع نشده بلکه مفید هم هست و در بهبود این بیماری موثر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ارتباط با داروهای گیاهی بیان کرد: علاوه بر داروهای شیمیایی داروهای گیاهی نیز برای درمان بیماری‌های گوارشی مفید است که البته این داروها اثبات شده هستند و مورد تایید متخصصان طب سنتی است.

وی ادامه داد: به طور مثال شیرین بیان سبب بهبود علائم گوارشی و بیماری سوء هاضمه است همچنین کپسولی که دارای ترکیبات نعناع است وجود دارد که برای این افراد بسیار مفید است البته افرادی‌ که روده تحریک پذیر دارند نباید از نعناع استفاده کنند.

بهاری خاطرنشان کرد: بیمارانی که دارای زخم معده هستند زیرگروه بیمارانی هستند که سوء هاضمه دارند این بیماری با عکس گرفتن و سابقه بیماری فرد به اثبات می‌رسد و مشخص می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: گرسنگی طولانی برای این افراد درد را بسیار زیاد می‌کند و گاهی درد برای بیمار غیر قابل تحمل می‌شود، معمولا این بیماران طبق عادت مرتبا غذا می‌خورند و خود را گرسنه نگه نمی‌دارند به همین دلیل دچار چاقی هستند، برای این افراد روزه گرفتن به صلاح نیست.

انتهای پیام/70028/ق30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول