اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از زمان انتظار بیماران در درمانگاه‌های تأمین اجتماعی

از محدودیت نوبت‌دهی تلفنی درمانگاه‌ها تا تداوم زمان انتظار بیماران

با اجرایی شدن نوبت‌دهی تلفنی به بیماران، زمان انتظار بیماران تأمین اجتماعی از چهار ساعت به یک تا دو ساعت کاهش پیدا کرد ولی گویا انتظار صفر برای بیماران دست نیافتنی شده و تعداد درمانگاه‌های موجود پاسخگوی نیاز بیماران نیست.

از محدودیت نوبت‌دهی تلفنی درمانگاه‌ها تا تداوم زمان انتظار بیماران

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، وارد درمانگاه شد دفترچه‌اش را در نوبت گذاشت ساعت را نگاه کرد «هشت». ساعت هشت و نیم شده ولی هنوز نوبت به وی نرسیده بود؛ ساعت 9 اسمش را صدا زدند به سوی باجه دریافت نوبت رفت و دکترش را انتخاب کرد و نوبتش را دریافت کرد «شماره 40».

پیش خودش گفت با این حال و احوالش دو تا سه ساعتی باید در صف منتظر بماند تا بتواند پزشک را ملاقات کند. با چشمانش عقربه ثانیه شمار را دنبال کرد... ساعت 11 بود که پس از ویزیت پزشک و دریافت دارو از درمانگاه خارج شد.

درمان مستقیم در پلی کلینیک بوعلی واقع در خیابان امام، پلی کلینیک 22 بهمن واقع در بلوار امین و دی کلینیک دکتر غرضی واقع در خیابان 15 خرداد ارائه می‌شود.

نزدیک به یک میلیون و 474 هزار و 25 نفر به این سه مرکز درمانی در سال 91 مراجعه کردند که این تعداد نسبت به سال گذشته پنج درصد رشد داشته است.

روش حضوری دریافت نوبت در گذشته از سوی درمانگاه‌های تامین اجتماعی اجرا می‌شد ولی از اواخر سال 89 به صورت تلفنی دریافت نوبت پزشکان درمانگاه‌‌های تأمین اجتماعی قم تحقق پیدا کرد.

در هر مرکز بیش از 10 خط برای پذیرش تلفنی تعریف شده که نوبت‌های مربوط به هر مرکز متناسب با تعداد متخصصان و خدمات موجود در هر درمانگاه ارائه می‌شود.

شماره تلفن پذیرش تلفنی برای پلی کلینیک بوعلی 36629471، دی کلینیک دکتر غرضی 37779898 و پلی کلینیک 22 بهمن 32912660 است.

پرشدن نوبت تلفنی پذیرش بیماران درمانگاه‌های تامین‌ اجتماعی

برخی اوقات بیماران با وجود تماس‌های مکرر با تلفن‌های دریافت نوبت درمانگاه‌ها با پر شدن نوبت‌ها و عدم موفقیت در دریافت نوبت مواجه می‌شوند ولی این سؤال مطرح می‌شود چرا خیلی زود نوبت‌ها توسط پذیرش تلفنی تکمیل می‌شود؟

داوود علی محمدی معاون درمان تأمین اجتماعی استان قم می‌گوید: تکمیل نوبت دریافت تلفنی به معنای این نیست که قصد ارائه خدمت به بیمه‌شدگان وجود ندارد بلکه تعداد خدمات در درمانگاه‌ها محدود است و همه بیمه‌شدگان دوست دارند در مراکز درمانی خدمت بگیرند ولی این امکان وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: تأمین اجتماعی در استان قم با 726 مرکز قرارداد منعقد کرده تا بیمه‌شدگان از طریق درمان غیرمستقیم خدمات مناسب را دریافت کنند. 

وی معتقد است اگر تعداد درمانگاه‌های تأمین اجتماعی از سه به هفت درمانگاه افزایش پیدا کند هنوز نمی‌توانیم پاسخگوی نیاز بیمه‌شدگان باشیم و افزایش تعداد بیماران در ساعات ثابت کیفیت معاینه را کاهش می‌دهد و پزشکان فرصت معاینه دقیق را پیدا نمی‌کنند.

ارائه نوبت حضوری با وجود راه‌اندازی نوبت تلفنی

نوبت تلفنی در درمانگاه‌های تأمین اجتماعی راه‌اندازی شده ولی در برخی درمانگاه‌های تأمین اجتماعی ارائه نوبت حضوری مشاهده می‌شود که در این زمینه علی محمدی می‌گوید: 90 درصد کل آمار مراجعه به درمانگاه‌ها از طریق تلفن صورت می‌گیرد و 10 درصد حضوری برای اجرای دستورالعمل تکریم سالمندان و مستمری‌بگیران است که با هماهنگی رئیس مرکز انجام می‌شود.

تأخیر در نوبت‌های بیماران با وجود دریافت نوبت تلفنی

در یکی از درمانگاه‌های تأمین اجتماعی بود که یکی از بیماران با صدای بلند گفت «ساعت پنج و نیم نوبت‌ من بود که به صورت تلفنی آن را دریافت کردم ولی الان ساعت شش است». مسئول پذیرش گفت: این میزان تأخیر طبیعی است.

مردم با هزار امید و آرزو برای دریافت نوبت در درمانگاه‌ها به صورت تلفنی اقدام می‌کنند ولی باید بررسی کرد این تأخیر طبیعی بوده یا غیر طبیعی است؟ 

علی‌محمدی با بیان اینکه عدم اتلاف وقت بیمه‌شدگان هدف از راه‌اندازی طرح پذیرش تلفنی است می‌گوید: افزایش کیفیت خدمات درمانی، تکریم مراجعان و انجام دقیق معاینات از مهم‌ترین اهداف این طرح است.

به گفته وی با اجرای این طرح سعی شده از ازدحام زیاد بیماران در مراکز درمانی جلوگیری شود زیرا افزایش ازدحام بیماران در درمانگاه‌ها ممکن است سبب کاهش بهبود سلامتی و شیوع بیماری‌های واگیردار بین بیماران شود.

این مسئول معتقد است به طور طبیعی بیماران در درمانگاه‌ها نیم ساعت انتظار می‌کشند که این زمان با توجه به مدت انجام معاینات بیماران توسط پزشک تغییر پیدا می‌کند.

سیستم دریافت تلفنی با هدف کاهش مدت انتظار بیماران اجرا می‌شود و حذف کامل انتظار بیماران را در دستور کار ندارد ولی این طرح سبب کاهش ازدحام و افزایش آرامش بیماران شده است.

طرح پزشک خانواده و کاهش زمان انتظار بیماران

برنامه پزشک خانواده برای حفظ و ارتقای سطح سلامت بیماران اجرا می‌شود که بر اساس این طرح بیماران پزشک خود را انتخاب می‌کنند و از مزیت‌هایی مانند اصلاح ساختار ارجاع بیمار، کاهش هزینه، تجمیع اطلاعات سلامت، دسترسی به سوابق بیمار و نظام ارجاع و پیگیری برخوردار می‌شوند ولی باید دید طرح پزشک خانواده در تعیین زمان انتظار بیماران تأمین اجتماعی تأثیرگذار است؟

محمد جواد باقریان مسئول اجرایی برنامه پزشک خانواده در استان قم و مدیر گروه گسترش مرکز بهداشت استان قم می‌گوید: این طرح در استان فارس و مازندران اجرا شده و به اندازه‌ای در ابتدای طرح با تراکم جمعیت مواجه شدیم و کسی که بیمار واقعی بود، نتوانست خدمات دریافت کند ولی به طور طبیعی انتظار می‌رود مدت زمان انتظار بیماران در درمانگاه‌های تامین اجتماعی کاهش یابد.

علی محمدی با بیان اینکه پزشکان درمانگاه‌ها در طرح پزشک خانواده ثبت‌نام کرده‌اند می‌گوید: بدون اجرای طرح نمی‌توان در مورد این طرح از جمله زمان انتظار بیماران توضیح داد و وضعیت را بیان کرد.

بیماران درمانگاه‌های زیر نظر تأمین اجتماعی باید واقع‌نگر باشند و از طرفی مسئولان درمانگاه‌ها سعی در تطابق نوبت‌ها با ساعت واقعی نوبت بیماران داشته تا میزان انتظار به حداقل برسد و از ازدحام بیش از اندازه در این درمانگاه‌ها که هدف اصلی طرح پذیرش تلفنی است جلوگیری کنند ولی در این بین اینطور تصور می‌شود باید منتظر اجرای طرح پزشک خانواده باشیم و نتیجه این طرح را در این درمانگاه‌ها مشاهده کنیم.

===================

گزارش: ایمن سادات موسوی‌نژاد

===================

انتهای پیام/78003/و40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول