اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خبرگزاری گزارش می‌دهد

گلستانی‌ها آماده باشند هوا گرمتر می‌شود

این روزها گلستان شاهد تداوم هوای گرمی است که از چندی قبل شروع شده و طبق آخرین اخبار هواشناسی از فردا سه‌شنبه در اکثر نقاط استان دما از مرز 40 درجه خواهد گذشت.

گلستانی‌ها آماده باشند هوا گرمتر می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، شاید گرمایی با این شدت برای استان‎های جنوبی یک موضوع عادی تلقی شود اما مطمئناً گلستانی‌ها با توجه به شدت رطوبت هوای موجود در این منطقه و تجربه کمتر، با شرایط توانفرسایی روبه‌رو هستند.

شاید اگر مرحوم اخوان ثالث زنده بود شعری هم به سبک زمستانه از ناجوانمردانه بودن هوای این روزهای گلستان و گرمای توان‌فرسایش می‎سرود.

طبق اعلام هواشناسی استان از روز سه‌شنبه تا پنج‌شنبه هفته جاری هوای گلستان روند رو به افزایش دما را تجربه خواهند کرد که در روز پنج‎شنبه این میزان گرما به بالاترین حد خود خواهد رسید و فعلاً سامانه‌های هواشناسی، هوای هفته بعد را نیز تداوم این جریان گرم نشان می‌دهند.

استان گلستان همیشه در معرض خشکسالی است

استان گلستان با توجه به کمبود منابع آبی همیشه در معرض خشکسالی است این مطلبی بود که چندی پیش مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان اعلام کرده بود، بی‌شک وضعیت فعلی نیز این این روند را تشدید خواهد کرد و ذخیره‌های آبی در اوج مصرف خود قرار خواهند گرفت و علاوه بر کشاورزی، آب شرب استان نیز در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

از سویی دیگر گرمای این روزها به ویژه نباریدن باران تداعی‎کننده گرمای سال 1389 در گلستان است که موجب حریق گسترده در جنگل‎های این منطقه شد و خود این موضوع نگران‎کننده‌ترین مسئله‌ای است که استان را تهدید می‌کند و دغدغه همه گلستانی‎ها به ویژه دوستداران طبیعت و محیط زیست شده است.

در این زمینه به گفت و گو با مدیر کل سابق مدیریت بحران استان گلستان می‌نشینیم، وی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان با اشاره به این شرایط جوی نگران‌کننده گفت: در شرایط کنونی اگر چه جنگل‌ها شرایط سبز برگی را طی می‌کنند اما به واسطه عدم ورود دام به جنگل‌ها، برگ‌های درختان جمع شده و احتمال حریق در این مناطق نیز وجود دارد.

رسول حسام با بیان اینکه در این مواقع سال مراتع استان به ویژه در سمت جنگل گلستان و شرق استان بیشتر در معرض خطر حریق هستند، اظهار داشت: لازمه مقابله با چنین وضعیتی هوشیاری دستگاه‎های عملیاتی مرتبط است.

گروه‌های 22 نفره منابع طبیعی در مناطق بحرانی مستقر شوند

وی ادامه داد: اعتقاد دارم چنانچه افزایش دما جدی است، علاوه بر آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی مرتبط، طی این ماه از گروه‎های 22 نفره‌ای که شکل داده شده استفاده شود تا آنان به ویژه در مناطق بحرانی و در معرض خطر منطقه مستقر شوند.

حسام با اشاره به موضوع خشکسالی در موضوع کشاورزی استان نیز تصریح کرد: مدیریت منابع آبی می‌تواند از عوامل کمتر ضربه خوردن به محصولات کشاورزی استان در این زمان شود.

تیم‌های توزیع سیار آب آماده باشند

وی یادآور شد: دستگاه مسئول باید توصیه‌های لازم را با توجه به نوع زراعت این فصل به جامعه کشاورزان منتقل کند و حتی تیم‎های ترویجی را در این زمینه فعال سازد.

این کارشناس باتجربه گلستانی در مدیریت بحران در زمینه وضعیت آب شرب نیز با اشاره به اینکه دو حالت پیش‎روی مسئولان مرتبط است، افزود: اگر این دستگاه‎ها احساس کمبود آب شرب کنند، می‎توانند جیره‌بندی را در دستور کار قرار دهند، ضمن اینکه تیم‌های سیار توزیع آب نیز از آمادگی لازم برخوردار باشند.

با توجه به ترسالی سال گذشته بعید است قحطی احتمالی آب مستمر باشد.

حسام خاطرنشان کرد: با توجه به ترسالی در سال گذشته بعید است که قحطی احتمالی آب مستمر باشد اما در عین حال آمادگی لازم دستگاه‎های مرتبط به ویژه گروه‎های سیار الزامی است.

همچنین مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: گرمای بیش از حد و فقدان بارندگی در استان شرایطی ایجاد کرده که حتی پهن برگ‌هایی که در آبان و آذر ماه هر سال ریزش داشتند اکنون در حال ریزش هستند و همین موضوع احتمال حریق را در مناطق جنگلی افزایش می‎دهد.

پوشش‌های علفی در برخی مناطق گلستان در معرض تهدید آتش‎سوزی است

حمید سلامتی اظهار داشت: علاوه بر این مناطق در مناطقی چون کلاله، گالیکش و مینودشت که درختکاری شده و سن درختان سوزنی برگ زیاد نیست، پوشش‎های علفی زیر این درختان خشک شده‌اند و مستعد آتش‌سوزی است.

وی ادامه داد: در این شرایط متاسفانه بی‌احتیاطی گردشگران و شکارچیان فصلی که در این مناطق آتش برپا می‌کنند و حتی پرت کردن باقیمانده سیگار در این مناطق مستعد آن را دچار آتش‎سوزی می‌کند.

کشاورزان در حریم جنگل‌ها از سوزاندن تفاله گندم و جو خودداری کنند

سلامتی بخشی از تهدید دیگر آتش‌سوزی را از جانب کشاورزانی می‌داند که در این ایام تفاله‌های گندم و جوی خود با وجود توصیه‎های بازدارانه جهاد کشاورزی استان و ضررهایی که این نوع آتش‌سوزی برای زمین‌های زراعی آنان دارد، آین تفاله‌ها را به آتش می‎کشند و این حریق به جنگل‌ها سرایت می‌کند.

وی یادآور شد: آتش دادن سر مرزهای کشاورزی به ویژه تلوهای خشکی که اطراف زمین را احاطه کرده‌اند از جمله دیگر آسیب‌هایی است که جنگل‌ها را تهدید می‌کند.

بهترین راه برای مقابله با حریق آموزش و فرهنگ‌سازی است

دبیر کارگروه اطفای حریق استان بهترین راه مقابله با چنین تهدیدهایی را آموزش و فرهنگسازی می‌داند.

سلامتی از مشکلات مالی به عنوان مهمترین مشکل این سازمان یاد می‌کند و اضافه کرد: در سال‌جاری به دلیل کمبود اعتبار، موفق به کارگیری نیروهای فصلی نشده‌ایم.

وی تصریح کرد: گروه‎های 22 نفره هم با وجود آموزش‌های مداومی‌ که انجام گرفته، به دلیل کمبود اعتبارات نتوانسته صدرصد انتظارت را برآورده کند.

تقویت اعتبارات منابع طبیعی گلستان نیازمند توجه جدی است

سلامتی با تشکر از همکاری و همراهی مدیریت بحران استان گلستان اذعان داشت: انتظار می‌رود در زمینه اعتبارات توجه بیشتری به این بخش مهم و حیاتی در استان شود. 

وی خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته 10 خودروی اطفای حریق برای این اداره کل خریداری شده که چهار خودروی مورد نظر توسط اداره کل مدیریت بحران استان تهیه و تحویل این اداره کل شده است.

سلامتی متذکر شد: با توجه به وضعیت خاص استان در موضوع حریق جنگلها و عرصه‌های منابع طبیعی، این ناوگان ضد حریق نیازمند تقویت و افزایش مضاعف حداقل تا تعداد 20 ناوگان است.

تاکید بر فعال‌تر شدن کارگروه‌‌های استانی و شهرستانی اطفای حریق گلستان

وی، فعال‌تر شدن کارگروه اطفای حریق در استان و شهرستان‎ها را از دیگر موضوعاتی برشمرد که باید به آن توجه جدی‌تری مبذول داشت.

مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان، آمادگی دستگاه‎های عملیاتی همچون هلال‌احمر و شهرداری‌ها، فعال شدن گروه‎های 22 نفره از طریق سپاه استان، کمک بیشتر به شهرداری‌ها و دهیاری‎ها در بحث اطفای حریق را از دیگر راهکارهای تقویت ناوگان ضد حریق جنگل‎های استان برشمرد.

سلامتی، کمک از طریق اعتبارات استانی برای به کارگیری نیروهای فصلی را از دیگر موضوعاتی دانست که منابع طبیعی استان به شکل جدی در پی آن است.

وی در پایان ضمن اعلام اینکه نیروهای این اداره کل همیشه پا به کار هستند، بر آمادگی استان برای مقابله با هرگونه حادثه  آتش‎سوزی در عرصه منابع طبیعی تاکید کرد.

همچنین معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان بیشترین نگرانی خود را در گرمای اخیر کاشت بی‎محابای برنج در مناطقی می‌داند که به هیچ وجه توجیه ندارد.

انتهای پیام/2307/خ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول