اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از شهر اولین‌ها گزارش می‌دهد

اولینی دیگر بر شهر اولین‌ها/ راه‌اندازی نخستین موزه مطبوعات ملی در خانه حریری تبریز

در میان این همه هدایای دنیای نوین اما، هنوز هم نیازمند و علاقمند جایی هستیم که در خنکای درختانش بنشینیم یا دیوارهای پر نقش و نگارش را ببینیم و شاید آهی هم بکشیم و از خاطرات دیروز بگوییم و بشنویم.

اولینی دیگر بر شهر اولین‌ها/ راه‌اندازی نخستین موزه مطبوعات ملی در خانه حریری تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، شهر تبریز است و یادها و خاطره‌های رنگین از دیروزها، خاطره‌هایی میراث امروزین ما را از آنچه بوده‌ایم شکل داده؛ ‌میراثی که موزه‌ها را امانت‌دار نگهداری‌شان می‌شناسیم و گاهی جز به تلنگری شاید تلخ، فرصت چرخ زدن در میانشان را از خودمان دریغ می‌کنیم.

شهر خاطره‌هاست؛ شهر راز و رمزهای بی‌حد و مرزی که لابه‌لای آجرهای تاریخ، در میان صدای کوبش دفتین، بر فراز آوازهای قوپوز و در نگاه مردمانش جاری است.

تبریز، شهر تاریخ است؛ با هزاران خاطره که از دیرباز با دست‌های هنرساز و دل‌های پرنقش و نگار بر تن سیم و زر و خاک نشسته‌اند و کاسه و کوزه و صراحی را مایه‌ای از عشق بخشیده‌اند.

و در همین تبریز می‌توان چرخید و در میان دیوارهای پرنقش و نگارخانه‌هایی زیبا یا در درون ستون‌های شیشه‌ای پرنور، دست ساخته‌هایی به قدمت اندیشه انسان را دید و حظ برد.

اکنون قرن ارتباطات است، قرن سرعت و عجله و کمبود وقت. در میان این همه هدایای دنیای نوین اما، هنوز هم نیازمند و علاقمند جایی هستیم که در خنکای درختانش بنشینیم یا دیوارهای پر نقش و نگارش را ببینیم و شاید آهی هم بکشیم و از خاطرات دیروز بگوییم و بشنویم.

تبریز هرچند از رهگذر زمین لرزه زخم‌های بسیاری بر تن دارد، اما هنوز هم خانه‌های تاریخی ارزشمندی برای تبدیل شدن به موزه دارد و یادگارهای بسیاری برای نمایش در این موزه‌ها.

شاید یکی از نزدیک‌ترین و محتمل‌ترین این اتفاقات، نویسندگان و روزنامه‌نگاران را بسیار خوشحال کند از اینکه خانه‌ای در نهایت کمال و زیبایی در منطقه‌ای تاریخی به آنان اختصاص یافته است. ما و سایر اهالی رسانه هم منتظریم شاهد آغاز به کار موزه مطبوعات در محل خانه حریری در یکی از کوچه‌های عابرگذر تربیت باشیم و تاریخ ارزشمند مطبوعات تبریز را که در برهه‌های مختلف، پیشرو و اثرگذار بوده به همگان معرفی کنیم.

راه‌اندازی موزه مطبوعات ملی در خانه حریری تبریز به همت میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با همکاری انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان شرقی از سال گذشته کلید خورد و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به پاس قدردانی از تلاش‌های اصحاب رسانه ایجاد موزه مطبوعات را به اهالی رسانه در سال گذشته به اصحاب مطبوعات و رسانه هدیه کرد و مرمت خانه حریری تبریز برای راه‌اندازی موزه مطبوعات آغاز کرد.

تسریع در راه‌اندازی مطبوعات ملی در تبریز

محمدعلی نصرتی معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی بعد از ظهر امروز در حاشیه بازدید هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی و جمعی از اهالی رسانه از مراحل مرمت ساختمان نخستین موزه مطبوعات ملی کشور درخانه حریری تبریز در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: اصحاب رسانه و مطبوعات یکی از سرمایه‌های اجتماعی هستند که بستر خوبی را برای کارگزاران نظام اسلامی برای خدمت به مردم فراهم کرده‌اند.

وی رسانه‌ها و مطبوعات را حلقه واسط مسئولان و مردم ذکر کرد و افزود: اعتماد مردم به خدمت‌گزاران خود در نظام اسلامی یک امر اتفاقی نیست و عوامل متعددی در جلب این اعتماد نقش داشته که یکی از مهم‌ترین آنها اصحاب رسانه‌ها هستند.

نصرتی با بیان این که اهالی رسانه در باور و رفتار مردم تاثیرگذار هستند، تصریح کرد: نقش رسانه‌ها و مطبوعات در ایجاد وفاق و همدلی ملی، امیدواری جامعه به آینده و پشتیبانی مردم از اقدامات خدمت‌گزاران تعیین‌کننده است.

وی با تقدیر از راه‌اندازی موزه مطبوعات ملی کشور در خانه حریری تبریز تاکید کرد: با توجه به پیشینه تاریخی و اهمیت رسانه تسریع در راه‌اندازی موزه مطبوعات در تبریز ضروری است.

تبریز یک شهر موزه است

وی با بیان اینکه تبریز یک شهر موزه است، افزود: تبریز ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای در تمام ابعاد دارد که هر کدام نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی برای ماندگاری و انتقال آن به آیندگان است.

 

 

* راه‌اندازی نخستین موزه مطبوعات ملی در خانه حریری تبریز

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی نیز در حاشیه بازدید از مراحل مرمت‌خانه حریری که قرار است نخستین موزه مطبوعات ملی کشور در آن راه‌اندازی شود، گفت: به دنبال طرح راه‌اندازی موزه مطبوعات در خانه حریری تبریز با همکاری انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی در 17 مرداد (روز خبرنگار) سال گذشته در نشست شورای عالی سیاست‌گذاری ثبت آثار تاریخی، ملی شدن این موزه که مقرر است در خانه حریری تبریز ایجاد شود، به تصویب رسید.

وی افزود: با توجه به تاریخچه غنی مطبوعات آذربایجان‌شرقی در سطح کشور، ضرورت ایجاد چنین موزه‌ای در سطح ملی ایجاب می‌کرد که خوشبختانه این اتفاق خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه خانه حریری تبریز یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی شهر تبریز بوده و مراحل پایانی مرمت خود را طی می‌کند، اظهار کرد: پس از اتمام عملیات مرمتی این خانه، موزه مطبوعات ملی در این محل راه‌اندازی خواهد شد.

محمدی با اشاره به اجرای مراحل عملیات مرمت این بنا افزود: مرمت خانه حریری تبریز بیش از 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که به مناسبت بزرگداشت روز خبرنگار سال گذشته و قدردانی از تلاش اصحاب رسانه، از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان به جامعه مطبوعاتی آذربایجان‌شرقی هدیه شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر اعتبار لازم برای اتمام مرمت خانه حریری فراهم شود، به زودی شاهد افتتاح نخستین موزه مطبوعات کشور در محل رشد و شکوفایی‌اش خواهیم بود.

محمدی با اشاره به زیبایی‌ها و موقعیت ممتاز این خانه خاطرنشان کرد: تعداد زیاد نقاشی‌های دیواری، تنوع طرح، نقش و رنگ و موضوعات جالب توجه عصر قاجار و وجود سبک نگارگری دوره قاجار تبریز خانه حریری را در میان خانه‌های تاریخی آذربایجان‌شرقی و حتی کشور دارای جایگاه ویژه کرده است.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با اشاره به مرمت‌های صورت گرفته روی این بنا تصریح کرد: عملیات استحکام‌بخشی، ایزوگام سقف، مرمت بخش‌های الحاقی و نیز مرمت نقاشی‌ها و نگارگری‌های دیواره‌های این خانه توسط متخصصان انجام گرفته است.

محمدی با بیان اینکه هم‌اکنون عملیات کف‌سازی و ادامه مرمت نقاشی‌ها در حال انجام است، تصریح کرد: پس از پایان مرمت خانه حریری، این بنا با تجهیز و انتقال اسناد به موزه مطبوعات مبدل می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نقش رسانه‌ها اظهار کرد: بسیاری از موفقیت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی را مدیون اصحاب رسانه و همکاری و دقت به موقع آنها دانست.

محمدی خبرنگاران را وجدان بیدار جهان و تصویرگر زمان خویش خواند و گفت: خبرنگاران با حضور در جامعه و حساسیت‌ها و رسالت خود می‌توانند بهترین همیار در حفاظت از میراث فرهنگی، آثار تاریخی، میراث معنوی و گسترش و توسعه صنایع‌دستی باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان نقش اصحاب رسانه در جلوگیری از تخریب‌ها و اتفاقات ناگوار حوزه میراث فرهنگی و تاریخی استان را کلیدی و موثر خواند و گفت: راه‌اندازی نخستین موزه مطبوعات ملی کشور در تبریز به عنوان شهر اولین‌ها، هدیه‌ای به منظور سپاس و قدردانی از فعالان عرصه خبر و اطلاع‌رسانی کشور به ویژه آذربایجان‌شرقی است.

محمدی گفت: سعی می‌شود هویت روزنامه‌نگاری و رسانه‌ای استان و کشور در این موزه ملی تجلی یافته و اطلاعات خوبی از گذشته تاریخی مطبوعات کشور ارائه دهد.

خانه حریری مربوط به دوره قاجار است و در تبریز، خیابان تربیت، کوچه نور هاشمی، پلاک 132 واقع شده و این اثر در تاریخ 27 دی 1377 با شمارهٔ ثبت 2242 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

براساس این گزارش، محمدعلی نصرتی معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان آذربایجان‌شرقی، اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی و جمعی از اهالی رسانه از مراحل مرمت خانه حریری تبریز مربوط به دوره قاجار که قرار است نخستین موزه مطبوعات ملی کشور با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان آذربایجان شرقی و انجمن صنفی روزنامه نگاران استان آذربایجان شرقی راه‌اندازی و و ایجاد شود بازدید کردند.

با راه‌اندازی موزه مطبوعات ملی کشور در تبریز اولینی دیگر به اولین‌های شهر تبریز افزوده می‌شود.

 

* چرا به تبریز شهر اولین‌ها می‌گوین 

این گزارش می‌افزاید، اولین چاپخانه، اولین خیابانی که در ایران دارای برق شد، اولین پستخانه و اولین خط انتقال پست و... در تبریز بوده‌اند و به‌ همین علت، تبریز شهر اولین‌ها نامیده می‌شود.

 اولین چاپخانه در سال 1227 توسط شاهزاده عباس میرزا در تبریز تاسیس شد و 12 سال بعد دومین چاپخانه در تهران تاسیس شد.

 برای اولین بار کتب خارجی در تبریز ترجمه شد که از آن جمله عبارتند از: پطر کبیر، شارل دوازدهم، اسکندر کبیر

 اولین رمان ایران به نام (ستارگان فریب خورده- حکایت یوسف شاه سراج) توسط میرزا فتحعلی آخوند زاده در تبریز به رشته تحریر در آمد.

 اولین دایرة المعارف توسط محمد رضا زنوزی تبریزی نوشته شد.

 اولین کتابخانه عمومی توسط میرزاحسن خان خازن لشگر در سال 1312 در تبریز تاسیس شد

 اولین سینمای ایران پس از پنج سال از اختراع جهانی آن (توسط برادرن لومیر)، در تبریز با نام سولّی(آفتاب) تاسیس گردید

 اولین نمایشنامه و تئاتر در تبریز به سال 1261 شکل گرفت.

 اولین عکاسخانه توسط قاسم میرزا در تبریز راه اندازی شد.

 اولین فوتبالیست شاغل در اروپا (بلژیک) به نام حسین صدقیانی از اهالی تبریز در سال‌های 1309-1311 بهترین گل زن باشگاه‌های این کشور بود و در فینال جام باشگاه‌های بلژیک با به ثمر رساندن سه گل باعث قهرمانی تیم رویال شالروا اسپورتینگ کلوپ در مقابل تیم بروکسل گردید.

در زمینه پزشکی:

نخستین طبیب محصل فرنگ

 نخستین کتاب‌های پزشکی

 نخستین آبله‌کوبی

 نخستین دانشکده پرستاری مامائی

 نخستین دندان‌های مصنوعی

 اولین عمل قلب باز

 پیوند قلب برروی سگ‌ها

 و نخستین عمل پیوند کلیه توسط دکتر جواد هیات در سال 1347در تبریز به انجام رسید

 اولین هوانورد ایرانی به نام کلنل محمد تقی خان پسیان از اهالی تبریز بود.

 اولین کارخانه اسلحه و مهمات در شهر تبریز بنا نهاده شد.

 اولین کارخانه چینی سازی در شهر تبریز ساخته شد

 اولین کارخانه تولید برق در این شهر و اولین خیابانی که در آن از چراغهای برقی استفاده شد خیابان چراغ گازی تبریز بود

 اولین ضرابخانه ماشینی و انتشار اسکناس از فعالیت های این شهر اولین‌ها بود.

 اولین شهر ایران که صاحب تلفن شد تبریز بود.

 اولین انجمن زنان در تبریز توسط صاحب سلطان خانم تشکیل گردید.

 اولین بلدیه و نظمیه پلیس مردمی و شهرداری ایران متعلق به تبریز است

 اولین مهمانخانه توسط میرزا اسحق خان معززالدوله در تبریز پذیرای مهمان گردید.

اولین مدرسه کر و لال‌ها توسط جبار باغچه بان و اولین مدرسه نابینایان توسط یک میسیون آلمانی و اولین مدارس حرفه‌ای و بازرگانی توسط محمدعلی تربیت و اولین کودکستان توسط ابوالقاسم فیوضات در تبریز بنا گذاشته شد.

اولین پایگاه لرزه نگاری در تبریز (شهر زلزله خیز) بنا گذاشته شد.

انتهای پیام/60002/ک40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول