اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس:

آتش ارتفاعات شیراز مهار شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس گفت: با تلاش نیروهای چند دستگاه، آتش ارتفاعات شیراز تا حد بسیاری اطفا شد.

آتش ارتفاعات شیراز مهار شد

حسن فیاض‌پور امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: کمتر از یک هفته از آتش‌سوزی گذشته تا امروز آتش‌سوزی از استهبان آغاز شد و با گسترش به فسا و داراب، عصر دیروز به کامفیروز رسید.

وی افزود: آتش‌سوزی در ارتفاعات شیراز در همین هفته از کوه دراک و نقاط دیگر چهار مرتبه رخ داد.

فیاض پور اضافه کرد: عصر دیروز نیز از ارتفاعات مشرف به پادگان زرهی در میدان تیر اکبرآباد در ضلع جنوبی کوه بمو آتش‌سوزی آغاز شد.

وی اضافه کرد: در آن منطقه اداره کل محیط زیست؛ قرقبان و محیط‌بان دارد و به همین دلیل وقوع آتش‌سوزی به سرعت اطلاع داده شد و نیروهای محیط زیست، منابع طبیعی، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی در منطقه حاضر شده و مشغول اطفای حریق شدند.

فیاض‌پور تصریح کرد: تا آخرین لحظاتی که کسب اطلاع کردیم حدود 90 درصد آتش‌سوزی در دو سه نقطه مهار شده است.

وی ابراز داشت: درست است که دلایلی اعم از وجود بوته‌های مرتعی خشک، بالا رفتن بیش از حد دما؛ در آتش‌سوزی تاثیر‌گذار است اما بی احتیاطی مردم در خاموش کردن آتش‌هایی که روشن می‌کنند نقش اصلی را در این اتفاقات دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس افزود: انداختن ته‌سیگار روشن در اماکن، تیراندازی به منظور شکار پرندگان و وحوش و رها کردن آتش روشن در منطقه مستعد، در وقوع این آتش‌سوزی‌ها نقش دارد.

به گفته وی، دلیل اینکه در کمتر از یک هفته 6 تا هفت‌بار این مسئله تکرار شده احتمال تعمدی بودن آن در جلسات ویژه بررسی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون آتش کامفیروز با تلاش نیروهای حاضر در منطقه خاموش شده است و تاکید کردیم که هر زمان آتش خاموش شد اگر عرصه منابع طبیعی است نیروهای منابع طبیعی و اگر در حوزه محیط زیست بوده نیروهای آن سازمان در محل بمانند تا دوباره آتش در نگیرد.

فیاض‌پور تصریح کرد: در استهبان همین مسئله رخ داد که آتش در عرصه اول که اراضی باغات بود مهار شد اما به دلیل ترک نیروهای اطفای حریق، آتش به جنگل تسری یافت و چند صد هکتار اراضی مرتعی و کشاورزی را از بین برد.

وی ادامه داد: نقش مردم در این حوادث بسیار پر رنگ است که از رعایت نکات ایمنی در برافروختن آتش تا اطلاع‌رسانی به موقع را شامل می‌شود.

این مسئول بیان کرد: حضور خودجوش مردم در برخی مناطق می‌تواند پیش از حضور نیروهای عملیاتی از گسترش آتش جلوگیری کند چرا که مهار آتش در لحظات نخستین بسیار سهل است.

به گزارش فارس، وسعت این حریق به حدی بود که مردم از سطح شهر شیراز می‌توانستند ارتفاعات کوه بمو در حال آتش‌سوزی را مشاهده کنند.

پارک ملی بمو با مساحت 48 هزار هکتار، 112 گونه جانوری شامل 69 گونه پرنده، 19 گونه خزنده، سه گونه دوزیست و 21 گونه پستاندار و گونه‌های بی‌نظیر گیاهی و جانوری را در خود جای داده و بانک ژنتیکی است.

انتهای پیام/2448/ط40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول