اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه شب‌های قدر

شب قدر، فرصتی برای خودشناسی/ شب قدر شب تلاقی آسمانی‌ها و زمینی‌ها

شب قدر شبی است که تمامی درهای آسمانی به روی بندگان خداگشوده می‌شود و شبی بسیار عظیم و پر از معنویت که بهره از آن موجب دستیابی به تمام خوبی‌ها خواهد شد.

شب قدر، فرصتی برای خودشناسی/ شب قدر شب تلاقی آسمانی‌ها و زمینی‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از بیجار، در طول زندگی زمان‌های متفاوتی وجود دارد، اما در میان همگی این زمان‌ها، بعضی به واسطه عنایت و توجه خداوند و اثراتی که بر این زمان‌ها مقرر شده یا اتفاقاتی که در آنها روی می‌دهد، دارای اهمیت، شرافت و عظمت ویژه‌ای هستند و یکی از این زمان‌ها شب قدر است.

این شب‌ها مساجد و مردم حال و هوایی دیگر دارند؛ صدای مناجات، صدای «الهی العفو» از مناره‌های مساجد به گوش می‌رسد، به حق که مردم این شب عزیز را درک کرده‌اند و می‌خواهند از ثانیه ثانیه آن بهره ببرند.

مشاهده قرآن بر سر گیری و خواندن جوشن کبیر و نام بردن اسماء متبرکه خداوند باری تعالی زیارت مخصوص امام حسین (ع) در شب قدر، تلاوت مکرر قرآن کریم غوغایی در قلب و روح آدمی افکنده و او را به تقرب درگاه خداوند متعال ترغیب می‌کند.

نام مولا امیرالمومنین علی (ع) نیز این شب‌های عزیز را ارزشمندتر کرده و توسل محبانش را به درگاهش بی‌گمان بی‌جواب نخواهد گذاشت.

شب قدر شب اندازه‏‌گیری است و خداوند متعال در این شب حوادث یک سال را تقدیر می‏کند و زندگی، مرگ، رزق، سعادت و شقاوت انسان‌ها و اموری از این قبیل را در این شب مقدر می‏گرداند.

در شب قدر که شب‌زنده‌داری می‌کنیم، خداوند نام ما را در گروه نیکبختان ثبت می‌کند و آتش جهنم را بر ما حرام می‌سازد و توفیقی بالاتر از این نیست که آتش جهنم بر ما حرام شده و  به خدا نزدیک‌تر شویم.

شب قدر شب زاری و سبک شدن روح از بار گناهان و رهایی از دوزخ است، فرصتی دوباره برای اظهار شرمساری و پشیمانی از گذشته‌ها است.

در آیین اسلام، این شب با ارزش‌ترین و برترین شب در طول سال است. اهمیت این شب تا حدی است که نه تنها آیات مختلفی از سور قرآن کریم درمورد خصوصیات این شب نازل شده، بلکه سوره‌ای مستقل نیز به این نام و در خصوص شب قدر در قرآن کریم وجود دارد که بیانگر اهمیت و جایگاه والای این شب عزیز است.

نه تنها شب قدر بلکه روزهایش به سان شب‌هایش از  ارزش و ارج بسیاری برخوردار است و عبادت خداوند در این ایام افضل بر تمامی اعمال است.

باید در شب نزول قرآن انسان گمشده واقعی را  که در اصل  خودش بوده پیدا کند و در واقع شب قدر بهترین فرصت برای خودشناسی انسان است.  

مردم مسلمان سرتاسر دنیا با احیای شب قدر به درگاه باری تعالی تقرب می‌جویند و در روایات نیز آمده است احیای این شب عزیز، با عبادت هزار ماه، یعنی مساوی با هشتاد و سه سال و چند ماه است و این امر مؤمنان را ترغیب می‌کند که این شب بزرگ را درک و آن را احیا کنند.

در روایات آمده است که شب قدر از هزار ماه برتر و بهتر است منظور از بهتر بودن این شب از هزار ماه، بهتر بودن از حیث فضیلت عبادت است، چه این که مناسب با فرض قرآن نیز چنین است. چون همه عنایت قرآن در این است که مردم را به خدا نزدیک و به وسیله عبادت زنده کند. و احیاء یا عبادت آن شب از عبادت هزار ماه بهتر است.

نه تنها در این شب تمامی امور مربوط به مخلوقات در سال آینده و تا فرارسیدن شب قدر بعد، از جانب خداوند تقدیر می‌گردد، بلکه ملائکه در این شب به اذن پروردگار، این امور معین و مشخص شده را به صورت فرامین الهی نازل می‌نماید.

مراجعه به روایات رسیده از معصومین در تفسیر قرآن وضعیت را به طور صریح و واضح درباره اینکه شب قدر چه شبی از سال است مشخص کرده و اینکه در یکی از لیالی ماه مبارک رمضان در این روایات به شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان اشاره شده است و شب بیست و سوم از بقیه محتمل‌تر شمرده شده است.

در این شب عزیز زنده نگه داشتن یاد خداوند در دل، دستگیری از محرومان و مظلومان و دعای خیر برای سایرین نیز از جمله اعمال سفارش شده هستند.

بدین ترتیب است که هر انسان آگاه و بیدار دل در حدی که در توان و شایسته اوست، می‌تواند هر چه بیشتر خود را مشمول عنایت و توجه خداوند قرار دهد. به این امید که بتوانیم از این فرصت استثنایی و خیرات بی‌منتهای این شب بهره و استفاده‌ای شایان ببریم.

و در پایان اینکه شب‌های قدر فرصتی است برای بازگشتن به سوی حضرت حق و توبه کردن از گناهان و پیمودن راه درست. شب قدر، فرصتی است برای پاک کردن ظاهر و باطن از هر آلودگی.

یادداشت از شهربانو مرادی

انتهای پیام/79015/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول