اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سالروز شهادت مولای متقیان

استان کرمان غرق در ماتم است

در سالروز شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع) استان کرمان غرق در ماتم است.

استان کرمان غرق در ماتم است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، در سالروز شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع) استان کرمان غرق در ماتم است و برنامه‌ها و مراسمات متعددی در سطح استان پهناور کرمان برگزار شد.

همچنین شب قدر در سراسر دیار کریمان با شکوه برگزار شد، شب قدر سرنوشت انسان‌ها براى یک سال‌‌ طبق لیاقت‌ها و شایستگی‌ها تعیین مى‏شود، ‌باید آن شب را بیدار بود، توبه و خودسازى کرد و به درگاه خدا رفت و لیاقتى بیشتر و بهتر براى جلب رحمت او پیدا کرد.

به استناد روایات وارده ماه رمضان افضل ماه‌ها نزد خداوند متعال است‌ که اوّل آن رحمت، وسط آن مغفرت و آخر آن اجابت دعا و رهایی از آتش است و به استناد آیات نورانی قرآن کریم شب قدر شب نزول قرآن است که در ماه مبارک رمضان قرار دارد و عظمت آن به قدرى است که خداوند آن را بهتر از هزار ماه دانسته است.

به اعتقاد مفسران شب قدر به این دلیل قدر نامیده شده که جمیع مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعیین مى‏شود.

در این شب هر حادثه‏اى که باید طی سال واقع شود، چه خیر و چه شر، چه طاعت و چه معصیت‌ و چه فرزندى که قرار است متولد شود و یا اجلى که بنا است فرا رسد‌ و یا رزقى که قرار است تنگ و یا وسیع برسد، تقدیر مى‏شود، پس آن چه در این شب مقدر‌ و قضایش رانده شود، قضایى است حتمى، اما در عین حال مشیت خداى تعالى در آنها محفوظ است.

در این شب‌های بزرگ تقدیر ما انسان‌ها رقم می‌خورد، پس باید بکوشیم با عبادت و خاکساری به درگاه خداوند متعال، بهترین تقدیرات را از او خواسته و تمنّا کنیم آن چه از خیر است برای ما امضا شود و شرور با نگاه رحمت خداوند مهربان از زندگی ما دفع شوند.

به فرموده امام صادق (ع)، تقدیر امور و سرنوشت‌ها در شب قدر، یعنی شب نوزدهم، تحکیم آن در شب بیست و یکم‌ و امضاء ‏آن در شب بیست و سوم صورت می‏گیرد.

حضور پررنگ جوانان کوهبنان در شب قدر

در این شب بزرگ مردم مؤمن و خداجوی شهرستان کوهبنان همراه با سایر مسلمانان جهان خواب را رها کرده و در مساجد، حسینیه‌ها و تکایا حضور یافته و در کنار به جا آوردن آداب این شب‌ها به عزاداری برای مولای مؤمنان پرداختند.

در این مراسم حضور جوانان چشمگیر بود و جوانان و نوجوانان همراه با سال‌خوردگان و زنان و مردان کوهبنانی در فراق پدر یتیمان اشک ماتم ریختند و بر سر و سینه خود زدند.

در این مراسم عاشقان ولایت پس از به جا آوردن اعمال مخصوص این شب، قرائت دعای جوشن کبیر و مراسم قرآن به سر گرفتن و ... تا پاسی از شب در مساجد شب زنده‌داری کرده و با اشک و ماتم از خداوند بهترین سرنوشت را خواستند.

همچنین مراسم روحانی شب قدر با حضور پرشور مردم خدادوست در مساجد و تکایای بخش طغرالجرد و روستاهای شهرستان کوهبنان برگزار شد.

مردم زرند در عزای مولای متقیان گریستند

در دومین شب از لیالی قدر، ‌مردم عزادار شهرستان زرند نیز در هجران مقتدای عدل و ایمان حضرت علی‌بن‌ابیطالب (ع) به سوگ نشسته و گریستند.

شب زنده‌داران با قرائت کلام‌الله مجید‌، قرائت دعای جوشن کبیر، نوحه‌سرایی‌، اعمال شب احیای بیست و یکم ماه مبارک رمضان را در فضایی آکنده از معنویت‌ با‌ شکوه و عظمت خاصی برگزار کردند.  

مردم مؤمن شهرستان زرند سپس آیین قرآن بر سر گرفتن را انجام داده و این کتاب الهی و 14 معصوم پاک را نزد پروردگار واسطه قرار دادند و از ذات اقدس الهی رحمت و مغفرت را آرزو کردند.

سخنرانی روحانیان پیرامون مقام و منزلت این شب عظیم، مداحی و نوحه‌خوانی توسط مداحان اهل‌بیت (ع)‌، نصب پلاکارد و سیاه‌پوش کردن معابر و مساجد از جمله برنامه‌های عزاداری در این شهرستان بود.

توزیع نذورات و بر‌پایی ایستگاه‌های صلواتی و توزیع شیرینی، شربت و خرما، توسط جوانان مؤمن زرندی در میان شب زنده‌داران نیز نشان دهنده ارادت خالصانه آنان به امیر‌مؤمنان حضرت علی (ع) است.

همچنین مراسم احیاء شب قدر در مساجد‌، تکایا و حسینیه‌های مناطق ریحان شهر، خانوک‌، یزدان شهر‌، سربنان‌، دشتخاک‌، جرجافک‌،‌ امامزاده عبدالله مطهرآباد‌، امامزاده حمزه زرندوئیه‌، امامزاده جعفر سیریز‌، امامزاده بهاءالدین خالق‌آباد و محله سادات ریحان‌ با حضور پرشور جوانان و نوجوانان با شکوه خاصی برگزار شد.

انتهای پیام/2446/ی40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول