اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در استهبان فارس آغاز شد

برداشت انجیر از بزرگ‌ترین انجیرستان دیم جهان

برداشت انجیر از بزرگترین انجیرستان دیم جهان در استهبان با پیش‌بینی 10 هزار تن از این محصول آغاز شد.

برداشت انجیر از بزرگ‌ترین انجیرستان دیم جهان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در استهبان اظهار داشت: برداشت انجیر در استهبان، کاهش 10 درصدی نسبت به سال گذشته داشته است که پیش‌بینی می‌شود 10 هزار تن انجیر از انجیرستان‌های استهبان برداشت شود.

محمد بوستانی افزود: خشکسالی‌های پی‌درپی، طوفان و وزش باد در زمان گرده‌افشانی که موجب کاهش عملکرد زنبور گرده‌افشان می‌شود از جمله عوامل کاهش محصول انجیر امسال در استهبان است.

وی ادامه داد: 425 هزار هکتار زمین ویژه درخت انجیر در سطح جهان وجود دارد که 55 هزار هکتار آن در ایران و در استان فارس با 47 هزار هکتار باغ انجیر بزرگترین استان دارنده این محصول از میان 16 استان کشور است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان تصریح کرد: شهرستان استهبان با 23 هزار هکتار باغ انجیر، علاوه بر اینکه از لحاظ سطح زیر کشت مقام نخست را دارا بوده، از لحاظ کیفیت نیز بی‌رقیب است.

بوستانی تصریح کرد: از اول شهریور ماه کار برداشت انجیر آغاز می‌شود و تا نیمه مهر ماه پایان می‌یابد و انجیر به صورت پراکنده در پنج مرحله برداشت می‌شود.

وی ابراز داشت: پیش‌بینی می‌کنیم صادرات انجیر 30 هزار دلار درآمد ارزی برای کشور داشته باشد و همچنین در استهبان چهار واحد فرآوری و بسته‌بندی انجیر به صورت کارگاهی محصولاتی نظیر شربت، مربا، سرکه، مسقطی، بیسکویت، کیک، کلوچه و پودر انجیر تولید می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان ادامه داد: 40 درصد از انجیر خشک استهبان به کشورهای چین، هند، مالزی، ارمنستان و تاجیکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود و مابقی در داخل کشور مصرف دارد.

بوستانی در پایان به مشکلات موجود در صادرات انجیر اشاره کرد و گفت: طولانی شدن زمان نگهداری انجیر استهبان در گمرک و کند بودن زمان انتقال موجب شده است تا با مشکلات فراوانی در امر صادرات انجیر روبه‌رو باشیم.

به گزارش فارس، انجیر دارای ارقام مختلفی است که 98 درصد آن رقم سبز و 2 درصد نیز ارقام متی (matti)، سیاه، شاه انجیر و رونو (rono) است.

میوه انجیر که در قرآن به آن قسم یاد شده، شیرین، گوشت‌دار، زرد یا بنفش‌رنگ، دارای ویتامین‌های A ،B ، C، قند، پروتئین، مواد ازته، چربی، آهن، منگنز و کلسیم است.

شهرستان استهبان قطب تولید انجیر جهان در 175 کیلومتری شرق شیراز قرار دارد.

انتهای پیام/‌2448/ق30/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول