اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان خبر داد

مایه‌کوبی 62 هزار رأس دام سبک در ریگان علیه بیماری آبله

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: 62 هزار رأس دام سبک علیه بیماری آبله در ریگان مایه‌کوبی شدند.

مایه‌کوبی 62 هزار رأس دام سبک در ریگان علیه بیماری آبله

محسن دهقانیان امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ریگان اظهار داشت: 62 هزار رأس گوسفند و بز بر علیه بیماری آبله در ریگان مایه‌کوبی شدند.

وی افزود: در راستای انجام وظایف محوله و پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دامی و به منظور حفظ و حراست از سرمایه‌های دامی کشور شبکه دامپزشکی ریگان از ابتدای سال جاری تاکنون اقدام به واکسیناسیون رأس گوسفند و بز علیه بیماری آبله کرده است.

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان ابراز داشت: عامل ایجادکننده بیماری آبله ویروسی است و این ویروس به دو نحو جلدی و احشایی ایجاد بیماری‌زایی می‌کند که با ظهور تاول در روی پوست مشخص و به سرعت در اثر تماس منتشر می‌شود.

دهقانیان افزود: این بیماری از راه استنشاق ویروس و یا به وسیله خراش‌های پوستی انتقال می‌یابد و افزایش درجه حرارت بدن، افزایش تنفس، تورم پلک‌ها، ترشح موکوسی از بینی، بی‌اشتهایی، یبوست و ادرار منقطع از نشانه‌های بیماری است و ندول‌ها اغلب در دومین روز ظاهر می‌شوند که این ندول‌ها بیشتر در قسمت‌هایی از بدن که فاقد پشم هستند مثل سوراخ‌های بینی، پلک چشم و همچنین در ناحیه سینه و شکم و پستان بروز می‌کنند.

وی بیان داشت: همچنین ندول‌هایی که در دهان بروز کردند، سبب افزایش ترشح بزاق دهان می‌شوند و دوره بیماری معمولا سه تا هشت هفته طول می‌کشد، طی این مدت گوسفند لاغر شده و ممکن است، پشم خود را از دست بدهد.

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان افزود: در فرم احشایی این ندول‌ها عمدتا در دستگاه گوارش و تنفس ایجاد می‌شوند و مرگ و میر ناشی از آبله معمولا در اثر تهاجم میکروب‌های ثانویه است.

دهقانیان عنوان کرد: مؤثرترین راه پیشگیری از بیماری آبله رعایت اصول مدیریت دامداری و انجام واکسیناسیون و ضد عفونی کردن جایگاه و همچنین جدا کردن دام‌های مبتلا از دام‌های سالم و رعایت اصول قرنطینه‌ای و کنترل ورود و خروج دام به دامداری است.

وی تصریح کرد: در بحث درمان به علت اینکه عامل ایجاد کننده این بیماری ویروسی است، بنابراین بیماری باید سیر خود را طی کند، اما گرم نگه داشتن بدن و تقویت عمومی بدن و مراجعه به دامپزشک برای درمان دام‌های بیمار ضروری است و با توجه به سرعت انتشار بیماری و واگیری بالا در سطح گله، سبب کاهش محسوس تولید شیر و گوشت و ضرر و زیان اقتصادی می‌شود.

این مسئول از دامداران خواست در صورت مشاهده دام مبتلا با علایم مشکوک به آبله اقدامات لازم را برای پیشگیری و درمان با هماهنگی شبکه دامپزشکی انجام دهند و از درمان‌های بی‌مورد خودداری کنند.

انتهای پیام/80014/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول