اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با هدف آشنایی نسل جوان با دفاع مقدس انجام می‌شود

بازخوانی و بازسازی عملیات والفجر 5 در همدان

عملیات والفجر 5 در هفته دفاع مقدس هر روز توسط تیپ 32 انصارالحسین(ع) همدان برای آشنایی بیشتر نسل جوان با ارزش‌های دفاع مقدس بازخوانی و بازسازی می‌شود.

بازخوانی و بازسازی عملیات والفجر 5 در همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، عصر امروز و در دومین روز از هفته دفاع مقدس بازسازی و بازخوانی عملیات والفجر 5 در همدان انجام شد.

تیپ 32 انصارالحسین(ع) همدان با توجه به اینکه در سال 62 عملیات والفجر 5 را در منطقه دهلران، مهران و چنگوله انجام داده در راستای انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جوان و آشنایی مردم با نحوه عملکرد رزمندگان اسلام در جبهه‌ها این عملیات را بازسازی و بازخوانی کردند.

در ابتدای این مراسم، مدیر اجرایی بازسازی عملیات والفجر 5 گفت: عملیات والفجر 5 در سال 62 توسط نیروهای تیپ 32 انصارالحسین(ع) همدان برای آزاد سازی منطقه چنگوله از دست دشمن بعثی انجام شد.

نبی‌الله شامخی مختار افزود: برای انجام عملیات هشت روز کار شناسایی در منطقه انجام شد و بعد از بررسی نقشه‌ها و مسیرهای حمله به دشمن عملیات با رمز یا زهرا آغاز و با موفقیت به اتمام رسید.

*تقدیم 156 شهید در عملیات والفجر 5

وی ادامه داد: در عملیات والفجر 5 تعداد 156 شهید تقدیم کردیم و دشمن به مدت دو هفته برای باز پس‌گیری منطقه پاتک می‌زد که با مقاومت دلیرانه رزمندگان اسلام به اهداف خود دست نیافتند.

مدیر اجرایی بازسازی عملیات والفجر 5 اذعان داشت: در این عملیات تعداد 3 هزار و 600 نفر از نیروهای عراقی کشته و زخمی شدند و بخشی از ادوات و تجهیزات نظامی بعثی‌ها نابود و بخشی نیز به غنیمت گرفته شد.

*پیش‌بینی بازدید 50 هزار نفر از بازسازی عملیات والفجر 5

وی در ادامه با اشاره به اینکه بازسازی عملیات والفجر 5 در مدت 50 دقیقه انجام می‌شود، تصریح کرد: سال گذشته بیش از 25 هزار نفر از برنامه بازدید کردند که در سال جاری با توجه به تبلیغات انجام گرفته پیش‌بینی حضور 50 هزار نفر در برنامه را داریم. 

شامخی مختاری اذعان کرد: شهید نادر فتحی و رضا محرمی دو شهید شاخص عملیات والفجر 5 هستند.

همچنین در ادامه این مراسم فرمانده تیپ 32 انصارالحسین(ع) همدان با بیان اینکه در سی‌و سومین سالگرد دفاع مقدس خداوند توفیق بازخوانی عملیات والفجر 5 را عنایت کرده است، متذکر شد: بعد از اینکه استکبار جهانی از طریق احزاب و جریان‌های نفاق موفق به نابودی نظام اسلامی نشد به فکر تهاجم نظامی افتاد. 

سردار مظاهر مجیدی افزود: استکبار جهانی یکی از مهره‌های خود به نام صدام را انتخاب و در مرزی به وسعت یک‌هزار و 200 کیلومتر مرز بین ایران و عراق جنگ را تحمیل و خواهان نابودی و سقوط انقلاب اسلامی شد.

*اشغال 18 هزار کیلومتر از خاک ایران توسط دشمن بعثی

وی ادامه داد: دشمن سرسپرده بعثی در تاریخ 31 شهریور سال 59 با این هدف که ظرف یک هفته تهران را فتح می‌کند تهاجم خود را از مرزهای غربی آغاز کرد.

فرمانده تیپ 32 انصارالحسین(ع) همدان با بیان اینکه مردم غیرتمند ایران اسلامی با رهبری امام راحل در برابر دشمن بعثی ایستادگی کردند تصریح کرد: دشمن بعد از گذشت دو ماه 18 هزار کیلومتر در خاک ایران پیشرفت کرده بود.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) از ارتش، سپاه و بسیج خواست که به صورت متحد در برابر دشمن ایستادگی کنند ابراز داشت: نیروهای ایرانی با انجام عملیات‌های محدود، متوسط و بزرگ توانستند دشمن را در خاک خودش تعقیب کنند.

مجیدی اذعان کرد: رزمندگان اسلام برای تنبیه دشمن بعثی، عملیات‌های بزرگ را یکی پس از دیگری شروع و دشمن را از خاک ایران اسلامی بیرون راندند.

*اعزام 100 هزار نفر نیرو از همدان به جبهه‌ها

وی با بیان اینکه استان همدان و سپاه انصارالحسین(ع) بیش از 56 عملیات پدافندی و آفندی را انجام داده است خاطرنشان کرد: عملیات والفجر 5 یکی از عملیات‌های موفقی است که در منطقه دهلران و مهران با کمترین تلفات را نیروهای همدانی انجام دادند.

فرمانده تیپ 32 انصارالحسین(ع) همدان با اشاره به اینکه در جنگ تحمیلی 250 هزار شهید و 25 هزار مجروح تقدیم کردیم گفت: استان همدان بیش از 100 هزار نفر نیرو به جبهه‌ها اعزام کرده است.

وی اضافه کرد: در جنگ تحمیلی بیش از یک هزار میلیارد دلار هزینه جنگ را پرداخت کردیم و خسارت‌های بسیاری بر کشور وارد شد، اما آنچه که در دفاع مقدس به دست آوردیدم ده‌ها برابر هزینه‌ها بود.

*در دفاع مقدس ابهت ابرقدرت‌ها شکسته شد

مجیدی افزود: ما در دوران دفاع مقدس توانستیم بر روی پای خود بایستیم و ابهت ابرقدرت‌ها را شکسته و به مردم منطقه بفهمانیم که می‌توان در برابر دشمنان مقاومت و ایستادگی کرد.

وی با بیان اینکه هر آنچه که امروز از دفاع مقدس به دست آوردیم ارزشمند است ابراز داشت: وقتی امروز مقام معظم رهبری در برابر دشمنان با صلابت ایستاده و سخن می‌فرماید که ما می‌توانیم تل‌آویو را با خاک یکسان کنیم، به خاطر ایستادگی و صلابت مردم در دوران دفاع مقدس است.

فرمانده تیپ 32 انصارالحسین(ع) همدان بیان کرد: ما باید تفکر جبهه و جهاد و فرهنگ ایثارگری را در جامعه ترویج و به نسل‌های آینده منتقل کنیم.

در ادامه بازخوانی عملیات والفجر 5 توسط یکی از رزمندگان حاضر در این عملیات شروع و همزمان نیروهای نظامی و بسیجی عملیات والفجر 5 را در منطقه آغاز کردند.

امیر فرجام گفت: چون تیپ 32 انصارالحسین(ع) عملیات شناسایی عملیات والفجر 2 را انجام داده بود بر این اساس عملیات شناسایی والفجر 5 را نیز به نیروهای اطلاعات عملیات همدان واگذار کردند.

وی با بیان اینکه عملیات والفجر 5 در اسفندماه سال 62 فریب عملیات خیبر بود افزود: کار شناسایی منطقه عملیاتی والفجر 5 ظرف 20 روز از چهارم اسفندماه تا 27 اسفند سال 62 انجام شد.

*عملیات والفجر با شرکت 5 گردان انجام شد

این رزمنده حاضر در عملیات والفجر 5 با اشاره به اینکه شهید علی چیت‌سازیان از چهار محور منطقه عملیاتی والفجر 5 را شناسایی کرده بود تصریح کرد: این عملیات با شرکت پنج گردان به اضافه واحد توپخانه و چهار گردان احتیاط با ترکیبی از نیروهای لبیک یا امام شروع شد.

وی با اشاره به اینکه در این عملیات فقط 156 شهید استان همدان تقدیم کرده است ابراز داشت: گردان 151 ملایر، گردان 152 نهاوند، گردان 153 تویسرکان، 154 همدان و 156 بهار به همراهی چهار گردان احتیاط، واحد توپخانه، پشتیبانی ادوات و گروه تعاون در این عملیات شرکت کردند.

فرجام با اشاره به اینکه منطقه عملیاتی والفجر 5 نزدیک‌ترین مرز به کربلا بود اذعان کرد: عملیات قرار بود در ساعت 12 شب آغاز شود اما به دلیل دیده شدن یکی از گردان‌ها ساعت 11 شب دستور آتش با رمز «یا زهرا» صادر و عملیات آغاز شد. 

وی ادامه داد: در این عملیات شهید حسن ترک مسئولیت محور راست و شهید اسلامیان مسئولیت محور چپ را به عهده داشتند.

یکی از رزمندگان حاضر در عملیات والفجر 5 گفت: در شب عملیات فقط 15 نفر از رزمندگان اسلام به شهادت رسیدند و بقیه شهدا در روز بعد و در پاتک دشمن به درجه رفیع شهادت نائل گشتند.

در این مراسم صحنه‌های درگیری و آتش بین نیروهای ایرانی و عراقی و نحوه حرکت سربازان اسلام به صورتی واقعی با انجام انفجارهای آتشین برای حاضرین در مراسم که چند هزار نفر بودند به تصویر کشیده شد.

مردم با شور و حرارتی خاص و چشمانی پر از اشک، غرور و سربلندی نظاره‌گر گوشه‌ای از ایثارگری‌ها و دلاورمردی فرزندان غیور ایران اسلامی بودند.

در پایان مراسم تشیع جنازه نمادین شهدی عملیات والفجر 5 در میان حزن و اندوه مردم همدان برگزار و فضای منطقه را با عطر صلوات خوشبو کرد.

به نظر می‌رسد بازخوانی و بازسازی عملیات‌های مختلف دوران دفاع مقدس در بین نوجوانان و جوانان که سال‌های افتخارآمیز دفاع مقدس را تجربه نکردند بهترین راهکار برای آشنایی نسل جوان با انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و انتقال ارزش‌های الهی نظام اسلامی به آنها باشد.

هنگامی که نوجوانان و جوانان با صدای مهیب انفجار خمپاره از جا می‌پرند و یا غم از دست دادن یک رزمنده سلحشور را با چشم خود مشاهده می‌کنند، با ارزش‌های انقلاب اسلامی بهتر ارتباط برقرار کرده و در حفظ و تعالی روزافزون نظام اسلامی کوشا خواهند بود.

انتهای پیام/89019/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول