اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

امنیت صادرات انرژی، دغدغه تازه ترکمنستان چهارمین صادر کننده گاز در جهان

در حالی عشق‌آباد قصد دارد تا 15 سال آینده صادرات گاز خود را 230 میلیارد متر مکعب در سال برساند که از هم اکنون تامین امنیت خطوط تازه صادرات انرژی به دغدغه اصلی مقامات انرژی این کشور تبدیل شده است.

امنیت صادرات انرژی، دغدغه تازه ترکمنستان چهارمین صادر کننده گاز در جهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‏‌آباد، دولت ترکمنستان در راستای تامین نیازهای خود جهت امنیت آفرینی خطوط انتقال انرژی همایشی بین‌المللی با همکاری سازمان امنیت و همکاری اروپا در عشق‏‌آباد پایتخت کشور ترکمنستان برگزار می‏‌کند.

روزنامه «ترکمنستان بیطرف» چاپ عشق‏‌آباد در گزارشی ضمن تأیید مطلب فوق تصریح کرد که در این زمینه رئیس جمهور این کشور دستور رسمی را نیز صادر کرده‏ که به موجب آن همایش مذکور به مدت 2 روز در روزهای 17الی 18 اکتبر ماه در عشق‏‌آباد برگزار می‏‌شود.

این گزارش می‌افزاید که همایش بین‏‌المللی مذکور با نام «امنیت انرژی و توسعه پایدار- آینده سازمان امنیت و همکاری اروپا» با حضور مقامات رسمی دولت ترکمنستان و سازمان امنیت و همکاری اروپا و نیز سایر کارشناسان بین‏‌المللی و شرکت‌های صنعتی انرژی جهان برگزار می‏‌شود.

برگزاری همایش بین‏‌المللی امنیت انرژی در عشق‏‌آباد درحالی است که کشورهای غربی مهمترین اعضای سازمان امنیت و همکاری اروپا هستند و با پشتیبانی واشنگتن در سال‏‌های متوالی قصد دارند با ساخت خط لوله گاز از بستر دریای خزر گاز ترکمنستان را به اروپا منتقل کنند که در این زمینه طرح خط لوله گاز نابوکو و نیز طرح خط لوله گاز ترانس خزر را هر از چند گاهی در همایش‌های بین‏‌المللی و ملاقات‌های دوجانبه با مقامات ترکمنستان مطرح می‏‌کنند.

ترکمنستان هم‏‌اکنون گاز خود را به ایران، روسیه و چین صادر می‏‌کند و این کشور قصد دارد با اعمال سیاست تنوع بخشی به صدور حامل‌های انرژی به بازارهای جدید گاز خود را از طریق افغانستان به پاکستان و هند نیز منتقل کند و میزان صادرات گاز به چین را نیز چند برابر افزایش دهد.

لازم به ذکر است که ترکمنستان که هم‌اکنون مقام چهارم جهان از نظر ذخایر گاز را به خود اختصاص داده‏ در سال 1992 میلادی به عضویت سازمان امنیت و همکاری اروپا در آمد.

میزان ذخایر پیش‌بینی شده ترکمنستان معادل 44/45 میلیارد تن سوخت تعیین شده بود که بنا به کشف میادین جدید نفت و گاز در ترکمنستان، این میزان به میزان 21/71 میلیارد تن سوخت برآورد و تثبیت شده ‏‏و بیش از 53 میلیارد تن سوخت از ذخایر پیش‌بینی شده ترکمنستان در میادین خشک و بیش از 18 میلیارد تن سوخت نیز در بخش ترکمنی دریای خزر موجود است.

ترکمنستان همچنین قصد دارد تا سال 2030 میلادی میزان تولید سالانه گاز طبیعی را به 230 میلیارد متر مکعب برساند.

این درحالی است که عشق‏‌آباد و سازمان امنیت و همکاری اروپا در سال‌های متمادی همکاری‏‌های تنگاتنگی در زمینه تقویت امنیت مرزها، پیشگیری از قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، مسائل انرژی، ارتقا مهارت خبرنگاران محلی، آموزش زبان انگلیسی برای کارکنان و مأموریت امنیت و انتظامی، مرزبانی و گمرک، تجهیز گمرکات ترکمنستان و سایر زمینه داشته و هم‌اکنون نیز این همکاری‌ها ادامه دارد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول