اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طراح سازه پل خلیج فارس مطرح کرد

جزئیات سازه پل خلیج فارس / برخی از ویژگی‌های این پل منحصر به‌فرد است

یکی از طراحان طولانی‌ترین پل در دست ساخت کشور که قرار است قشم را به ساحل بندر خمیر متصل کند، ضمن تشریح جزئیات سازه مدنظر برای این پروژه، گفت: برخی از ویژگی‌های پل خلیج فارس در دنیا منحصربه‌فرد است.

جزئیات سازه پل خلیج فارس / برخی از ویژگی‌های این پل منحصر به‌فرد است

به گزارش خبرگزاری فارس از قشم، مهندس سید شمس‌الدین موسوی یکی از طراحان پل خلیج فارس پیش از ظهر امروز در حاشیه بازدید از نمایشگاه دفاع مقدس در این شهر با بیان اینکه اتصال جزیره قشم به سرزمین مادری یکی از آرزوهای دیرینه مردم قشم بوده است، اظهار داشت: جزیره قشم به مثابه فرزندی است که باید دستش را در دستان مادرش قرار داد. 

وی با بیان اینکه دیروز دینش را با رفتن به جبهه ادا کرده است، افزود: امروز دینم را با اجرای پل خلیج فارس به کشورم و انقلاب ادا می‌کنم.

موسوی گفت: طرح جامع شبکه ارتباطی خلیج فارس شامل چهار بخش شبکه ریلی به طول 86 کیلومتر، شبکه بزرگراهی به طول 92 کیلومتر، توسعه بندر کاوه با ظرفیت 700 هزار کانتینر در سال و گل سرسبد پروژه پل خلیج فارس است.

طراح پل خلیج فارس بیان داشت: با توجه به مشکلاتی که در تنگه خوران وجود داشت، مبنای کار بر این بوده که طرحی تهیه گردد که کمترین میزان کار اجرایی در دریا داشته باشد.

موسوی تصریح کرد: می‌خواهیم کاری انجام دهیم که سازگار با محیط باشد و بر همین اساس اقتصاد پروژه نیز یکی از آیتم‌های مهم در اجرای آن بوده به نحوی که در نهایت به عنوان یک نماد و کلید در کشور مطرح شود.

وی ادامه داد: برای ساخت پل خلیج فارس در حدود 600 گزینه وجود داشته که در نهایت پل کابلی ترکه‌ای با پنج دهانه 360 متری که یک دهانه متحرک برای آن پیش بینی شده، انتخاب شد.

موسوی اظهار داشت: فاصله بین دو ساحل بندرپهل و بندرلافت در دو سو، 2600 متر است.

این طراح افزود: برای اینکه پایه‌های پل را روی بستر دریا قرار گیرد نیاز است حدود 220 شمع بتونی به قطر یک و نیم متر تا عمق 20 تا 25 متر در کف دریا کوبیده شود. همچنین برای اینکه بستری مناسب ایجاد شود و بتوانیم پایه‌های پل را روی آن بگذاریم، از سازه‌های صندوقی شکل بتونی (کیسون) استفاده می‌شود که هر یک در حدود 1700 تن وزن دارد.

به گفته موسوی، اکنون سه کیسون از 10 کیسون مورد نیاز در حال ساخت است.

وی یادآور شد: ستون‌های اصلی روی کیسون‌ها قالب‌بندی خواهد شد و تا ارتفاع 153 متر بالا خواهد رفت که ارتفاعی حدود 3 برابر برج آزادی خواهد داشت.

طراح پل خلیج فارس ادامه داد: اجرای عرشه پل خلیج فارس نیز در دنیا  منحصر به فرد است به طوری که قطار و اتومبیل در یک تراز روی عرشه قرار می‌گیرند.

به گفته وی، عرض کامل عرشه 35 متر، عرض مفید آن 31.5 و ضخامت آن 3.5 متر است.: دهانه متحرک پل شبیه آسانسور از نوع بالا رونده با نیروی کشش است که از بین شش نمونه پل‌ متحرک در دنیا انتخاب شده است.

وی در پایان تاکید کرد: در انجام این پروژه تمام مهندسی آن ایرانی بوده است و تنها در حوزه‌های کوچک و اجرایی که تجربه آن در کشور وجود نداشت از مشاوران خارجی بهره‌برده‌ایم.

پیمانکاری طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس را شرکت پترو ساحل توسعه خلیج فارس به عهده دارد.

پل خلیج فارس همانطور که گفته شد، بخشی از طرح جامعه ارتباطی خلیج فارس با هدف توسعه اقتصادی و صنعتی منطقه است.

پل مذکور، در واقع قشم را به سرزمین اصلی متصل می‌کند، محل احداث این پل در بخش غربی قشم است و در نقطه‌ای احداث می‌شود که ساحل قشم کمترین فاصله با ساحل بندر خمیر در سرزمین اصلی را دارد.

علاوه بر پیش بینی ایجاد باندهای اتومیبل رو، ایجاد خط آهن با هدف عبور قطار و اتصال قشم به شبکه سراسری ریل آهن کشور نیز در این پل دیده شده است.

پل در حال تبدیل شدن به ناحیه‌ای صنعتی است، هر چند که در حال حاضر تجارت و گردشگری نیز در این جزیره رونق قابل توجهی نسبت به سایر نقاط کشور دارد.

انتهای پیام/88001/خ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول