اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

اخطار به دولت آمریکا

محمد علی رجایی: اگر آمریکا برای حل مشکلات خودش و به کمک نوکرش (صدام) می خواهد ما را وادار به تسلیم کند بداند که ملت ما آماده شهادت است و از هرگونه سرمایه گذاری جانی و مالی دریغ ندارد.

اخطار به دولت آمریکا

رخدادهای7 مهر1359

چکیده

  • در حالی که قسمت هایی از خاک ایران در اشغال نیروهای متجاوز عراقی است صدام تقاضای آتش بس کرد !
  • محمد علی رجایی نخست وزیر طی حکمی محمود کریم نوری  را به سمت سرپرست جدید بنیاد مستضعفان منصوب کرد .
  • محمد علی رجایی :اگر آمریکا برای حل مشکلات خودش و به کمک نوکرش می خواهد ما را وادار به تسلیم کند بداند که ملت ما آماده شهادت است و از هرگونه سرمایه گذاری جانی و مالی دریغ ندارد .
  • مجاهدین انقلاب اسلامی :  ما از آنجا که این جدال را بین اسلام و کفر ، حق و باطل ، تجاوز و مقاومت ، وابستگی و استقلال ، دیکتاتوری و آزادی می بینیم هر نوع میانجیگری و هر نوع حسن نیت در هر قالب یا هر پیشنهاد و به هر طریق را قاطعانه طرد و محکوم می کنیم .
  • سازمان مجاهدین خلق [منافقین] طی اطلاعیه ای آمادگی خود را جهت دفاع از مرزها و شهرها و هموطنانی که تحت تهاجم و تجاوز استبداد بعثی حاکم بر عراق قرار گرفته اند در صورت تقاضای مسئولین و عنداللزوم اعلام کرد .
  • یک خبرنگار آمریکایی در بغداد گزارش داد به علت این که هواپیماهای ایرانی شهرها را بمباران نمی کنند مردم بغداد به آژیرهای خطر توجهی نمی کنند و در هنگام حمله با خیال آسوده در شهر رفت و آمد می کنند .
  • در پی اظهارات آیت الله مهدوی کنی در مورد این که وزارت با عضویت در شورای نگهبان منافاتی با قانون ندارد آیت الله ربانی شیرازی عضو شورای نگهبان قانون اساسی گفت شورای نگهبان باید مستقل باشد .
  • سرهنگ جواد فکوری : امام فرمودند که نیروهای متجاوز باید سرکوب بشوند و دنیا باید بداند با ایرانی روبرو است که قوی تر از هر زمان دیگری در تاریخ حیاتش می باشد .
  • ژوزف میلیا سخنگوی دولت اسپانیا خبر رادیو عراق را مبنی بر ارسال پیام پشتیبانی به مقامات عراقی را رد کرد .
  • ستاد مشترک ارتش از ملت خواست به خلبانان دشمن که با چتر نجات پائین می آیند تیراندازی نکرده و با حفاظت کامل در اختیار مقامات مسئول قرار دهند.
  • مقامات مسئول در آنکارا اظهار داشتند بر اثر خرابکاری خط لوله ای که نفت را از حوزه های نفتی عراق در کرکوک به بندر یوموتالیک ترکیه در مدیترانه منتقل می کند کار انتقال نفت متوقف شده است .

صدام تقاضای آتش بس کرد !

در حالی که قسمت هایی از خاک ایران در اشغال نیروهای متجاوز عراقی است صدام تقاضای آتش بس کرد ! صدام امروز به کورت والدهایم دبیر کل سازمان ملل اطلاع داد در صورتی که ایران قبول کند عراق به درخواست شورای امنیت مبنی بر آتش بس جواب مثبت خواهد داد . صدام همچنین گفته است : عراق قبل از این که قطعنامه  آتش بس شورای امنیت انتشار یابد آتش بس را پذیرفته بود . رئیس جمهور عراق از والدهایم خواسته است ایران را برای آتش بس متقاعد کند !(1)

انتصاب سرپرست جدید بنیاد مستضعفان

محمد علی رجایی نخست وزیر طی حکمی سرپرست جدید بنیاد مستضعفان را منصوب کرد . در این حکم خطاب به محمود کریم نوری آمده است : با این حکم شما به سمت معاون نخست وزیر و سرپرست بنیاد مستضعفان منصوب می شوید شایسته است همه تلاش ها و مهارت های خود را در جهت رضای خدا و مصلحت مستضعفان در اداره این بنیاد به کار بندید و با دقت و قاطعیت و با استفاده از افراد متعهد و بصیر امور بنیاد را در مجرای صحیح قرار دهید . (2)

آیت الله ربانی شیرازی: طبق قانون اساسی قوای مجریه ، قضائیه و مقننه مستقل از یکدیگر می باشند و فردی نمی تواند منصوب دو قوه باشد چون تداخل در کار قوا پیش می آید و شما می دانید اگر قوه مجریه در امر شورای نگهبان دخالت کرد و یا مسئولیت آن را بر عهده گرفت فساد و تباهی پیش می آید .

بهانه صدام برای حمله به ایران

محمد علی رجایی نخست وزیر در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت : بهانه صدام برای حمله به ایران اختلافی است که با ایران بر سرقرار داد 1975 الجزیره دارد و ما قبلا هم اعلام کرده ایم که برای رفع این اختلاف هیچ گونه اقدام سیاسی چه بین دو کشور و چه در سطح بین المللی انجام نداده ایم . وی ادامه داد : حمله صدام به کشور ما از فرودگاه مهرآباد و خیابان آزادی شروع شده و اولین اثر حمله آن کشتار مردم بیگناه ما در تهران و نقاط مختلف کشور بوده است .

نخست وزیر با تکرار مواضع دولت ایران گفت : ما به یاری خدا و به کمک همه مردم انقلابی ایران و جهان با تمام قوا در مقابل دشمن ایستاده ایم و خواهیم ایستاد و چون دفاع ما از انقلابمان هست و عراق را نیز دشمن انقلابمان می دانیم تنها شهادت است که ما را از صحنه نبرد خارج خواهد کرد به همین جهت است که ما به هیچ وجه بحث میانجی و مذاکره و حتی حسن نیتی که بخواهد ما را تشویق به مذاکره کند نمی پذیریم .

رجایی خطاب به دولت آمریکا نیز گفت : اگر آمریکا برای حل مشکلات خودش و به کمک نوکرش می خواهد ما را وادار به تسلیم کند بداند که ملت ما آماده شهادت است و از هرگونه سرمایه گذاری جانی و مالی دریغ ندارد .

نخست وزیر در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت : جنگ ما با عراق جنگ اسلام و کفر است و به نظر من اسلام بر کفر پیروز خواهد شد . وی همچنین گفت : جنگ وقتی با هدف های اقتصادی باشد وقتی برای کشور گشایی باشد زیان آور است ولی وقتی برای دفاع از عقیده باشد چه کشته شویم و چه بکشیم پیروز هستیم .

(3)

ستاد مشترک ارتش در اطلاعیه شماره 66 خود از ملت خواست به خلبانان دشمن که با چتر نجات پائین می آیند تیراندازی نکرده و ادوات جنگی آنها را نابود نسازند و با حفاظت کامل در اختیار مقامات مسئول قرار دهند .

هر نوع مذاکره و حسن نیت  را محکوم می کنیم

مجاهدین انقلاب اسلامی طی اطلاعیه ای اعلام کرد : این جنگ تمام عیار ، ایدئولوژیکی نظامی اجتماعی و سیاسی است و دو کشور از همه نظر و از هر دیدگاهی که بنگریم در همه نقاط مقابل هم قرار دارند و آنها که می کوشند تا هر دو سوی را برای خود نگاه دارند جز افشای ماهیت خود در عدم شناخت و عدم جانبداری از حق در برابر باطل کاری از پیش نمی برند .

در این اطلاعیه همچنین آمده است : ما همین جا به همه کسانی که پس از انقلاب اسلامی تاکنون سخن از حمایت و پشتیبانی از ایران زده اند اعلام می کنیم که ملت مسلمان و قهرمان ایران دوست و دشمن را در این چنین هنگامه هایی است که به درستی می آزماید و باز می شناسد .

در این اطلاعیه همچنین آمده است : هر کس ، هر دولت و هرجناحی که به گونه ای رژیم وحشی و وابسته صدام حمایت کند و یا حتی در برابر این تجاوز بی تفاوت و ساکت بماند عدم لیاقت خود را برای جلب پشتیبانی انقلاب اسلامی نشان داده و در حقیقت خود را در برابر آن قرار داده است .

مجاهدین انقلاب در ادامه ضمن محکوم کردن هر نوع مذاکره احتمالی تاکید کرد : ما از آنجا که این جدال را بین اسلام و کفر ، حق و باطل ، تجاوز و مقاومت ، وابستگی و استقلال ، دیکتاتوری و آزادی می بینیم هر نوع میانجیگری و هر نوع حسن نیت در هر قالب یا هر پیشنهاد و به هر طریق را قاطعانه طرد و محکوم می کنیم .(4)

مجاهدین خلق آمادگی خود را برای اعزام به جبهه ها اعلام کرد

سازمان مجاهدین خلق [منافقین] طی اطلاعیه ای آمادگی خود را جهت دفاع از مرزها و شهرها و هموطنانی که تحت تهاجم و تجاوز استبداد بعثی حاکم بر عراق قرار گرفته اند اعلام کرد . در این اطلاعیه تصریح شده است در صورت تجویز مقامات ضمن محکوم کردن تجاوزات اخیر عراق از کلیه هواداران می خواهیم آمادگی های لازم را کسب کنند تا عند اللزوم در کنار بقیه مردم و ارتش وظیفه خود را در دفاع از میهن و مردم ایفا کنند . (5)

اعضای سازمان منافقین پس از خرداد 60 و اعلام قیام مسلحانه علیه ملت و نظام اسلامی ایران به فرانسه رفته و پس از مدتی نیز عازم عراق شدند ! پس از آغاز جنگ تحمیلی منافقین که متحد جدیدی یافته بودند، وارد فاز همکاری با عراق شدند و نقش ستون پنجم را برای صدام از داخل خاک ایران ایفا کردند.

پیشروی ارتش ایران در قصرشیرین و گیلانغرب

بهروز ماکویی استاندار کرمانشاهان از پیشروی ارتش در قصر شیرین و گیلانغرب خبر داد . وی اظهار داشت : نیروهای رزمنده ارتش دیشب نیروهای عراقی را مورد حمله قرار داده و آنان را تا پاسگاه ژاندارمری در نوار مرزی عقب راندند . وی افزود : طبق آخرین گزارش که صبح امروز به دست ما رسید در حال حاضر نیروهای دلیر ارتش ایران دشمن را تا آن سوی پاسگاه به عقب رانده اند و این عقب نشینی همچنان ادامه دارد .

(6)

ایران فقط مراکز نظامی عراق را بمباران می کند

یک خبرنگار آمریکایی در بغداد گزارش داد ایران تنها مراکز نظامی عراق را بمباران می کند . وی اظهار داشت : جنگنده های ایران اکثرا  فرودگاه بین المللی بغداد و مجتمع نظامی الرشید را در نزدیکی شهر مورد حمله قرار می دهند ولی اصولا شهر مورد هدف بمباران ها نیست .

این خبرنگار گفت : به علت این که هواپیماهای ایرانی شهرها را بمباران نمی کنند مردم بغداد به آژیرهای خطر توجهی نمی کنند و در هنگام حمله با خیال آسوده در شهر رفت و آمد می کنند . خبرنگار آمریکایی کمبودهای اساسی مردم در بغداد را این گونه برشمرد : سیگار و آبجو ! وی گفت : این دو در شهر بغداد به طرز محسوسی کمیاب شده است . (7)

شورای نگهبان باید مستقل باشد

در پی اظهارات آیت الله مهدوی کنی در مورد این که وزارت با عضویت در شورای نگهبان منافاتی با قانون ندارد آیت الله ربانی شیرازی عضو شورای نگهبان قانون اساسی گفت شورای نگهبان باید مستقل باشد . وی اظهار داشت : آیا در صورتی که یکی از اعضای دولت نمی تواند نمایندگی مجلس را با داشتن یک رای از 270 رای داشته باشد می تواند عضویت در شورای نگهبان را که مقامی برتر از نمایندگی مجلس است و مقام پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی را بر عهده دارد داشته باشد ؟

یک خبرنگار آمریکایی در بغداد گزارش داد ایران تنها مراکز نظامی عراق را بمباران می کند.این خبرنگار گفت : به علت این که هواپیماهای ایرانی شهرها را بمباران نمی کنند مردم بغداد به آژیرهای خطر توجهی نمی کنند و در هنگام حمله با خیال آسوده در شهر رفت و آمد می کنند .

آیت الله ربانی شیرازی در ادامه این گونه استدلال کرد : طبق قانون اساسی قوای مجریه ، قضائیه و مقننه مستقل از یکدیگر می باشند و فردی نمی تواند منصوب دو قوه باشد چون تداخل در کار قوا پیش می آید و شما می دانید اگر قوه مجریه در امر شورای نگهبان دخالت کرد و یا مسئولیت آن را بر عهده گرفت فساد و تباهی پیش می آید . (8)

نیروهای متجاوز باید سرکوب شوند

سرهنگ جواد فکوری وزیر دفاع و فرمانده نیروی هوایی در پایان دیدار امروز فرماندهان نیروهای مسلح با امام خمینی طی یک گفت و گوی مطبوعاتی اظهار داشت : امام فرمودند که نیروهای متجاوز باید سرکوب بشوند و دنیا باید بداند با ایرانی روبرو است که قوی تر از هر زمان دیگری در تاریخ حیاتش می باشد .

وی ادامه داد : رزمندگان هوایی جمهوری اسلامی ایران توانسته اند صنایع نفت عراق را تقریبا فلج کنند و صدور نفت این کشور را قطع کنند و توانسته اند به هدف های مهمی در عراق حمله کرده و آنها را از بین ببرند و داخل عراق را کاملا" ناتوان کنند و اگر عراق به حملات خود ادامه دهد با پشتیبانی نیروی زمینی جمهوری اسلامی ایران نیروهای مهاجم عراقی را که توانسته اند در مراحلی از مرزها نفوذ کنند معدوم می کنیم.

وزیر دفاع ادامه داد : در آینده این عملیات تشدید خواهد شد و تا انهدام کامل نیروهای عراقی ادامه خواهد یافت . فکوری گفت : نیروی هوایی ایران تاکنون توانسته است نزدیک به 90 فروند از جنگنده های عراقی را سرنگون و نابود کند . (9)

اسپانیا حمایت خود را از عراق تکذیب کرد

ژوزف میلیا سخنگوی دولت اسپانیا خبر رادیو عراق را مبنی بر ارسال پیام پشتیبانی به مقامات عراقی را رد کرد .وی با اعلام بی طرفی کشور خود در جنگ ایران و عراق گفت : ما تنها این را به دولت عراق اعلام کرده ایم . (10)

خلبانان دشمن را سالم دستگیر کنید

ستاد مشترک ارتش امروز نیز در اطلاعیه هایی آخرین اخبار و تحولات جنگ را در اختیار مردم قرار داده و تقاضاهایی را مطرح کرد .

اهم نکات مطرح در این اطلاعیه ها عبارت است از :

1- ستاد مشترک ارتش در اطلاعیه شماره 66 خود از ملت خواست به خلبانان دشمن که با چتر نجات پائین می آیند تیراندازی نکرده و ادوات جنگی آنها را نابود نسازند و با حفاظت کامل در اختیار مقامات مسئول قرار دهند . (11)

2-  در اطلاعیه شماره 80 آمده است : برابر اطلاع رسیده رزمندگان ارتش در بامداد 6 مهر به یک ستون زرهی مهاجم ارتش عراق در محور قصر شیرین – گیلانغرب حمله برده و تعداد زیادی از تانک های دشمن را نابود و منهدم کرده اند . در پی این حمله مردم گیلانغرب نیز به پشتیبانی نیروهای ارتشی آمده و باقیمانده ستون دشمن را نابود کردند .

3- در اطلاعیه شماره 81 وضعیت جزیره خارک آرام توصیف شده و آمده است : از ساعت 1 بامداد روز شنبه 5 مهر جزیره خارک در وضعیت قرمز بوده و حمله هوایی دشمن وجود داشته است که دفع شده است . برابر اطلاعات واصله چهار میگ عراقی در این حملات سرنگون شده است . (12)

بزرگترین خط لوله انتقال نفت عراق منفجرشد

مقامات مسئول در آنکارا اظهار داشتند بر اثر خرابکاری خط لوله ای که نفت را از حوزه های نفتی عراق در کرکوک به بندر یوموتالیک ترکیه در مدیترانه منتقل می کند کار انتقال نفت متوقف شده است . انفجار این لوله در نزدیکی سیلویی واقع در 12 کیلومتری مرز ترکیه عراق روی داده است . از طریق این لوله سالانه 35 میلیون تن نفت عراق به خارج صادر می شود . محل انفجار لوله نفت در 200 کیلومتری مرز ایران و در یک ناحیه صعب العبور کوهستانی واقع است . (13) در این رابطه سه نفر دستگیر شده اند . (14)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 8 مهر 1359 ، صفحه 12

2- اطلاعات ، 7 مهر 1359 ، صفحه 2

3-  اطلاعات ، 7 مهر 1359 ، صفحه 16

4- جمهوری اسلامی ، 7 مهر 1359 ، صفحه 1

5- جمهوری اسلامی ، 7 مهر 1359 ، صفحه 10 ، این اطلاعیه را از جهات بسیاری می توان به نقد نشست . اول آنکه سازمان منافقین در جای جای اطلاعیه خود عدم تمایل برای حضور در جبهه را با الفاظ متعدد به مخاطبان خود می رساند . این که مسئولان کشور از اعضای سازمان بخواهند و عند اللزوم اعضای این سازمان به جبهه ها اعزام شوند در حالی مطرح می شود که مردم فوج فوج به جبهه ها عازم شده و در راه نجات میهن اسلامی خود به شهادت می رسند و یا به افتخار جانبازی نائل می شوند . از این ها که در واقع حاشیه ای بر اصل به نظر می رسد بگذریم به نکته اصلی می رسیم و آن این که اعضای سازمان منافقین پس از خرداد 60 و اعلام قیام مسلحانه علیه ملت و نظام اسلامی ایران به فرانسه رفته و پس از مدتی نیز عازم عراق شدند ! پس از آغاز جنگ تحمیلی منافقین که متحد جدیدی یافته بودند، وارد فاز همکاری با عراق شدند و نقش ستون پنجم را برای صدام از داخل خاک ایران ایفا کردند. در سال 1362 رجوی قرارداد صلحی با رژیم سفاک عراق امضا کرد و نیروهایش را که توسط جمهوری اسلامی از کردستان بیرون رانده شده بودند در این کشور مستقر کرد.  منافقین پس از استقرار در عراق از الطاف صدام بهره مند شدند و رژیم بعثی تمام مخارج آنها را تامین کرد . در این زمینه گفتنی ها بسیار است و در آینده بیشتر خواهیم نوشت . برای مطالعه بیشتر رک تبرائیان ، دکتر صفاء الدین ، خوابگردها ارتباط رهبران سازمان مجاهدین خلق با نهادهای اطلاعاتتی و نظامی عراق 1381-1358 ،موسسه فرهنگی و هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی

6-  اطلاعات ، 7 مهر 1359 ، صفحه 3

7- اطلاعات ، 7 مهر 1359 ، صفحه 3

8- اطلاعات ، 7 مهر 1359 ، صفحه 4

9- اطلاعات ، 7 مهر 1359 ، صفحه 4

10- اطلاعات ، 7 مهر 1359 ، صفحه 2

11- اطلاعات ، 7 مهر 1359 ، صفحه 4

12- اطلاعات ، 7 مهر 1359 ، صفحه 2

13- اطلاعات ، 7 مهر 1359 ، صفحه 16

14- جمهوری اسلامی ، 7 مهر 1359 ، صفحه 1

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول