اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

گزارش فارس از اعتراض کارمندان تعدیل شده روزنامه فرهیختگان

داس آموزش عالی به تشکیلات رسانه‌ای دانشگاه آزاد سپرده شد

عده‌ای از کارمندان روزنامه فرهیختگان که از سوی سرپرست این روزنامه از کار برکنار شدند، قصد دارند امروز در مقابل روزنامه فرهیختگان و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد تجمع اعتراض‌آمیز برگزار کنند.

داس آموزش عالی به تشکیلات رسانه‌ای دانشگاه آزاد سپرده شد

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، باخبر شدیم عده‌ای از کارمندان روزنامه فرهیختگان از سوی احسان مازندرانی سرپرست این روزنامه از کار خود برکنار شده‌اند.

حتی شنیده شده که این افراد قصد دارند امروز در مقابل روزنامه فرهیختگان و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد تجمع اعتراض‌آمیزی داشته باشند.

این افراد علاوه بر اخراج نسبت به مسائل دیگری نیز اعتراض داشتند که برای روشن شدن موضوع با افراد برکنار شده و همچنین سرپرست روزنامه فرهیختگان صحبتی داشته‌ایم.

* کرامت انسانی در مورد نیروهای اخراج شده رعایت نشد

سیدمحمدحسین لواسانی دبیر سابق تحریریه ویژه‌نامه‌های روزنامه فرهیختگان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، گفت: من و چند تن دیگر از افراد اخراج شده، کارمندان قراردادی روزنامه فرهیختگان بودیم که به ما گفته‌اند به دلیل کمبود بودجه نمی‌توانند با ما همکاری کنند.

وی افزود: البته کمبود بودجه بهانه است زیرا امکان ندارد که دانشگاه آزاد مشکل مالی داشته باشد ولی حتی اگر این صحبت راست هم باشد چطور 15 نفر از افراد قراردادی و حتی رسمی اخراج می‌شوند و 15 نفر دیگر جایگزین می‌شوند؟ اگر بحث تعدیل نیرو است چطور افراد جدید وارد روزنامه شدند؟

لواسانی گفت: 6 نفر از افراد اخراج شده کارمندانی بودند که به طور رسمی با سازمان مرکزی دانشگاه آزاد قرارداد دارند ولی در مراجعه به سازمان نیز هیچ پاسخی دریافت نکردند و حتی چند نفر از افراد اخراج شده مدیران فنی، اجرایی، اداری و مدیر فرهیختگان آنلاین بودند که حداقل 10 سال سابقه کار داشتند.

دبیر سابق تحریریه ویژه‌نامه‌های روزنامه فرهیختگان با بیان اینکه حتی پس از اخراج ما کرامت انسانی رعایت نشد، ادامه داد: به یکباره میز و کامپیوتر ما را جمع کردند و دسترسی‌های خبر نیز قطع شد و حتی اجازه ورود به ساختمان فرهیختگان را به ما نمی‌دهند.

لواسانی افزود: البته جالب اینجاست که مازندرانی سرپرست روزنامه فرهیختگان جرأت امضای نامه اخراج ما را نیز ندارد و هنوز نامه‌ای را نیز مبنی بر اخراج و تعدیل ما امضا نکرده است.

وی گفت: در چند روز گذشته به دلیل این اخراج‌ها زد و خوردهایی هم بین مدیر مالی و یکی از دبیرهای تحریریه صورت گرفت و چند نفر نیز به همین دلیل استعفا دادند.

به گفته دبیر سابق تحریریه ویژه‌نامه‌های روزنامه فرهیختگان، قاسمی دبیر تحریریه روزنامه، حجتی دبیر گروه سیاسی، ثمانه اکوانی خبرنگارگروه سیاسی، آیدین منتظری دبیر گروه اجتماعی و فاضلی دبیر گروه دانشگاه این روزنامه از افرادی هستند که به دلیل اخراج‌های بی‌مورد و فشارهای وارد شده استعفا دادند.

وی گفت: عارف ناوان دبیر گروه ایران زمین نیز اخراج شده است در حالیکه مازندرانی ادعا دارد کسی را از تحریریه اخراج نکرده است.

وی تأکید کرد: من خودم از جناح اصلاح‌طلب هستم ولی کارهای غیراخلاقی این افراد که فقط داعیه‌دار اخلاق‌مداری، حفظ کرامت انسانی و پرهیز از دروغ هستند نشان داد که این افراد فقط ادعای واهی و توخالی داشته و حرف‌هایشان التزام عملی ندارد.

لواسانی با بیان اینکه این اقدامات به دلیل جذب رفقایشان بوده است، افزود: با ما که چندین سال سابقه کار در روزنامه را داشتیم بر اساس کرامت انسانی رفتار نشد.

وی گفت: مشکلی با اخراج و تغییرات نداریم ولی مشکل در رفتار غیراخلاقی و دروغگویی آن‌ها است که گفتند به دلیل کمبود بودجه نیروها را تعدیل می‌کنیم ولی عده دیگری که از رفقایشان بوده است را جذب کردند.

* نیروهای روزنامه فرهیختگان تعدیل شدند تا افراد معلوم‌الحال با سابقه محکومیت جای آن‌ها را بگیرد

همچنین یکی دیگر از کارمندان اخراج شده روزنامه فرهیختگان نیز گفت: هفته گذشته با ما تماس گرفتند و گفتند باید از مجموعه بروید، ما کارمند رسمی دانشگاه آزاد هستیم و چندین سال سابقه کار داریم ولی به ما گفتند که مازندرانی سرپرست روزنامه حدود 14 نفر از دوستانش را بر سر کار آورده است.

وی ادامه داد: ما را به داخل ساختمان فرهیختگان راه نمی‌دهند و حتی نامه اخراج ما را نیز به ما نداده‌اند، دو ماه است که وضعیت حقوق کارمندان نیز مشخص نیست.

وی افزود: کارمندان جدید نیز افراد معلوم‌الحالی هستند که حتی سابقه محکومیت کیفری دارند و حداقل در ظاهر هم شئونات اسلامی محیط اداری را رعایت نمی‌کنند.

این کارمند اخراج شده روزنامه فرهیختگان اظهار داشت: یکی از دستورات مازندرانی این بوده است که دیگر لازم نیست خانم‌ها با مقنعه و ظاهر اداری به محل کار بیایند و با شال و مانتوی کوتاه می‌توانند در روزنامه حاضر شوند.

* مازندرانی: اسناد و دلایل تعدیل نیروها مشخص است

احسان مازندران سرپرست روزنامه فرهیختگان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، گفت: بنده 30 شهریور امسال با حکم میرزاده سرپرست دانشگاه آزاد به عنوان سرپرست روزنامه فرهیختگان انتخاب شدم و قبل از آن از 15 فروردین ماه سال 88 تا 15 اسفند ماه سال 90 به عنوان خبرنگار سرویس سیاسی روزنامه، معاون سیاسی و معاون دبیر اجرایی و معاون سردبیر مشغول به کار بودم و با فضای روزنامه غریبه نبودم.

وی افزود: در 15 اسفند ماه سال 90که عابدی خرسند به روزنامه فرهیختگان آمد نخستین کسی که از دانشگاه آزاد اخراج شد من بودم و دلیلش هم این بود که نزدیک به سیستمی هستم که با سیاست فرهاد دانشجو مطابقت ندارد. چند روز بعد نیز همسر من که خبرنگار مجلس این روزنامه بود اخراج شد و دلیل اخراج وی نیز این بود که همسر کسی بود که تفکراتش با فرهاد دانشجو همخوانی نداشته است.

مازندرانی گفت: پس از اخراج ما تعداد دیگری از افراد نیز به همین دلیل اخراج شدند و در یک پروسه، این اتفاق برای بقیه نیز رخ داد، چطور ما در آن زمان برای رعایت مصالح دانشگاه آزاد سکوت کردیم و سعی کردیم دانشگاه آزاد به حاشیه نرود؟

وی افزود: دانشگاه آزاد با دستور امام خمینی(ره)، حمایت‌های مقام معظم رهبری، سید احمد خمینی، ابتکار هاشمی و زحمات جاسبی راه‌اندازی شد و با کمک امام خمینی(ره) بودجه ابتدایی این دانشگاه تأمین شد که ما به خاطر این تلاش‌ها پس از اخراج از روزنامه فرهیختگان سکوت کردیم و گفتیم دانشگاه متعلق به یک جریان خاص نیست هر چند که پس از آن رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد گفت که دانشگاه آزاد غصب شده است و حتی در آن زمان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز حکم دانشجو را صادر نکرد و برادرش حکم وی را زد.

سرپرست روزنامه فرهیختگان گفت: دانشجو یک سال و نیم در دانشگاه آزاد امانتدار بود و دانشگاه آزاد تحویل میرزاده شد که خودش از مدیریت حداقلی شروع کرده و ناگهانی به این سمت نرسیده است، میرزاده به معنای علمی پروفسور است و تحصیلات بالایی دارد و حتی اگر معاونان وی را با معاونان قبلی حتی در دوره جاسبی مقایسه کنید تفاوت‌ها مشخص است، آیا اینها یک شبه رشد کرده‌اند؟ یا اینکه در دوره‌های مختلف کار کردند و سابقه روشنی دارند؟

مازندرانی با اشاره به تفاوت شیوه‌های مدیریت عقلانیت و اعتدال با مدیریت افراط و تفریط خاطرنشان کرد: شعار میرزاده تبدیل علم به ثروت است نه اینکه دانشگاه تبدیل به کمپانی تولید و چاپ مدرک شود.

سرپرست روزنامه فرهیختگان با اشاره به تغییرات رخ داده در این روزنامه، گفت: هر مدیری که تغییر می‌کند پس از بررسی وضعیت، مجموعه را سر و سامان می‌دهد و من نیز تعداد افراد روزنامه، سوابق تحصیلی و کاری آنها را بررسی کردم.

مازندرانی افزود: برخی از این افراد سوابق مطبوعاتی نداشتند، آیا لازم است علاوه بر چارت اداری افراد دیگری با وظایف عجیب و غریب به واسطه رفاقت وارد روزنامه شوند؟ آیا باید نیروی غیرمتخصص بیاوریم؟

سرپرست روزنامه فرهیختگان گفت: تحریریه روزنامه فرهیختگان خلوت شده و پست‌های اقماری به آن اضافه شده است، آیا روزنامه نیاز به مدیرکل فرهنگی، تشریفات و سفارتخانه‌ها دارد؟ آیا روزنامه‌ فرهیختگان به 6 پرسنل اداری نیاز دارد و 10 کارمند توزیع می‌خواهد؟

سرپرست روزنامه فرهیختگان گفت: باید هزینه‌ای که می‌کنیم فایده داشته باشد، وقتی می‌بینیم وضعیت خیلی بد است باید تحریریه را توسعه دهیم تا تولید محتوا کنیم. حقوق‌ها را افزایش دهیم، نیروهای جدید، با انگیزه و با تجربه جذب کنیم نه اینکه روزنامه تبدیل به اداره و خبرنگاران تبدیل به کارمند شوند.

وی گفت: برخلاف مدیریت قبلی که نیروها را با نگاه سیاسی قلع و قمع کرد ما فرمولی را در نظر گرفتیم که با دو نفر از مدیران روزنامه مشورت کردیم و آنها از تعداد 30 نیرو 14 نفر را تأیید کردند و 14 نفر دیگر برکنار شدند که هیچ کدام از این افراد از تحریریه نبودند.

مازندرانی ادامه داد: دوست نداریم نان کسی بریده شود بنابراین افراد تعدیل شده را نیز به سازمان مرکزی معرفی کردیم تا در آنجا مشغول به کار شوند.

سرپرست روزنامه فرهیختگان گفت: نیروهایی که قراردادی بودند را به سازمان مرکزی معرفی کردیم که اگر سازمان به آنها نیاز داشت که (احتمالا نیاز دارد) از آنها بهره‌گیری شود حالا می‌گویند ما دوستان خودمان را به روزنامه آورده‌ایم. دوست به معنی همکار است و از همکارانی جذب کرده‌ایم که سال‌ها در روزنامه‌های مختلف کار کرده‌اند و تحصیلات مرتبط دارند.

وی افزود: ما باید به وظیفه خود مبنی بر جذب حداکثری که فرمایش مقام معظم رهبری است عمل کنیم و هنر جذب حداکثری را داشته باشیم، چرا برخی همه را با عینک امنیتی می‌بینند؟

سرپرست روزنامه فرهیختگان در رابطه با پرداخت حقوق کارمندان روزنامه نیز گفت: من یک ماه است که به این روزنامه آمده‌ام و حقوق این یک ماه نیز امروز در حساب کارمندان است و حتی حقوق خبرنگاران حق‌التحریر نیز که با تأخیر پرداخت می‌شد، پرداخت کردیم.

وی در رابطه با ادعایی مبنی بر دستور مازندرانی برای رعایت نکردن ظاهر اداری کارمندان زن در روزنامه فرهیختگان، اظهار داشت: دستور من را نشان دهند، روزنامه فرهیختگان تحت نظارت دانشگاه آزاد است و نمی‌تواند مانند یک روزنامه خصوصی باشد، در این روزنامه ظاهر اداری رعایت می‌شود.

سرپرست روزنامه فرهیختگان در پاسخ به این صحبت افراد اخراج شده مبنی بر اینکه نامه‌ای مبنی بر اخراج آن‌ها صادر نشده است، عنوان کرد: نامه تعدیل این افراد نیز زده شده، تسویه‌حساب‌ها صورت گرفته و پس از آن دسترسی‌ها را قطع کرده‌ایم زیرا به طور معمول وقتی فردی در یک مجموعه تعدیل می‌شود با تمام واحدهای مجموعه تسویه حساب می‌کند و واحد انفورماتیک وظیفه دارد دسترسی‌های وی را قطع کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول