اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
کارشناس صنعت نفت و گاز ترکمنستان:

ظرفیت میدان گازی «گالکینیش» ترکمنستان بیش از اعلام قبلی است

کارشناس وزارت نفت و گاز ترکمنستان می‌گوید بر اساس تحقیقات انجام‌شده، ظرفیت میدان گازی «گالکینیش» بسیار بیشتر از اعلام قبلی آن است.

ظرفیت میدان گازی «گالکینیش» ترکمنستان بیش از اعلام قبلی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‌‏آباد، «آمانگلدی آتایوف» کارشناس ارشد شرکت ملی زمین شناسی صنعت نفت و گاز ترکمنستان «ترکمن ژئولوژی» اعلام کرد که  نتایج تحقیقات و مطالعات زمین شناسی- اکتشافی، حاکی از آن است که ظرفیت میدان گازی گالکینیش («یولاتان جنوبی» سابق) به عنوان دومین میدان گازی دنیا بیشتر از آن است که پیشتر تصور ‏شده بود.

کارشناس ارشد زمین شناسی شرکت «ترکمن ژئولوژی» ضمن تأیید مطلب فوق تصریح کرد که تولید چاه جدید تحقیقاتی و اکتشافی حکایت از این دارد که این میدان گازی در استان ماری در امتداد شمال فراتر از آن چیزی است که قبلا گفته شده بود.

میدان گازی «گالکینیش» دومین میدان بزرگ گازی دنیا پس از «پارس جنوبی» در تاریخ 13 شهریور سال جاری طی مراسمی با حضور رؤسای جمهور ترکمنستان و چین در منطقه «یولوتان» در 500 کیلومتری جنوب عشق‏‌آباد در استان «ماری» این کشور با حضور رئیس جمهور ترکمنستان و رئیس جمهوری چین به بهره‏‌برداری رسید.

با آغاز به کار 3 دستگاه تصفیه گاز از گوگرد توسط شرکت ملی نفت و گاز چین، شرکت‏‌های «هیوندای» و «الجی اینژینیرینگ» کره جنوبی و شرکت «پتروفاک» امارات متحد عربی، میدان گازی مذکور با ظرفیت تولید کلی 30 میلیارد متر مکعب گاز در سال، به بهره‏‌برداری صنعتی رسید و این گاز قرار است از طریق خط لوله گاز ترکمنستان به چین صادر شود.

نگاهی به میدان گازی «گالکینیش»

در سال 2007 در جنوب ترکمنستان یک میدان جدید گازی بزرگ کشف شد که ابتدا با توجه به موقیعت جغرافیایی خود که در جنوب منطقه مسکونی یولوتان قرار داشت، میدان «یولوتان جنوبی» نامیده شده اما سپس به حوزه «گالکینی»(رستاخیز) که شعار اصلی دولت «قربانقلی بردی‏ محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان بود، تغییر نام داد و عنوان رسمی آن میدان گازی گالکینش (Galkynysh) نامگذاری شد.

ترکمنستان قصد دارد 2 خط لوله دیگر برای صادرات گاز میدان گالکینیش بسازد، یکی از این خطوط لوله به سمت پاکستان و هند و دیگری با عبور از دریای خزر به اروپا متصل می‌شود چراکه عشق‌آباد به دنبال کاهش وابستگی در زمینه صادرات گاز به روسیه است.

بنابر آمار شرکت «بی‏پی» ترکمنستان پس از روسیه، ایران و قطر، چهارمین دارنده ذخایر بزرگ گازی در جهان است.

مؤسسه «گافنی، کلین اند اسوشیتس» انگلیس، ذخایر میدان گازی گالکینیش را 21 تریلیون متر مکعب برآورد کرده که این رقم بعدا تا 26 ترلیون نیز افزایش یافت.

با افزایش ذخایر گاز طبیعی میدان یولاتان جنوبی ترکمنستان به 16 تا 26 تریلیون متر مکعب عملا این میدان گاز همسایه شمالی ایران از نظر حجم ذخایر به یک قدمی میدان مشترک پارس جنوبی به عنوان بزرگترین میدان گازی جهان رسیده‏ است.

میدان پارس جنوبی با در اختیار داشتن بیش از 2/14 تریلیون متر مکعب ذخایر گاز طبیعی و 19 میلیارد بشکه ذخایر میعانات گازی یکی از بزرگترین میادین گازی دریایی جهان است.

از سوی دیگر مدیر عامل شرکت ملی «ترکمن گاز» پیشتر گفت که در حال عرضه سالانه حدود 20 میلیارد متر مکعب گاز به چین است که این رقم تا سال 2020 به 65 میلیارد متر مکعب افزایش خواهد یافت.

عبدالله‌‏اف تأکید کرد: چین تنها بازار هدف ترکمنستان نیست، اما بازار بزرگی در تحقق اهداف ترکمنستان برای تنوع‌بخشی به بازار صادرات گاز به شمار می‏‌رود.

وی افزود: برنامه ما تمرکز بر روی یک کشور خاص نیست و درهای صادرات گاز ترکمنستان بر روی همه (روسیه، چین، ایران، هند و پاکستان) باز است.

میدان گالکینیش براساس یک قرارداد، ارائه خدمات از سوی شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی)، «گلف اویل اند گس اف زد یی» مستقر در «دوبی»، «پتروفک» مستقر در انگلیس و کنسرسیومی متشکل از شرکت‏‌های «ال جی اینترنشنال» و «هیوندای اینجییرینگ» کره جنوبی از محل اختصاص یک وام بلندمدت بیش از 10 میلیارد دلاری دولت چین به دولت ترکمنستان در قالب احداث 3 دستگاه تصفیه گاز به ظرفیت هر کدام 10 میلیارد متر مکعب در حال توسعه‏ است.

دولت ترکمنستان طبق برنامه ملی مصوب خود در راستای توسعه صنعت نفت و گاز و پتروشیمی این کشور، قصد دارد میزان تولید گاز طبیعی خود را تا سال 2030 به 250 میلیارد متر مکعب در سال برساند که بخش عمده‌ای از آن قرار است به کشورهای خارجی صادر شود.

ترکمنستان هم‏‌اکنون با تولید سالانه بیش از 80 میلیارد متر مکعب گاز و بیش از 11 میلیون تن نفت خام، گاز طبیعی خود را به ایران، روسیه و چین صادر می‏‌کند و قصد دارد در آینده نیز از طریق افغانستان گاز خود را به پاکستان و هند و همچنین از طریق بستر دریای خزر به مصرف‌کنندگان اروپایی عرضه کند که میدان گازی مذکور یکی از مهمترین منابع تأمین صادرات گاز ترکمنستان خواهد بود.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول