اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از خانواده‌ای که باید دستشان را گرفت

زندگی در میان جانوران گزنده / آرزوی مادر خواب راحت فرزندانش است

در همین حوالی کمی آن سوتر از محله‌های زیبای شهر خانواده‌ای زندگی می‌کنند که آرزویشان خواب راحت در خانه 12 متری آن هم بدون جانوران گزنده است.

زندگی در میان جانوران گزنده / آرزوی مادر خواب راحت فرزندانش است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، امروز قرار بود به دیدار یک خانواده برویم. خانه شان دور نبود. در همین حوالی کمی آن سوتر از محله‌های زیبای شهرمان، در خیابانی که نه مغازه‌ای با ویترین‌های پرزرق و برق دارد و نه آپارتمان‌هایی سر به فلک کشیده با نمای تمام گرانیت یا آلومینیوم. خانه میزبان ما در محله‌ای در شمال شهر بیرجند است. محله‌ای که کمتر کسی تا مجبور نشود گذرش به آنجا نمی‌خورد.

 

محله‌ای که می‌توان گفت قریب به اتفاق مردمان با صفایش همه از یک طیف هستند، هر چند از مال دنیا نصیب زیادی ندارند و مشکلات ریز و درشت روزگار بر چهره‌هایشان رگه‌هایی از خستگی بر جا گذاشته است اما دل‌هایی دارند به وسعت دنیا و قلب‌های صبوری دارند به صبوری همه انسان‌های رنج دیده و خستگی کشیده.

امروز ما میهمان خانواده‌ای بودیم که خانه‌شان نه یک خانه حیاط دار ساده، نه یک خانه آپارتمانی با امکانات متوسط و نه حتی یک خانه 75 متری مسکن مهری که همه از کوچکی فضا در آن می‌نالیم. نه خانه آنها یک اتاق سه در چهار متری و شاید هم کمتر بود. همه خانه‌یشان همین بود خانه‌ای سه در چهار متر با حداقل امکانات یک زندگی معمولی. خانه‌ای که دیوار به دیوارش دو خانه دیگر هم بود. یعنی در یک حیاط حدود 100 متری سه خانواده با حدود چهار پنج نفر در حال زندگی بودند!

میزبان ما از آن حیاط سهمش تنها یک اتاق سه در چهار بود که اتاق خواب، آشپزخانه، حال و همه و همه همان اتاق بود و بس.

وسایل زندگی‌شان که آنها را هم مردم به آنها داده بودند تنها یک یخچال قدیمی، چند تا پتو و تشک مندرس، یک فرش قدیمی، یک چراغ نفتی کهنه برای گرم کردن غذایی که اگر باشد و در فصل سرما هم برای گرم کردن اتاق کوچک شان، چند تکه ظرف نیکل و استیلی قدیمی.

در خانه میزبان ما خبری از تلویزیون نیست. تلویزیونی با 22 شبکه ملی و شبکه نسیمی که برنامه‌ای پخش کند تا لبخندی را بر روی لبان این خانواده غم دیده بنشاند.

در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار ما را با مادر خانواده که برای درمان به شهر آماده است و در کنار فرزندانش است می‌خوانیم.

فارس: لطفا خودتان را معرفی کنید و بگویید چند فرزند دارید؟

زینب همسر حسین هستم. چهار فرزند دارم سه دختر و یک پسر. اهل یکی از روستاهای بخش مرکزی بیرجند.

دختر بزرگم که ازدواج کرده است و پسرم علی تا سیکل درس خواند ولی درسش را رها کرد و الان هم در مغازه‌ای کار می‌کند، دخترم فاطمه هم به همراه یکی از دوستانش در یک شیرینی‌پزی کار می‌کند. از صبح تا عصر که می‌رود ماهی 100 هزار تومان به او می‌دهند و معصومه دختر کوچکم هم سال گذشته از هنرستان کوثر دیپلمش را گرفته است و الان هم بیکار است.

فارس: مشکلات و بیماری اعضای خانواده‌تان را بگویید؟

همسرم از ناحیه یک چشم نابیناست البته چون ما راهکارها را نمی‌دانستیم زیر پوشش بهزیستی نرفتیم. خودم هم که دچار مشکل کبدی هستم که برای رفتن به دکتر دیروز به بیرجند آمده‌ام. دختر کوچکم معصومه هم از کودکی شکاف کام داشت و اکنون هم دندان‌هایش نامرتب هستند و کامش نیز نیاز به درمان دارد. برای درمان او فعلا یک دستگاه گرفته‌ایم که یک روز در میان در دهانش می‌گذارد و برای عمل دندان‌ها و فکش باید سه میلیون تومان داشته باشیم.

فارس: منبع درآمدی شما در روستا چیست؟

سال‌های قبل که کاریزهای روستا آب داشت چند درخت داشتیم و نیاز روزمره‌مان را از این راه تامین می‌کردیم اما اکنون که آب نیست زندگی‌مان با چند گوسفند می‌گذرد و به جز پول یارانه‌ها درآمد دیگری نداریم و کمیته امداد هم به ما کمک چندانی نمی‌کند. البته در حد وسعشان کمک می‌کنند. دولت قبلی هم کمکی به ما نکرد از دولت جدید هم که هنوز هیچ چیزی نگرفته‌ایم.

فارس: توقع شما از مسئولان چیست؟

ما هیچ توقعی از مسئولان نداریم فقط اگر یک اتاق بهتری به بچه‌هایم می‌دادند ممنونشان می‌شدم. دیوارهای این خانه آنقدر خراب است که مدام خاک از دیوارها می‌ریزد، شب اصلا نمی‌شود در این اتاق خوابید چون حیوانات گزنده روی دیوارها راه می‌روند و آدم از وحشت نمی‌تواند بخوابد. مثلا الان دو دخترم دم بخت هستند اگر فردا یک خواستگار برایشان بیاید من پولی ندارم که برایشان جهیزیه بخرم آن هم در این گرانی وسایل. آخر پسرهای این دوره و زمانه که به دنبال دختر محروم و نیازمند نیستند.

فارس: چقدر اجاره این اتاق را می‌دهید؟

ماهانه با پول آب و برق 50 هزار تومانی می‌دهیم.

فارس: معصومه خانم شما بگو از مسئولان، مردم و خیران چه انتظاری داری؟

معصومه در حالی که هیچ نمی‌گفت و سرش پایین بود، گفت: هیچ چیز نمی‌خواهم من چیزی از کسی نمی‌خواهم.

دیدار و گفت‌وگوی ما با این خانواده تمام شد ولی دعاهای خیر مادر هنوز ادامه داشت، دعاهای سلامتی، عاقبت به خیری، سفر حج و کربلا. مادر دعا می‌کرد و می‌گفت از صبح که با خبر شدم شما قرار است بیایید چند دور تسبیح برایتان ختم کرده‌ام. دعا می‌کرد و ما را به خدا می‌سپرد و مدام سفارش فرزندانش را می‌کند تا فقط مردم و کسانی که می‌توانند دست فرزندانش را بگیرند. می‌گفت من و پدرش چیزی نمی‌خواهیم فقط نگرانی ما از فرزندانمان است که بعضی شب‌ها حتی غذا ندارند که بخورند.

از خانه که بیرون آمدم لحظه‌ای به پشت سرم نگاه کردم و دستان مادر را فشردم گرمی دستانش انگار امید دوباره آمدنم را می‌کشید این بار شادی با خبر خوش از خیری یا کسی که بیاید و فرزندانش را سر کاری ببرد یا خانه‌ای به آنان دهد تا لااقل شب‌ها آرام سرشان را بدون مادر و پدر بر زمین گذارند.

آدرس محل سکونت این خانواد نزد خبرگزاری فارس است، خیرانی که قصد کمک و برداشتن قدم خیری در این ماه عزیز را دارند می‌توانند با شماره تلفن دفتر خبرگزاری به شماره 0561- 4332526 و 0561-4332527 تماس گرفته یا به دفتر خبرگزاری فارس در بیرجند واقع در انتهای نواب صفوی 16 مراجعه کنند.

لازم به ذکر است پس از بازتاب گسترده گزارش فارس با تیتر "زندگی در میان جانوران گزنده / آرزوی مادر خواب راحت فرزندانش است" و درخواست خیران برای اعلام شماره حسابی برای کمک به این خانواده نیازمند کمیته امداد امام خمینی خراسان جنوبی شماره حسابی را اعلام کرد.

معاون حمایت کمیته امداد خراسان جنوبی ضمن تقدیر فراوان از خبرگزاری فارس خراسان جنوبی در زمینه انتشار مشکلات این خانواده نیازمند بیرجندی گفت: به دنبال انتشار گزارش فارس کمیته امداد مرکز فورا پیگیر موضوع شده است.

علی اکبر نخعی ادامه داد: در همین راستا حسابی به شماره 0104041414009 نزد بانک ملی شعبه معلم بیرجند برای کمک به این خانواده افتتاح شده که خیران محترم می‌توانند کمک‌های نقدی خود را ارسال کنند.

روابط عمومی سرپرستی خبرگزاری فارس در خراسان جنوبی نیز ضمن تقدیر از خیرانی که از لحظات نخست این گزارش پیگیری حل مشکلات این خانواده هستند، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آدرس محل سکونت این خانواده نزد خبرگزاری فارس موجود است و خیرانی که قصد کمک و برداشتن قدم خیری در این ماه عزیز را دارند می‌توانند با شماره تلفن دفتر خبرگزاری به شماره 0561- 4332526 و 0561-4332527 و شماره همراه 09153613026 تماس گرفته یا به دفتر خبرگزاری فارس در بیرجند واقع در انتهای نواب صفوی 16 مراجعه کنند.

در اطلاعیه سرپرستی خبرگزاری فارس در خراسان جنوبی همچنین با اشاره به بیماری‌های متعدد اعضای این خانواده از دستگاه‌های مختلف به ویژه کادر پزشکی کشور خواسته شده برای کمک به این خانواده نیازمند بشتابند.

-------------------------

گزارش از: نجمه زهدی

عکس از: مجتبی گرگی

-------------------------

انتهای پیام/2248/ر40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول