اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

موسوی خوئینی ها: آمریکا دشمنی همیشگی ماست

موسوی خوئینی ها در سالروز تسخیر لانه جاسوسی: دانشجویان عزیز وجود شما با فریاد امام پر است از کینه و خشم علیه آمریکا و دائم به گوش من و شما هست که آمریکا دشمن اصلی ما است، تا ایران و اسلام است برای همیشه آمریکا دشمن ما است . آمریکا نمی تواند توبه کند. ‌سرنوشت قطعی و حتمی آمریکا شکست و نابودیست .

موسوی خوئینی ها: آمریکا دشمنی همیشگی ماست

رخدادهای 13 آبان 1359

چکیده

  • در اولین سالروز تسخیر لانه جاسوسی اقشار مختلف مردم  با شرکت در راهپیمایی شعارهای ضد آمریکایی سردادند.
  • موسوی خوئینی ها در این مراسم گفت : آمریکا دشمن اصلی ما است تا ایران و اسلام است برای همیشه آمریکا دشمن ما است .
  • محمد علی رجایی نخست وزیر: تا زمانی که حرکت ما بر معیارهای انقلابی استوار باشد ابرقدرت ها با ما سازش نخواهند کرد و ما کوچک ترین نرمشی در مقابل این جنایتکاران نشان نخواهیم داد.
  • آیت الله هاشمی رفسنجانی : اگر آمریکا شرایط ایران را نپذیرد قوه قضاییه جمهوری اسلامی مقدمات محاکمه گروگانها را فراهم خواهد کرد.
  • معادیخواه :  روزنامه انقلاب اسلامی درجهت تضعیف خط مکتبی انقلاب تلاش دارد.
  • دانشجویان مسلمان پیرو خط امام پس از دیدار دیروز خود با رهبر انقلاب در اطلاعیه ای اعلام کردند مسئولیت نگه داری گروگان ها به دولت سپرده شد .
  • با تصمیم کمیسیون دفاع و امور داخلی مجلس طرح ادغام بسیج در سپاه با اکثریت قاطع به تصویب رسید.
  • مسلمانان کویتی مقیم میسوری آمریکا ضمن اعلام پشتیبانی خود از ایران دربرابر عراق مبلغی را برای تامین داروی نیروهای جمهوری اسلامی در اختیار دفتر حفاظت از منافع ایران در واشنگتن قرار دادند.
  • محاکمه محمدرضا سعادتی عضو سازمان مجاهدین خلق]منافقین[ به ریاست حجت الاسلام موسوی تبریزی آغاز شد.
برگزاری اولین سالگرد تسخیر لانه جاسوسی در سراسر کشور

در اولین سالروز تسخیر لانه جاسوسی اقشار مختلف مردم در سراسر کشور با حضور در خیابان ها شعار مرگ بر آمریکا سر دادند . در این مراسم موسوی خویینی ها و محمد علی رجایی نخست وزیر و همچنین آیت الله محمد باقر حکیم سخنرانی کردند.(1)

موسوی خوئینی ها : آمریکا دشمنی همیشگی ماست / آمریکا قابلیت توبه را ندارد

موسوی خوئینی ها در این مراسم گفت : فرزندان ملت ! اکثریت شما که این جا حضور دارید دانش آموزان و دانشجویان عزیز وجود شما با فریاد امام پر است از کینه و خشم علیه آمریکا و این از برکات آن فریاد الهی امام در سال 1342 است که از آن روز به بعد دائم به گوش من و شما هست که آمریکا دشمن اصلی ما است تا ایران و اسلام است برای همیشه آمریکا دشمن ما است .

وی ادامه داد : فریاد امت انقلابی و مسلمان ایران در تاریخ فراموش شدنی نیست این عبرت تاریخ است و آمریکا باید از این عبرت ها پند بگیرد که نمی گیرد و اصلا نمی تواند پند بگیرد . خوئینی ها با بیان این که آمریکا نمی تواند توبه کند گفت : ‌سرنوشت قطعی و حتمی آمریکا شکست و نابودیست .

 هاشمی رفسنجانی در مصاحبه تلویزیونی خود تاکید کرد اگر آمریکا شرایط ایران را نپذیرد قوه قضاییه جمهوری اسلامی مقدمات محاکمه گروگانها را فراهم خواهد کرد. وی در خصوص انتقال لوازم یدکی تجهیزات از آمریکا به هلند و از آنجا به ترکیه و سپس به ایران گفت: این ها دروغ است و ما هیچ مذاکره ای با آمریکا در این خصوص نداشتیم
رجایی : ثمره ای که گروگان گیری برای ملت ایران داشت

در ادامه محمد علی رجایی نخست وزیر طی سخنانی اظهار داشت : گروگان گیری که به دنبال آن قطع رابطه ایران با آمریکا انجام شد بهترین وسیله بود برای درک عمیق وابستگی یعنی تا زمانی که رابطه وجود داشت ما به طور مشخص متوجه نبودیم که بعد از انقلاب و بعد از تمام شهادت ها و شکنجه ها هنوز همان رابطه های قبل از انقلاب ادامه دارد .

وی افزود : حرکت انقلابی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام این فرصت را به مردم ما داد که هوشیارانه و با توجه کامل رابطه خودشان را با یک ظالم و ستمگر تاریخ قطع کنند . اگر هیچ خاصیتی گروگان گیری نداشت طبق گفته امام قطع رابطه بهترین کاری بود که در آن زمان انجام شد هنگامی که رابطه ما با آمریکا قطع شد متوجه گردیدیم که باید از نظر سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی روی پای خود بایستیم .

تا وقتی انقلابی باشیم ابرقدرت ها با ما سازش نخواهند کرد

رجایی گفت : آمریکا هیچ گاه از اسلحه های ما هراسی ندارد بلکه از یک نظام انقلابی هراس دارد بخصوص اگر بر معیارهای انقلابی و اسلامی استوار باشد آمریکا سال ها بود به این مطلب آگاهی داشت و مردم هم به خوبی می دانستند ولی این حرکت باعث شد که بیشتر از پیش این نکته روشن شود که تا زمانی که ما به خودمان متکی باشیم و تا زمانی که حرکت ما بر معیارهای انقلابی استوار باشد ابرقدرت ها با ما سازش نخواهند کرد و ما کوچک ترین نرمشی در مقابل این جنایتکاران نشان نخواهیم داد .

نخست وزیر ادامه داد : بعضی گمان می کنند این جنگ تحمیلی به خاطر گروگان گیری است من صریحا می گویم که آمریکا دشمن این انقلاب است و دست از سرما برنخواهد داشت و این ما هستیم که با رهنمودهای امام و اسلام در مقابل هر توطئه ای خواهیم ایستاد و ایران را گورستان امپریالیسم خواهیم کرد . (2)

مسئولیت نگه داری گروگان ها به دولت سپرده شد

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام پس از دیدار دیروز خود با رهبر انقلاب در اطلاعیه ای اعلام کردند مسئولیت نگه داری گروگان ها به دولت سپرده شد . در این اطلاعیه خطاب به نخست وزیر آمده است : از آنجایی که مراحل اجرایی پیشنهاد مصوبه مجلس شورای اسلامی برحسب قانون به عهده دولت جمهوری اسلامی است لذا مناسب دیدیم که از این پس مسئولیت نگه داری از گروگان های جاسوس به عهده دولت باشد و این مطلب در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب مطرح و امام این امر را صحیح دانستند .(3)

هاشمی : آمریکا شرایط ما را نپذیرد جاسوس ها را محاکمه می کنیم

رئیس مجلس گفت : فرماندهان نظامی در حضور امام قول دادند به اندازه کافی سلاح سنگین به جبهه های  جنوب ارسال کنند. آیت الله هاشمی رفسنجانی در مصاحبه تلویزیونی خود همچنین تاکید کرد اگر آمریکا شرایط ایران را نپذیرد قوه قضاییه جمهوری اسلامی مقدمات محاکمه گروگانها را فراهم خواهد کرد. وی در خصوص انتقال لوازم یدکی تجهیزات از آمریکا به هلند و از آنجا به ترکیه و سپس به ایران گفت: این ها دروغ است و ما هیچ مذاکره ای با آمریکا در این خصوص نداشتیم.(4)

 محمد علی رجایی نخست وزیر در سالگرد تسخیر لانه حاسوسی : گروگان گیری که به دنبال آن قطع رابطه ایران با آمریکا انجام شد بهترین وسیله بود برای درک عمیق وابستگی یعنی تا زمانی که رابطه وجود داشت ما به طور مشخص متوجه نبودیم که بعد از انقلاب و بعد از تمام شهادت ها و شکنجه ها هنوز همان رابطه های قبل از انقلاب ادامه دارد .

روزنامه ای که در جهت تضعیف انقلاب فعالیت می کند

معادیخواه از نمایندگان مجلس تاکید کرد روزنامه انقلاب اسلامی درجهت تضعیف خط مکتبی انقلاب تلاش دارد. این نماینده مجلس در نطق خود از تاخیر در محاکمه ستون پنجم دشمن در ارتش انتقاد کرد و گفت: لازم است هرچه سریعتر در پاک سازی و مکتبی کردن ارتش اقدام کرد.(5)

ادغام بسیج در سپاه

با تصمیم کمیسیون دفاع و امور داخلی مجلس طرح ادغام بسیج در سپاه با اکثریت قاطع به تصویب رسید. قرار است این طرح در صحن علنی مجلس ارائه شود.(6)

پشتیبانی مسلمانان کویتی مقیم آمریکا از ایران

مسلمانان کویتی مقیم میسوری آمریکا ضمن اعلام پشتیبانی خود از ایران دربرابر عراق مبلغی را برای تامین داروی نیروهای جمهوری اسلامی در اختیار دفتر حفاظت از منافع ایران در واشنگتن قرار دادند.(7)

آغاز محاکمه سعادتی در دادگاه انقلاب

محاکمه محمدرضا سعادتی عضو سازمان مجاهدین خلق]منافقین[ به ریاست حجت الاسلام موسوی تبریزی آغاز شد. در آغاز دادگاه سید اسدالله لاجوردی دادستان کل تهران کیفرخواست صادره از سوی دادگاه انقلاب را قرائت کرد. پس از آن نوبت به دفاعیات سعادتی رسید که وی خواستار تعویق محاکمه برای مطالعه بیشتر پرونده شد و رئیس دادگاه نیز با قبول درخواست وی ختم جلسه را اعلام کرد. برقراری تماس با فنیسینکو دبیر اول سیاسی سفارت شوروی و جاسوسی از جرایم سعادتی است که در کیفرخواست ذکر شده است.(8)

پی نوشت :

1-  اطلاعات، 13 آبان 1359 ، صفحه 2

2-  اطلاعات ، 14 آبان 1359 ، صفحه 11

3- اطلاعات ، 13 آبان 1359 ، صفحه 9

4-   اطلاعات، 13 آبان 1359 ،  صفحه 2

5-  اطلاعات، 13 آبان 1359 ،  صفحه 2

6-  اطلاعات، 13 آبان  1359 ، صفحه 2

7-  اطلاعات، 13 آبان 1359 ،  صفحه 2

8-  اطلاعات، 14 آبان 1359 ، صفحه 1

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول