اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

همنوا با ذاکران و پیرغلامان حسینی/15

آرامش حرم اباعبدالله(ع) را هیچ جا ندارد/ قبل از تشرف پدر و مادرم کربلا نرفتم

«رضا عبدلی» ذاکر و مداح اهل بیت(ع) می‌گوید: آرامش حرم اباعبدالله(ع) را هیچ جا ندارد. او معتقد است عشق به امام حسین (ع) مادرزادی است و به زور نمی‌شود مداح تربیت کرد.

آرامش حرم اباعبدالله(ع) را هیچ جا ندارد/ قبل از تشرف پدر و مادرم کربلا نرفتم

ویژه‌نامه محرم خبرگزاری فارس: ماه محرم با سوگواری و عزا از 1400 سال پیش تاکنون عجین بوده است و بعد از واقعه عاشورا مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) تلاش خود را به کار بسته‌اند تا پیام ثارالله را نسل به نسل منتقل کنند. برپایی یازدهمین همایش پیرغلامان حسینی در استان گلستان فرصتی را فراهم آورد که از نزدیک پای سخن این ذاکران سینه‌سوخته بنشینیم و از زبان آن‌ها علت این عشق خروشان به سید و سالار شهیدان را جویا شویم.

آنچه در ادامه می‌آید،‌ ماحصل گفت‌وگوی خبرنگار فارس با رضا عبدلی، مداح و ذاکر اهل بیت است. او می‌گوید که به این حوزه باید عشق و علاقه داشت و این عشق مادرزادی است، چرا که خودش نمی‌داند چطور در این دستگاه حضور یافته و از صبح تا شب به عشق امام حسین (ع) و در این حوزه کار می‌کند.

 

 

*خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کی مداحی می‌کنید؟

- رضا عبدلی هستم حدوداً از دوازده سالگی شروع به مداحی کردم.

*برای آموزش مداحی کلاس رفتید؟

-بله کلاس‌های مداحی رفتم، اساتیدی مثل استاد هاشمی‌نژاد، سلیم مؤذن‌زاده، آقای محمدی و حسنی به بنده تعلیم دادند.

*بیشتر چه سبک‌هایی کار کردید؟

-من خودم آذری زبان هستم اما سبکی که با دستگاه می‌خوانم بستگی به شعری که می‌نویسم دارد، کتاب‌ها اکنون همراه سی‌دی و آهنگ است، مثلاً بیات ترک،‌ همایون، دشتی و بیشتر مرثیه‌ها نیز دشتی است.

*تا به حال دنبال این بودید که مداحی را آکادمیک دنبال کنید یا دانشگاه بروید؟

-بله جدیداً دانشکده‌ای هم در این راستا تأسیس شده است.

*دانشکده مداحی؟

-بله، تا جایی که اطلاع دارم سازمان بسیج مداحان دانشکده هنر و ادبیات آیینی (مداحی)ˈ را در دانشگاه بسیج راه اندازی کرده است. قرآن، شعر خوانی، شعرشناسی، مرثیه و موسیقی شناسی که خیلی برای جوانان خوب است.

*آیا تا به حال زیارت امام حسین (ع) رفتید؟

-بله یک بار نصیب شد و رفتم یک بار هم از من خواستند که به عنوان مداح کاروان بروم که چون پدر و مادر آن موقع کربلا نرفته بودند، من هم حاضر نشدم بروم. خلاصه آن زمانی که من با کاروانی رفتم از این جهت که کاروانمان مداح نداشت هر جا می‌رفتیم مثل تل زینبیه، کربلا و زیارت امام حسین (ع) خدا را شکر نوحه‌خوانی داشتیم.

*اولین باری که چشمانتان به گنبد طلایی آقا امام حسین (ع) افتاد چه حسی به شما دست داد آیا بیتی به ذهنتان رسید؟

-الان که این را می‌پرسید توضیحش برایم سخت است، آنجا فقط چشمانم را بستم و آرامش پیدا کردم، باورم نمی‌شد آنجا هستم بنابراین بر زمین نشستم و گفتم: «حسین (ع) آرام جانم... حسین (ع) روح و روانم» همه هم با من تکرار می‌کردند واقعاً آرامش آنجا را هیچ جا ندارد.

*فکر می‌کنید کسی برای امام حسین (ع) مداحی می‌کند باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

-به نظر من باید عشق و علاقه داشته باشد، این عشق مادرزادی است من از بچگی خودم هم نفهمیدم چرا در این دستگاه رفتم باید وقت گذاشت ما از صبح داریم کار می‌کنیم این خستگی نیست، عشق است زوری نمی‌شود مداح تربیت کرد. برای کار در این دستگاه باید عشق امام حسین (ع) داشت.

*در اجلاس پیر غلامان موسپیدان بسیار را دیدید، چه درسی از این اجلاس گرفتید؟

-این‌ها همه قلب‌هایشان پاک است، پنجاه یا شصت سال در دستگاه امام حسین (ع) خواندند و به جایی رسیدند که الان افتاده شدند و از امام حسین (ع) می‌خواهند که شب اول قبر به سراغشان بیاید تا در این وضعیت جامعه به چه‌کنم‌های روزگار نیافتند. ایمان، ایثار، خوش اخلاقی با خانواده را باید از اینها الگوبرداری کرد.

*در محرم و صفر چه برنامه‌هایی در تهران داشتید؟

-من قراردادهایی دو ـ سه ساله در چند هیأت برای خواندن داشتم.

*آیا در هیأتتان رسم خاصی هم دارید؟

- بله ما تشت‌گذاری داریم سه یا چهار روز قبل از محرم که فارس‌ها این رسم را ندارند و البته رسم قشنگی است.

*این رسم چطور است؟

- آب و تشت است. امام حسین (ع) وقتی کاروانش به کربلا رسید شب هنگام همه تشنه بودند مشک‌ها را در تشت‌ها خالی کردند طوری که خودشان مصرف نکردند اسب‌ها را سیراب کردند بنابراین ما از این وقت تشت‌گذاری داریم. تشت‌گذاری به دو نفر بستگی دارد یکی باب‌الحوائج حضرت ابوالفضل (ع) و دیگر باب الحوائج علی اصغر(ع) ما یک سال به این آقا و سال بعد به دیگری متوسل می‌شویم.

*زنده باشید و نفستان گرم.

-شما هم حسینی باشید و باقی بمانید.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول