اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌و‌گو با فارس مطرح شد

هیئت الگو در ترک گناه جامعه اثرگذار است

مداح برجسته خراسان جنوبی گفت: هیئت الگو هیئتی است که در ترک گناه جامعه تاثیرگذار باشد و به اهداف بلند مولا حسین(ع) در کربلا توجه داشته و آن را برای امت اسلام به نحو احسن بیان کند حال در قالب سخنرانی باشد یا مداحی و عزاداری.

هیئت الگو در ترک گناه جامعه اثرگذار است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، اسدالله نجف‌زاده یکی از مداحان برجسته خراسان جنوبی است که در هیئت محبان الزهرا(س) بیرجند فعالیت می‌کند وی در دوران نوجوانی با سرودن اشعار ولائی و از طریق قرائت ادعیه مختلف مفاتیح الجنان، کم کم وارد عرصه مداحی شد و تمامی آن را مدیون الطاف صدیقه طاهره(س) می‌داند.

    من که عمریست در این میکده مأوا دارم                              هر چه دارم از حضرت زهرا(س) دارم

 

*فارس: هیئت محبان الزهرا(س) از چه سالی و توسط چه کسانی تاسیس شد؟

نجف‌زاده: هیئت محبان الزهرا(س) از سال 1406 هجری قمری حدود 28 سال قبل تأسیس شد و از جمله مؤسسان آن می‌توان حاج سعید صباغی، سید مرتضی چهره‌آسا، حاج فرهاد نجاتی ، حاج هادی میرنجاتی،  حاج مهدی راستگو مقدم و اینجانب را نام برد. لازم به ذکر است که هیئت مورد نظر قبل از این‌که به عنوان هیئت مطرح باشد به عنوان تکیه و حسینیه مشغول فعالیت بوده که شهید بزرگوار مسعود تواضع در تأسیس آن تلاش فراوان کردند.

*فارس: مراسم هیئت در ابتدا به چه صورتی و در کجا برگزار می‌شد و علت استقبال کم‌نظیر مردم از برنامه‌های هیئت از ابتدا تاکنون چه بوده است؟

نجف‌زاده: مراسم هیئت ابتدا در ساختمانی قدیمی و موقوفه در محل چهار درخت بیرجند برگزار می‌شد که با آماده شدن دو طبقه از ساختمان جدید هیئت واقع در میدان شهدا از حدود یکسال قبل به مکان جدید منتقل شده است و به نظر حقیر داشتن صداقت و توکل به خدا و تأکید بر قرآن و ادعیه در کنار مداحی و نوکری کردن شورای هیئت نه ریاست و از همه مهمتر لطف خدا و اهل البیت(ع) در کنار دورنگری و حضور شورا در خط مقدم کارهای مختلف هیئت می‌تواند از علل استقبال مردم باشد.

*فارس: ساختمان جدید هیئت از چه زمانی ساخته شده و هزینه‌های آن از چه محلی تأمین می‌شود؟

نجف‌زاده: خرید زمین‌ها که دو منزل و یک قطعه زمین بود از سال 72 تا 78 به طول انجامید که  مجموع مساحت آن پس از عقب‌نشینی یک‌هزار و 650 متر مربع است. عملیات خاکبرداری سال 80 شروع و عملیات ساخت و ساز از سال 82 آغاز شده که البته هنوز ادامه دارد و به جز مبلغی ناچیز، تمام مخارج آن از کمک‌های مردمی تأمین شده است.

*فارس: لطفا برنامه‌های ویژه محرم و صفر را در هیئتی که شما در آن فعالیت می‌کنید تشریح نمایید.

نجف‌زاده: برگزاری مراسم علم‌بندان در آخرین روز از ماه ذی‌الحجه و در آستانه محرم الحرام، آغازگر مجالس محرم و صفر هیئت است روز دوم محرم حرکت نمادین قافله شترها با نظمی خاص در خیابان‌های مرکزی شهر صورت می‌گیرد که نمادی از قافله غم‌زده کربلاست و بسیار تأثیرگذار است در ضمن از شب نخست تا دوازدهم محرم از سخنرانان برجسته بهره می‌بریم و سپس عزاداری خاص صورت می‌گیرد. در ماه محرم و صفر هر روزه مراسم زیارت عاشورا با حضور جمعیت کثیری از عاشقان ابا عبداله‌الحسین(ع) برگزار می‌شود که البته روز اربعین حسینی زیارت عاشورا با 100 لعن و 100 سلام به همراه زیارت اربعین قرائت می‌شود.

*فارس: به نظر شما چه اقداماتی باید در ارتباط با گسترش فرهنگ غنی عاشورا در بین جوانان صورت گیرد؟

نجف‌زاده: باید از قلوب پاک و آماده نسل جوان در محرم الحرام به ویژه دهه نخست استفاده کرد و بذر عشق به مولا سیدالشهدا(ع) را در قلوبشان کاشت، که این کار صورت نمی‌گیرد مگر با بیان خالصانه حقایق کربلا و توسل صادقانه به شهدای مظلوم کربلا ویژه سید‌الشهدا(ع)، البته مسئولیت دادن به نسل جوان در هیئت‌ها نیز بسیار در جذب جوانان تأثیرگذار است.

*فارس: نقش عزاداری و سوگواری ابا عبدا... الحسین(ع) را در مقابله با حرکت نرم‌افزاری دشمن و ناتوی فرهنگی بیان کنید.

نجف‌زاده: تنها راه مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن تمسّک به قرآن و عترت به ویژه ابا عبدا...الحسین(ع) است و به قول عزیزی اگر فرهنگ عاشورا وارد خانه‌ای شود بساط معصیت و گناه از آن خانه برچیده می‌شود که این را می‌توان به جامعه نیز اطلاق کرد.

*فارس: منظور از بایدها و نبایدهای فرهنگ عزاداری چیست؟ تاکنون چه اقدامی در این زمینه انجام داده‌اید.

نجف‌زاده: گفتن حقایق عاشورا و نقل احادیث معتبر و پرهیز از خواندن احادیث و اشعار ضعیف و استفاده نکردن از آهنگ‌ها و سبک‌های سبک در مداحی همان بایدها و نبایدهای فرهنگ عزاداری است. البته تشکیل کانون مداحان که در سطح کشور و استان‌ها و شهرستان‌ها صورت گرفته در زمینه رفع آسیب‌های مداحی نقشی بسیار مؤثر داشته است.

*فارس: کارکرد هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های دینی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری را تبیین کنید.

نجف‌زاده: باید هیئت مذهبی به حدیث کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا معتقد باشند و در هر زمان سپاه یزید و سپاه سید الشهدا(ع) را تشخیص دهند. اگر چنین شد هرگز در اطاعت از رهبری و تلاش در به فعل رساندن فرمایشات ایشان ذره ‌ای کوتاهی صورت نمی‌گیرد.

*فارس: مشخصات هیئت الگو را از دیدگاه خود بیان کنید.

نجف‌زاده: هیئت الگو هیئتی است که در ترک گناه جامعه تاثیرگذار باشد و به اهداف بلند مولا حسین(ع) در کربلا توجه داشته و آن را برای امت اسلام به نحو احسن بیان کند حال در قالب سخنرانی باشد یا مداحی و عزاداری.

*فارس: آسیب‌شناسی و آسیب‌زدایی از مراسم و مناسک مذهبی از چه راه‌هایی امکان‌پذیر است؟

نجف‌زاده: با مطالعه دقیق مقاتل(کتب مقتل) مورد تایید و توجه به توطئه‌های دشمنان تشیع و همچنین نظارت کامل بر کتب شعر و مقالات در زمینه عاشورای حسینی و بدور افکندن آلات و وسایلی که هیچ سنخیتی با عزاداری ندارد(مانند طبل و سنج و....) می‌توان هم آسیب‌ها را شناخت و هم به مقابله با آسیب‌های عزاداری برخاست.

* فارس: ویژگی‌ها و خصوصیات یک مداح نمونه را در چه می‌دانید؟

نجف‌زاده: مهم‌ترین ویژگی یک مداح نمونه، اخلاص و معنویت است. قرائت قرآن، ادعیه، شعر شناسی، آواشناسی و مقتل شناسی، تاریخ اسلام و اصولاً تمامی آنچه یک مداح نیاز دارد از طریق آموزش ممکن است بدست آید اما اخلاص آموزشی نیست. پس از این ویژگی مهم می‌توان به صدای خوش و استفاده از سبک‌های مخصوص در مداحی نام برد.

*فارس: مقایسه(تحلیل و ارزیابی) شما در مورد عزاداری سنتی و  عزاداری با سبک‌های جدید چیست؟

نجف‌زاده: هر کدام نقاط قوت و ضعفی دارد در قدیم اشعاری بود که امروزه مشکل دارد و متأسفانه امروزه آهنگ‌های غنی در مداحی وارد شده که باید جلوگیری شود و از سبک‌ها و اشعاری استفاده کنند که در شأن اهل بیت(علیهم السلام) باشد.

*فارس: چرا عزاداری به سبک سنتی بیشتر مورد استقبال مردم واقع می‌شود و تأثیرگذاری بیشتری دارد؟

نجف‌زاده: به نظرم چون عزاداری سنتی سنگین و زیباست بیشتر بر دل‌ها تأثیر دارد. عزاداری سنتی باید در حیطه شرع انجام شود و از روی اخلاص باشد، یعنی دوری از تمام نیت‌های غیرخدایی و کنار گذاشتن مذمومات اخلاقی. عزاداری سنتی توجه به محتواست یعنی همراه کردن شور و عاطفه با معرفت و شعور.

*فارس: آیا صرفاً خواست مخاطب می‌تواند توجیه هر گونه اجرای مراسم مذهبی باشد؟

نجف‌زاده: خیر، مراسم مذهبی باید در خط رضای خداوند و اهل البیت(ع) اجرا شود.

*فارس: نیاز مخاطب، ایجاد مقبولیت و جذب جوانان تا چه حد می‌تواند برای مداح یا مسئول هیئت تعیین کننده باشد؟

نجف‌زاده: توجه به نیاز مخاطب که همان جامعه است به شرطی که همسوی با خط مشی قرآن و اهل البیت(ع) باشد بسیار تعیین کننده است.

*فارس: سخن پایانی شما:

نجف‌زاده: در خاتمه از فرصت استفاده نموده از عاشقان حسینی و همشهریان عزیز، به ویژه جوانان بافرهنگ و ساعی که با حضور خود جلوه‌های ماندگار در ایام عزاداری دهه محرم بجا می‌گذارند و تمام کسانی که به هر نحو ممکن در برگزاری مراسمات هیئت ما را یاری  و کمک مالی کردند و سایر هیئت‌ها که آگاهانه عزاداری می‌کنند تقدیر و تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/22481/س40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول